RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران در دست بررسی

مناطق آزاد تجاری-صنعتی جدید باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می شود

۱۲:۶ - ۱۴۰۰/۷/۱۴کد خبر: 327503
ایستانیوز:با توجه به مفاد نامه شورای نگهبان، به نظر می‌رسد که مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس، برای رفع اشکال آن شورا درخصوص حوزه‌های دوغارون و مازندران کافی نیست و باید برای رفع ایراد احتمالی، صرفاً به ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی در حوزه سرخس با رعایت قیود مقرر در تبصره‌های «۱» تا «۶» قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی، بسنده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سرخس-دوغارون و مازندران 15 اردیبهشت سال گذشته به تصویب مجلس رسید که جهت طی مراحل قانونی به شورای نگهبان ارسال شد. اما سه هفته بعد، شورای نگهبان این مصوبه را به دلیل داشتن ابهام، واجد ایراد دانست. ایراد شورای نگهبان به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد که این کمیسیون جهت رفع ایراد، ماه گذشته گزارشی را به تصویب رساند. مرکز پژوهش های مجلس حالا به اظهار نظر کارشناسی درباره این لایحه پرداخته است.
 
شورای نگهبان درخصوص مصوبه مجلس در مورد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران، اعلام داشته است که اطالعات ارائه شده درخصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی مذکور کافی و توجیه کننده نیست. توضیح اینکه براساس سوابق تقنینی موجود (نظرات شورای نگهبان درخصوص مصوبات مجلس به تبع نظر هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت نظام) ناظر بر ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی، باید مفاد بند «11» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی 30/11/1392 مقام معظم رهبری مبنی بر «توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» رعایت شود.
 
در آخرین تجربه تقنینی موجود کشور، «لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی» با ایرادات شورای نگهبان (به تبع نظر هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت نظام) مواجه شد و سرانجام با اصرار مجلس بر مصوبه خود، قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی در تاریخ 15/2/1400 با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
 
همچنین طبق بند «17» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (به عنوان یکی دیگر از مستندات مورد ایراد شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس در ایجاد مناطق آزاد)، نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی باید اصلاح شود که مفاد این مصوبه کمیسیون اقتصادی نیز از آن جهت که باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود مغایر با آن سیاست کلی به نظر می‌رسد.
 
کمیسیون اقتصادی مجلس جهت رفع ایراد شورای نگهبان، حکم تبصره‌های «1» تا «6» قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی را با اندک تغییراتی، به عنوان ضوابط حاکم بر مناطق موضوع این مصوبه قید کرده است و نیز نقشه مناطق را به پیوست تقدیم کرده است. با این وجود، همچنان مصوبه از حیث عدم رعایت بند «11» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی درخصوص حوزه دوغارون و مازندران، محل تأمل است؛ منفصل بودن مناطق در حوزه‌های مزبور و نیز عدم توجیه ایجاد منطقه جدید آزاد تجاری-صنعتی در مازندران به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ازجمله موارد ایراد گرفته شده مصوبه کمیسیون از حیث عدم رعایت سیاست کلی مزبور به نظر می‌رسد.
 
در نهایت مرکز پژوهش های مجلس نتیجه گیری کرده است که با توجه به مفاد نامه شورای نگهبان، به نظر می‌رسد که مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس، برای رفع اشکال آن شورا درخصوص حوزه‌های دوغارون و مازندران کافی نیست و باید برای رفع ایراد احتمالی، صرفاً به ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی در حوزه سرخس با رعایت قیود مقرر در تبصره‌های «1» تا «6» قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی، بسنده شود. طبق این گزارش ایجاد تمام مناطق مورد اشاره در این لایحه، باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت بوده که با بند«17» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایر به نظر می‌رسد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *