ایستانیوز:محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی بیمه تعاون، در مقاله ای، به تشریح ساختار عملکردی «معاونت فنی» در شرکتهای بیمهای پرداخت.
محمد باباکردی، سرپرست معاونت فنی این شرکت، در مقاله ای، ساختار عملکردی «معاونت فنی» در شرکتهای بیمهای را تشریح کرد؛ او در این متن که با عنوان «معاونت فنی؛ بایستهها و فرصتها برای تعالی سازمانی» نگارش یافته شده نوشته است:
«هر شرکت و سازمانی دارای ذی نفعان متعددی بوده که تامین خواستهها و اهداف مدنظر آنها بسیار مهم است. شرکتهای بیمه نیز که به ارائه خدمات بیمهای اقدام میکنند دارای ذی نفعان متعددی شامل بیمه گذاران، زیان دیدگان، سهامداران، شبکه فروش، کارمندان، بیمه مرکزی ج. ا. ا و ... میباشند؛ که در این خصوص، هنر یک مدیر، ایجاد توازن و تعادل در برآورده ساختن خواستههای تمامی ذی نفعان شرکت میباشد و برنامه ریزی، عملکرد و استراتژی شرکت میبایستی در راستایی باشد که رضایت تمامی ذی نفعان را تامین کرده و توازن و تعادل لازم را در این خصوص برقرار کند.
در این صورت شاهد شرکتی خواهیم بود که به صورت همه جانبه و یکنواخت رشد کرده و دارای نقاط قوت زیادی خواهد بود. با توجه به اینکه شرکتهای بیمه نسبت به ارائه خدمات بیمهای درحوزه صدور و خسارت اقدام میکنند، لذایکی از مهمترین ذی نفعان یک شرکت، بیمه گذاران و زیان دیدگان میباشند و میزان رضایت آنها تأثیر بهسزایی در جذب پرتفوی و رشد شرکت خواهد داشت. شاید این سوال پیش آید که با توجه به انواع روشها و مدلهای جدید بازاریابی چگونه است که کماکان نقش بیمه گذاران و زیان دیدگان در حوزه بازاریابی و افزایش فروش تا این حد مهم است؟ همانگونه که اشاره شد روشهای جدید بازاریابی جایگزین روشهای سنتی و قدیمی در صنعت بیمه شده اند؛ ولیکن یکی از روشهایی که کماکان بسیار حائز اهمیت میباشد روش بازاریابی دهان به دهان (word of mouth) میباشد که در این روش اصطلاحاً هر فرد به عنوان یک مُبلغ عمل کرده و تجربه مثبت و یا منفی خود از دریافت خدمات از یک شرکت را به دیگران منتقل میکند؛ بنابراین پر واضح است درصورتی که یک بیمه گذار یا یک زیان دیده رضایت قابل قبول از عملکرد یک شرکت داشته باشد، تأثیر قابل توجهی نیز در مسیر بازاریابی شرکتی به وجود خواهد آمد.
یک گروه مهم دیگر از ذی نفعان هر شرکت بیمه، شبکه فروش آن شرکت میباشد. بدیهی است مهمترین انتظارات شبکه فروش شامل تسهیل فرآیند فروش و صدور بیمه نامه، پاسخگویی سریع، پرداخت عادلانه و به موقع خسارت بیمه گذاران و پرداخت به موقع کامزد میباشد. در این صورت است که شبکه فروش از عملکرد شرکت رضایت قابل قبول داشته و همواره در راستای رسیدن به اهداف شرکت تلاش خواهند کرد.
با عنایت به موارد اشاره شده اهمیت حفظ و افزایش رضایت مندی بیمه گذاران، زیان دیدگان و شبکه فروش، بیش از پیش مشخص و نمایان میشود. در راستای رسیدن به این هدف که یکی از دغدغههای مدیرعامل شرکت بیمه تعاون بود، برنامه ریزیهای لازم برای ایجاد، اصلاح و بهبود فرآیندهای کاری لازم در حوزه معاونت فنی شرکت در حال تدوین و برنامه ریزی میباشد. در این بخش اهداف به دو دسته کوتاه مدت و میان مدت تقسیم بندی شده اند که با توجه به ضرورت و اولویت، در هر مورد، پایش و اصلاح خواهند شد. از جمله اهداف مهم کوتاه مدت، اعطای مجوزهای مورد نیاز شعب و نمایندگان برای تسهیل فرایند فروش، حرکت به سمت فروش آنلاین بیمه نامه ها، حذف مجوزهای غیر ضروری برای صدور بیمه نامه در تمام رشته ها، تسهیل فرآیند پرداخت خسارت و کاهش زمان بررسی و پرداخت خسارتها میباشد که امید است در آیندهای نه چندان دور، شاهد بهبود ملموس در حوزههای مورد اشاره باشیم.
همچنین از جمله مهمترین اهداف میان مدت حوزه معاونت فنی نیز میتوان به طراحی و اجرای سیستم پرداخت آنلاین خسارت اشاره کرد که امید است در حداقل زمان ممکن اجرای این بخش صورت پذیرد.»