RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

افزایش تعداد اقلام خوراکی در محدوده فراتر از حد بحرانی قیمت در مهرماه

۷۹ درصد از اقلام خوراکی فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند

۱۲:۸ - ۱۴۰۰/۸/۱۹کد خبر: 329327
ایستانیوز:برنج درجه یک ایرانی، تخم‌مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، روغن مایع، خیار، سیب‌زمینی و انواع حبوبات امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می‌شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، گزارش بررسی روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری را منتشر کرد. این گزارش، قیمت اقلام خوراکی منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت ها را نشان داده شده است.
 
طبق این گزارش، مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه قبل نشان می دهد که در 4 قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از 10 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت‌ها در کالاهای منتخب مربوط به تخم‌مرغ ماشینی (16.8درصد)، رب گوجه‌فرنگی (16.0 درصد)، گوجه‌فرنگی (14.2 درصد) و موز (10.9 درصد) مشاهده شده است. همچنین در 4 قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به پرتقال (منفی 6.9 درصد)، سیب (منفی 6.8 درصد)، مرغ ماشینی (منفی 0.5 درصد) و گوشت گوسفند (منفی 0.5 درصد) مشاهده شده است.
 
همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل حاکی از این است که در یک مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه‌فرنگی (133.2 درصد)، سیب‌زمینی (83.6 درصد)، و ماست پاستوریزه (81.9 درصد) مشاهده شده است. در این مدت، کمترین میزان رشد در قیمت‌ها مربوط به اقلام موز (47.3 درصد)، گوشت گوسفند (32.2 درصد) و برنج خارجی درجه یک (24.7 درصد) مشاهده شده است.
 
این گزارش جهت بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه حد مطلوب، هشدار و بحرانی استفاده کرده است. طبق این گزارش، حد مطلوب، حدی از قیمت کالای منتخب است که باتوجه‌به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف‌کننده قابل‌قبول به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک‌ساله 12 درصد خواهد بود.
 
حد هشدار، حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 1.5 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک‌ساله 18 درصد خواهد بود. عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌هاست.
 
حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 2 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک‌ساله 24 درصد خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.
 
طبق گزارش وزارت کار، بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در مهرماه 1400، متوسط قیمت حدود 79 درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، سیب‌زمینی، لوبیا چیتی، عدس و، قند، شکر چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند. در خصوص بیشتر اقلام یاد شده بالا، خصوصا برنج درجه یک ایرانی، تخم‌مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، روغن مایع، خیار، سیب‌زمینی و انواع حبوبات امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می‌شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.
 
همچنین در این ماه، متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گاو یا گوساله و گوجه‌فرنگی در محدوده هشدار قرار دارند و  متوسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند، پیاز و رب گوجه‌فرنگی در محدوده مطلوب دیده می‌شود.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *