RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت یارانه پرداختی انرژی در ایران

ایران در صدر اقتصادهای یارانه‌ای جهان

۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۷/۲۶کد خبر: 327773
ایستانیوز:بررسی داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که ایران با اختلاف فاحش، در جایگاه اول یارانه پرداختی انرژی در جهان قرار دارد. طبق این بررسی، طی بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، میزان پرداخت یارانه گاز در ایران معادل مجموع یارانه ۱۶ کشور جهان بوده‌است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی از سوی اتحادیه صادرکنندگان نفت‌،گاز و پتروشیمی ایران و با استناد بر داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی صورت گرفته، سهم ایران از کل یارانه پرداختی انرژی در جهان، 21.5 درصد است.
 
این گزارش، در جلسه صبح روز دوشنبه کمیسیون انرژی اتاق تهران و از سوی سعید رفیعی‌فر، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز و پتروشیمی ارائه شد و طی آن، هجمه‌ مخربی که به گفته این فعال اقتصادی از محل یارانه‌ انواع حامل‌های انرژی بر اقتصاد ایران آوار شده، مورد واکاوی قرار گرفت.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بر اساس این گزارش، طبق آخرین داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2020 در مجموع 42 کشور جهان یارانه انرژی پرداخت می‌کنند و میزان آن بیش از 181 میلیارد دلار برآورد شده‌است که نیمی از آن در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه پرداخت می‌شود.
 
این در حالی است که بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال 2019 و 2020 رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را داشته‌است. در سال 2019، ایران با پرداخت 86 میلیارد دلار یارانه انرژی رتبه نخست پرداخت یارانه در جهان را از آن خود کرده‌است. در سال 2020 نیز به علت کاهش تقاضا و کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان یارانه پرداختی در جهان نسبت به سال 2019 به میزان 41.9 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم سالانه از سال 2010 است، اگرچه ایران با پرداخت 29.64 میلیارد دلار یارانه انرژی، در این سال نیز در رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان ایستاد.
 
این گزارش نشان می‌دهد که از این میزان در ایران، 42.12 درصد به یارانه برق، 41.1 درصد به یارانه گاز و 16.78 درصد به یارانه نفت اختصاص داشته‌است. طی سال 2020، پس از ایران که در جایگاه نخست پرداخت یارانه انرژی قرار دارد، کشورهای چین،هند،عربستان‌سعودی، روسیه، الجزایر و مصر در رتبه‌های بعدی جای دارند.
 
بررسی دقیق‌تر این گزارش نشان می‌دهد که مجموع یارانه پرداختی برای انرژی در ایران در سال 2020 به قیمت سال پایه 2020، 29.64 میلیارد دلار بوده که سهم آن از کل 181.473 میلیارد دلار یارانه انرژی جهان، معادل 16.33 درصد بوده‌است. در سال 2020، سهم ایران در کل یارانه نفت جهان، 5.5 درصد، در کل یارانه پرداختی گاز طبیعی جهان، 33 درصد و در کل یارانه برق جهان، 23.8 درصد بوده‌است.
 
طبق این بررسی‌، مجموع یارانه پرداختی برای انرژی در ایران طی بازه 10 ساله و از سال 2010 تا 2020، به قیمت سال پایه 2020، معادل 986 میلیارد و 405 میلیون دلار بوده که سهم آن از کل 4 هزار و 590 میلیارد دلار یارانه پرداختی جهان، 21.49 درصد بوده‌است.
 
طی این بازه زمانی، سهم ایران در کل یارانه پرداختی نفت جهان، معادل 18.95 درصد، در کل یارانه گاز طبیعی جهان، 33.5 درصد و در کل یارانه برق جهان نیز 18 درصد بوده‌است.
 
اگرچه صرف مقایسه میزان یارانه پرداختی، ملاک دقیقی برای ارزیابی میزان یارانه انرژی در کشورهای مختلف نیست، اما با ارزیابی بهتر، می‌توان از بررسی دو شاخص نسبت یارانه انرژی به تولید ناخالص داخلی و نسبت یارانه انرژی به جمعیت و در واقع، سرانه یارانه انرژی، به قیاس دقیق‌تری دست یافت.
 
بر این اساس، طبق این مطالعه، در میان 42 کشور که به پرداخت یارانه انرژی مشغول هستند، 20 کشور اول به میزان 67.5 درصد نسبت یارانه انرژی به تولید ناخالص داخلی و 94.66 درصد سرانه یارانه انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، ایران از نظر رقم مطلق یارانه انرژی رتبه اول را در میان کشورهای پرداخت‌کننده یارانه انرژی در دست دارد و علاوه بر این، از حیث دو نسبت فوق نیز جزو پنج کشور اول در جهان است به طوری که در سال 2020، ایران در رتبه پنجم جهان از لحاظ نسبت بالای انرژی به تولید ناخالص داخلی با رقم 4.7 درصد و رتبه پنجم جهان از لحاظ سرانه بالای یارانه انرژی با رقم 353 دلار را به خود اختصاص داده‌است.
 
کشور لیبی بالاترین یارانه انرژی را از نظر نسبت به تولید ناخالص داخلی و کویت بالاترین سرانه یارانه انرژی را در میان اقتصادهایی که یارانه انرژی پرداخت می‌کنند، دارا هستند.
 
بررسی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2020، در میان بیست کشور جهان با بالاترین میزان یارانه پرداختی در گاز طبیعی، ایران با تخصیص 12.180 میلیارد دلار به یارانه گاز و با سهمی معادل 33 درصد رتبه اول را دارد. در بازه زمانی 10 ساله 2010 تا 2020 نیز ایران با پرداخت 324.471 میلیارد دلار یارانه گاز در رده اول جهان ایستاده‌است. این در حالی است که طی این بازه زمانی، مبلغ پرداختی یارانه برق در ایران تقریبا معادل مجموع مبلغ پرداختی یارانه 11 کشور جهان است. حال آنکه میزان پرداخت یارانه گاز در ایران طی این بازه زمانی، تقریبا معادل مجموع یارانه 16 کشور جهان بوده‌است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *