RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

افزایش بهره‌وری؛ ضرورتی انکارناپذیر

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۷/۲۶کد خبر: 327774
ایستانیوز:فعالیت‌های دولتی بهره‌وری اقتصادی را تقلیل می‌دهد و بنگاه‌های تحت مدیریت دولت از سطح پایینی از بهره‌وری برخوردارند و بازدهی و کارآیی پایین اقتصادی، یکی از موانع اصلی رشد و توسعه اقتصادی است.
امروزه مقدار بهره‌وری و نرخ رشد آن در عرصه نظام اقتصادی بین‌الملل به دلیل تاثیر‌گذاری بر سطح زندگی، وضعیت اقتصادی جامعه، رقابت‌پذیری، تورم و بیکاری از اهمیت شایان‌توجهی برخوردار است و در ارتقا و افزایش بهره‌وری بخش‌های مختلف اقتصادی، توجه توامان به سطوح مختلف بهره‌وری از ضروریات است و با افزایش کارآیی به‌همراه اثربخشی (بهره‌وری)، تولید ناخالص ملی کشور سریع‌تر از رشد عوامل تولید افزایش خواهد یافت و منجر به افزایش سطح استاندارد زندگی افراد جامعه می‌شود، در مقابل بهره‌وری پایین موجبات کاهش درآمد ملی و قدرت خرید مردم و تورم بیشتر و نرخ رشد اقتصادی پایین‌تر و افزایش بیکاری در جامعه می‌‌شود.
 
کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بخش زیادی از رشد تولید خود را از ارتقای درست انجام‌دادن کارهای درست به‌دست می‌آورند و رشد و توسعه اقتصادی از طریق افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها بوده و یکی از عوامل اصلی رشد پایدار محسوب می‌شود؛‌ چراکه با سرمایه‌گذاری بلندمدت برای نهادینه‌کردن فرهنگ بهره‌وری و استفاده و بهره‌گیری بهینه از توان منابع مادی و انسانی، حداکثر سود و افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی مردم جامعه و افزایش ثروت ملی به‌دست می‌آید و با بهره‌وری بالا تداوم فعالیت و سودآوری بنگاه‌ها در دنیای پررقابت امروز تضمین می‌شود، اما در کشور ما توجه و عنایت کمتری به موضوع بهره‌وری شده و در نتیجه بهره‌وری سهم کمتری را در رشد اقتصادی کشور از آن خود کرده است.
 
جهان به‌طور سریعی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در حال تغییر است و ما ناگزیر به مواجهه با این پیچیدگی‌های فزاینده و چالش‌های جهانی هستیم. توسعه مداوم در تمامی حوزه‌های علم و فناوری، فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی بشر گشوده و ابزارهایی برای مواجهه با چالش‌ها در اختیار ما قرار داده است. در این بین‌ افزایش بهره‌وری، یک ضرورت انکارناپذیر و یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات و نجات اقتصاد کشور است که با  تلاش در جهت کاهش سایز بزرگ دولت و هزینه‌های مترتب آن و کوچک‌سازى و چابک‌سازى و تغییر نقش آن از یک‌سو و توجه و توسعه بیش از پیش بخش‌خصوصی واقعی و وا‌گذاری فعالیت‌ها به آن به‌عنوان محور توسعه کشور از سوی دیگر، مهم‌ترین راهکار برای افزایش اثربخشی و کارآیی است؛ چراکه ذات فعالیت‌های دولتی بهره‌وری اقتصادی را تقلیل می‌دهد و بنگاه‌های تحت مدیریت دولت از سطح پایینی از بهره‌وری برخوردارند و بازدهی و کارآیی پایین اقتصادی، یکی از موانع اصلی رشد و توسعه اقتصادی است. بهره‌وری دولت باید در حوزه سیاستگذاری‌ها باشد و دولت از تصدى‌گرى، عاملیت و دخالت، به سیاستگذارى، هدایت و نظارت تغییر رویکرد دهد.
 
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بهره‌وری، محیط کسب وکار است و به هر میزانی که محیط کسب وکار از عدم‌شفافیت و مملو از دریچه‌های رانت و امضاهای طلایی برخوردار باشد، بهره‌وری به همان میزان کاهش می‌یابد و در محیط کسب و کار نامناسب نمی‌توان شاهد بهبود قابل‌توجه بهره‌وری بود. در عین حال،  نیروی انسانی نخبه، به‌عنوان سرمایه‌های اصلی و واقعی کشور که محور اساسی بهره‌وری هستند و هزینه تربیت آنها توسط کشور پرداخت شده جذب آن نشده و از کشور مهاجرت کرده و به کشورهای پیشرفته می‌روند و بهره‌برداری از این سرمایه‌ها توسط آن کشورها صورت می‌پذیرد، چراکه در شرایط حاضر سرمایه انسانی نوآور و خلاق از مهم‌ترین شاخص‌ها در بهبود بهره‌وری در کشورهاست و لازمه بهره‌وری فراهم‌کردن زمینه‌های افزایش نوآوری و خلاقیت و بهبود محیط کاری برای نیروی انسانی و بسترسازی برای بومی کردن و به‌کارگیری فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا است.شاخص رقابت‌پذیری برای شناسایی عملکرد مطلوب یکی از مهم‌ترین شاخص‌هاست و بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش درآمد بیشتر و کاهش در هزینه‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود بهره‌وری جهت بالابردن توان رقابت‌پذیری است. اگر قابلیت و توانایی و عملکرد یک بنگاه در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در همان بازار بالاتر باشد، از قدرت رقابت‌پذیری بیشتری برخوردار می‌شود.
 
رقابت‌پذیری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و ناتوانی رقابتی نیز عامل شکست بنگاه‌های اقتصادی است. در یک بازار رقابتی ضمن اینکه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از آزادی انتخاب برخوردارند، مصرف‌کنندگان به‌دنبال حداکثر رفاه و تولیدکنندگان با هدف ماندن در بازار با استفاده بهینه از منابع و خلاقیت و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و کاهش هزینه‌ها به‌دنبال رضایتمندی مصرف‌کنندگان و حضور مستمر در بازار هستند. در نتیجه در یک بازار رقابتی این شایسته‌ترین‌ها هستند که باقی می‌مانند و بهترین محرک برای بهره‌وری رقابت است.برای نیل به توسعه اقتصادی کشور علاوه بر به‌کارگیری نهاده‌ها و افزایش منابع، نیازمند ارتقای بهره‌وری و اصلاح و بهبود نظام‌ها و روش‌های انجام کار در سطوح مختلف از جمله مدیریت خرد و کلان هستیم و با مدیریت و کاهش بهای تمام‌شده کالاهای تولیدی و با عبور از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا ضمن تامین نیازهای داخلی کشور، امکان حضور و شرایط رقابت و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در بازارهای جهانی برای محصولات تولیدی کشور فراهم خواهد شد.
 
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *