RSS
امروز پنج شنبه ، ۷ مهر ۱۴۰۱
آخرین اخبار

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی منصوب شد

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تصویب شد

تورم پولدارها، تورم فقرا

طلا بخریم یا بفروشیم؟

کدام بانک‌ها کارمزد کمتری می‌گیرند؟

ورود قدرتمند بیت کوین به کانال ۲۰۰۰۰ دلاری

فشار قیمت دلار بر طلا ادامه دارد

شرایط پرداخت وام به بازنشستگان اعلام شد

پیش‌بینی رییس اسبق کانون صرافان از دلار

شرایط فروش بیمه به صورت آنلاین

معمای مالیات‌ستانی از حساب‌های بانکی

هنوز هیچ خبری از واردات خودرو نیست

تولید و فروش کدام محصولات زیاد شد؟

صدور مجوز کمیته فقهی برای صندوق وقف پول

آغاز فصل جدید جشنواره «لبخند به زندگی»

آینده بازار سهام مثبت و روشن پیش‌بینی می‌شود

گرفتار قیمت‌گذاری دستوری و تحریم

رکود جهانی قریب ‌الوقوع است؟

معرفی بانکهای متخلف در زمینه نرخ سود سپرده به هیأت انتظامی بانکها

۴ مشکل واگذاری پرسپولیس و استقلال

ثابت جلیسه مدیر روابط عمومی صندوق تامین خسارتهای بدنی شد

بازدهی ۳ تا ۶.۶درصدی صندوق های سهامی و مختلط « تمدن»

ارزش لیر بازهم سقوط کرد

۱۳ نماد فرابورسی مشمول تغییر دامنه نوسان

۴ ریسک توسعه فین تک ها

چرا بانک ها با فین تک ها مخالفند؟

۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۸/۱کد خبر: 328853
ایستانیوز:وجود فین تک ها ضروری است اما توسعه آن به آسانی ممکن نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فین تک ها بازیگران نوینی در حوزه خدمات مالی محسوب می شوند که با تکیه بر نوآوری های فناورانه، مزیت رقابتی، اقتدار، حکمرانی و انحصار موسسات مالی به ویژه بانکداری سنتی را به چالش می کشند. درواقع فین تک ها بانک نیستند اما قادرند حجم بالایی از خدمات بانکی را مشتریان عرضه کنند و سرویس های مختلفی مثل پرداخت فرد به فرد، تامین های جمعی، پرداخت ها با شرایط متنوع و ده ها خدمت دیگر را با استفاده از تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی با سهولت بیشتر و کارمزد کمتر انجام دهند. پی پال، از بزرگترین فین تک های جهان است که در عمل با یک ایده ساده پرداخت براساس ایمیل شکل گرفت و اکنون بسیاری از خدمات بانکی و مالی را به اشخاص و شرکت ها عرضه می کند.  
 
بانک های سنتی تجربه طولانی مدتی در ارائه خدمات مالی دارند و در نتیجه تخصص مورد نیاز انباشته شده را به خصوص در زمینه هایی همچون ارائه محصولات مالی پیچیده، وام مسکن و ارائه وام به شرکت ها، مدیریت ریسک، واسطه گری مالی، مدیریت ثروت و سایر خدماتی که مورد نیاز یک مدیر بانک با صلاحیت بالاست را کسب کرده اند.
 
 در نتیجه آن ها یک مزیت مهمی در زمینه خدمات و محصولات دانش محور دارند. برای سالیان متمادی بانک ها رویکرد «مشتری را بشناس» را بکار گرفته اند که زمینه ارائه خدمات مالی شخصی شده و مشتری محور را برای حصول اطمینان از رضایت مشتری فراهم می کند.
 
 هم زمان استانداردهای نظارتی بالا، ایجاد کسب و کار بانکداری را تضمین کرده است که مبتنی بر امنیت و نگهداری از اطلاعات است. نگه داری از اطلاعات  یکی از پیش شرط ها برای استفاده از فناوری های مالی است. مطالعات نشان می دهد صنعت بانکداری تحول خود را در سال های آتی بنابر چهار دلیل ادامه خواهد داد: پیامدهای بحران مالی، تغییر رفتار مشتریان بانکداری، سرعت انتشار راه حل های نوآورانه پائین دستی فناوری اطلاعات و ظهور پدیده های غیر بانکی. از نظر بانک های سنتی توسعه فین تک ها ریسک های بالایی دارد. بانک های سنتی باور دارند با توسعه فین تک ها؛
 
نخست، بخشی از بازار را به دلیل رقبای جدید از دست می دهند. به ویژه در پرداخت ها کارت های اعتباری، پس انداز و ...
 
دوم، توسعه فین تک ها فشاری بر مازاد حاشیه سود است و در نهایت به کاهش درآمد آن ها منجر می شود.
 
سوم، توسعه فین تک ها ریسک های عملیاتی و کلاهبرداری را بالا می برد.
 
چهارم، به وابستگی بیشتر بانک ها به راه حل های فناوری در خدمات مالی منجر می شود.
 
باوجود مخالفت بانکداری سنتی با توسعه فین تک ها، بررسی ها نشان می دهد اصلی ترین عامل موفقیت آن ها توامندسازی آن هاست. در ایران چالش های قانونگذاری، عدم وجود استراتژی های شفاف در بانک ها برای همکاری با فین تک ها و چالش های مدیریت مشتریان از دلایل عمده در عدم توسعه فین تک ها اعلام شده است و عدم رفع این موانع می تواند بسیاری از استارتاپ های فین تکی را به رکود و تعطیلی بکشاند.
 
برای مطالعه بیشتر مقاله «مروری بر موانع و چالش های فین تک در ارائه خدمات بانکی به مشتریان» را بخوانید. این مقاله در نشریه مطالعات آِینده پژوهشی و سیاستگذاری در بهار سال 1400 منتشر شده است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک ها، فین تک ها
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *