RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ مهر ۱۴۰۲
آخرین اخبار

پیش‌بینی مهم از قیمت دلار در نیمه دوم سال

رئیس جمهور:بانک مسکن عملکرد خوبی دارد

حرکت بیمه دی به سمت فروش با کیفیت

حال خوش سالمندی با بیمه نامه زندگی بیمه تعاون

اگر دلار آمریکا سقوط کند چه اتفاقی می‌افتد؟

آمارهای اعجاب‌انگیز

شرایط افزایش سرمایه بانک‌ها مشخص شد

رئیس کل بانک مرکزی وارد قطر شد

کاهش ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در بانک سپه برگزار شد

۲ سامانه جدید در شبکه بانکی تشکیل می‌شود

واریز ۵۱ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۴۲ میلیون سهامدار

افزایش هنگفت ارزش بیت‌کوین در پیش است؟

تعطیلی دولت چه تبعاتی برای اقتصاد آمریکا دارد؟

بانک‌ها با محیط زیست چه می‌کنند؟

بیمه معلم حامی بوت کمپ مالی و بیمه شد

بحران جدی بازار مسکن در صورت خروج سیمان و فولاد از بورس

غریبه در وطن

۲ روایت از بهار اقتصاد

نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی کارگزاری‌های بازار سرمایه

قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی ابلاغ شد

معرفی خدمات بانک سامان در نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما

خدمات جدید باشگاه مشتریان بانک پاسارگاد

نقش‌آفرینی”بیمه سینا”در بیمه مشترک ایران و سوریه

رایزنی برای جلوگیری از تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز

۴ ریسک توسعه فین تک ها

چرا بانک ها با فین تک ها مخالفند؟

۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۸/۱کد خبر: 328853
ایستانیوز:وجود فین تک ها ضروری است اما توسعه آن به آسانی ممکن نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فین تک ها بازیگران نوینی در حوزه خدمات مالی محسوب می شوند که با تکیه بر نوآوری های فناورانه، مزیت رقابتی، اقتدار، حکمرانی و انحصار موسسات مالی به ویژه بانکداری سنتی را به چالش می کشند. درواقع فین تک ها بانک نیستند اما قادرند حجم بالایی از خدمات بانکی را مشتریان عرضه کنند و سرویس های مختلفی مثل پرداخت فرد به فرد، تامین های جمعی، پرداخت ها با شرایط متنوع و ده ها خدمت دیگر را با استفاده از تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی با سهولت بیشتر و کارمزد کمتر انجام دهند. پی پال، از بزرگترین فین تک های جهان است که در عمل با یک ایده ساده پرداخت براساس ایمیل شکل گرفت و اکنون بسیاری از خدمات بانکی و مالی را به اشخاص و شرکت ها عرضه می کند.  
 
بانک های سنتی تجربه طولانی مدتی در ارائه خدمات مالی دارند و در نتیجه تخصص مورد نیاز انباشته شده را به خصوص در زمینه هایی همچون ارائه محصولات مالی پیچیده، وام مسکن و ارائه وام به شرکت ها، مدیریت ریسک، واسطه گری مالی، مدیریت ثروت و سایر خدماتی که مورد نیاز یک مدیر بانک با صلاحیت بالاست را کسب کرده اند.
 
 در نتیجه آن ها یک مزیت مهمی در زمینه خدمات و محصولات دانش محور دارند. برای سالیان متمادی بانک ها رویکرد «مشتری را بشناس» را بکار گرفته اند که زمینه ارائه خدمات مالی شخصی شده و مشتری محور را برای حصول اطمینان از رضایت مشتری فراهم می کند.
 
 هم زمان استانداردهای نظارتی بالا، ایجاد کسب و کار بانکداری را تضمین کرده است که مبتنی بر امنیت و نگهداری از اطلاعات است. نگه داری از اطلاعات  یکی از پیش شرط ها برای استفاده از فناوری های مالی است. مطالعات نشان می دهد صنعت بانکداری تحول خود را در سال های آتی بنابر چهار دلیل ادامه خواهد داد: پیامدهای بحران مالی، تغییر رفتار مشتریان بانکداری، سرعت انتشار راه حل های نوآورانه پائین دستی فناوری اطلاعات و ظهور پدیده های غیر بانکی. از نظر بانک های سنتی توسعه فین تک ها ریسک های بالایی دارد. بانک های سنتی باور دارند با توسعه فین تک ها؛
 
نخست، بخشی از بازار را به دلیل رقبای جدید از دست می دهند. به ویژه در پرداخت ها کارت های اعتباری، پس انداز و ...
 
دوم، توسعه فین تک ها فشاری بر مازاد حاشیه سود است و در نهایت به کاهش درآمد آن ها منجر می شود.
 
سوم، توسعه فین تک ها ریسک های عملیاتی و کلاهبرداری را بالا می برد.
 
چهارم، به وابستگی بیشتر بانک ها به راه حل های فناوری در خدمات مالی منجر می شود.
 
باوجود مخالفت بانکداری سنتی با توسعه فین تک ها، بررسی ها نشان می دهد اصلی ترین عامل موفقیت آن ها توامندسازی آن هاست. در ایران چالش های قانونگذاری، عدم وجود استراتژی های شفاف در بانک ها برای همکاری با فین تک ها و چالش های مدیریت مشتریان از دلایل عمده در عدم توسعه فین تک ها اعلام شده است و عدم رفع این موانع می تواند بسیاری از استارتاپ های فین تکی را به رکود و تعطیلی بکشاند.
 
برای مطالعه بیشتر مقاله «مروری بر موانع و چالش های فین تک در ارائه خدمات بانکی به مشتریان» را بخوانید. این مقاله در نشریه مطالعات آِینده پژوهشی و سیاستگذاری در بهار سال 1400 منتشر شده است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک ها، فین تک ها
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *