RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

برگزاری وبینار توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و کوبا توسط اتاق تهران

توسعه تجارت دوجانبه زیر سایه تحریم

۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۷/۱۱کد خبر: 327450
ایستانیوز:در وبینار بررسی توسعه روابط تجاری ایران و کوبا که با همکاری معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران و سفارت ایران در کوبا برگزار شد، فرصت‌های همکاری برای توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی بخش ‌خصوصی دو کشور و چالش‌ها و موانع پیش روی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، همایش آنلاین بررسی روابط تجاری ایران و کوبا با هدف بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی دو طرف برگزار شد. در این همایش که توسط معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با همکاری سفارت ایران در کوبا برگزار شد، محمدهادی سبحانی سفیر ایران در ‌هاوانا، علی نقیب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، آلبرتو گونزالس سفیر جدید کوبا، آنتونیو لوییس کورونا رییس اتاق بازرگانی کوبا، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، مرتضی سیف‌زاده رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس و حسام‌الدین حلاج معاون امور بین‌الملل اتاق تهران حضور داشتند. در این وبینار حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون ظرفیت‌های همکاری بخش‌خصوصی دو کشور پرداختند.
 
تحریم، فصل مشترک ایران و کوبا
 
در آغاز این رویداد، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی به معرفی این نهاد به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی و ارائه ظرفیت‌های آن پرداخت و گفت:‌ به‌رغم تفاوت‌های اقتصادی و فاصله جغرافیایی دو کشور، ایران و کوبا دو کشوری هستند که با چالش‌های مشترکی مواجه بوده و سال‌هاست با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست به گریبان هستند و تجربه تجارت زیر سایه تحریم‌ها را دارند. بخش خصوصی دو کشور می‌توانند برنامه‌ای مشترک برای ادامه همکاری‌ها تنظیم و آن را به نقشه راه مشترک تبدیل کنند.
 
بهمن عشقی پیشنهاد راه‌اندازی دفتر مجازی اتاق بازرگانی تهران در اتاق کوبا را ارائه کرد و افزود: با گشایش این دفتر ‌می‌توان اطلاعات اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور در خصوص شرکت‌های عضو، خدمات، محصولات و ظرفیت‌های آنها  بین طرفین مبادله شود و در اختیار اعضا قرار گیرد.
 
وی همچنین عنوان کرد که سیاست اتاق تهران تلاش برای باز کردن در‌های تجارت با بازار آمریکای لاتین است و به زودی با راه‌اندازی میز آمریکای لاتین در معاونت ‌بین‌الملل اتاق تهران، اولین قدم برای تحقق این هدف برداشته خواهد شد. عشقی با اشاره به تراز تجاری کوبا با پنج حوزه خاورمیانه، اوراسیا، کشورهای گروه هشت، سازمان همکاری شانگهای و اکو گفت: با توجه به منفی بودن تراز تجاری کوبا با کشورهای دیگر، امیدواریم تجارتی هم‌تراز با این کشور داشته باشیم.
 
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در ادامه اطلاعاتی از گروه‌های کالایی که دارای پتانسیل صادرات به کشور کوبا و واردات از این کشور هستند ارائه کرد و گفت: می‌توان خدمات فنی مهندسی، گردشگری سلامت و فهرستی از علائق وارداتی دو کشور را نیز به این لیست افزود و از آن به عنوان مبنای تجارت دو کشور بهره برد.
 
دعوت از شرکت‌های ایرانی با گشایش دفتر کار در کوبا
 
رئیس اتاق بازرگانی کوبا نیز با ابراز خرسندی از برگزاری همایش مجازی بررسی فرصت‌های تجاری ایران و کوبا عنوان کرد که برگزاری این رویداد فرصت مناسبی برای شناسایی ظرفیت‌های دو طرف فراهم می‌کند تا بتوان به‌رغم چالش‌های موجود روابط تجاری میان دو کشور را افزایش داد.
 
آنتونیو لوییس کورونا گفت: ایران و کوبا علاوه بر گسترش همکاری‌ها در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، مصالح ساختمانی، در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی، گردشگری به ویژه گردشگری سلامت و واکسن کرونا نیز از ظرفیت‌ بالایی برای همکاری برخوردارند که در این رابطه، بخش ‌خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری‌هایی مفیدی با برگزاری جلسات مذاکرات دوجانبه و تبادل هیات‌ها با یکدیگر داشته باشند.
 
او همچنین با اشاره به تصویب قوانین جدید کوبا در زمینه ارائه تسهیلات برای بازگشایی دفاتر شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، از بنگاه‌های بخش خصوصی ایران دعوت کرد با تسهیلات ایجاد شده دفاتر نمایندگی در کوبا افتتاح و راه‌اندازی کنند.
 
همکاری‌های اقتصادی عقب‌تر از همکاری‌های سیاسی
 
سفیر ایران در‌ هاوانا نیز با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور ایران و کوبا در 42 سال گذشته ابراز تاسف کرد که همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور متناسب با همکاری‌های سیاسی جلو نرفته است. محمدهادی سبحانی با اشاره به دیدار اخیر وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و روابط دوستانه ایران و کوبا اظهار داشت در این راستا ظرفیت بالایی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد و حوزه‌های صنایع غذایی، کشاورزی، سلامت، بهداشت و بیوتکنولوژی و انرژی از محورهای اصلی همکاری دو کشور است.
 
سبحانی افزود: همکاری‌های دو کشور در بخش تولید واکسن و بیوتکنولوژی به موتور محرک تعاملات اقتصادی دوجانبه تبدیل شده و به واسطه همین همکاری حجم تجاری دو کشور در ماه‌های اخیر، ده‌ها میلیون دلار افزایش داشته است. خوشبختانه با سیاست‌های جدید دولت کوبا فضای جدیدی برای همکاری تجاری و حضور شرکت‌های خارجی در کوبا فراهم شده که فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی نیز ایجاد می‌کند. هم‌چنین سفر رییس اتاق بازرگانی کوبا به تهران در ماه فوریه فرصتی مناسبی برای ارتقا تعاملات تجاری بخش خصوصی دو کشور است.
 
توان بالای صادراتی ایران در حوزه مواد غذایی و کالاهای بهداشتی
 
در ادامه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز با اشاره به تجربه بسیار خوب ایران در زمینه تولید مواد غذایی و کالاهای بهداشتی عنوان کرد که ایران از ظرفیت بسیار خوب و سابقه طولانی در زمینه تولید این کالاها برخوردار است و سال‌هاست که به کشورهای حوزه CIS صادرات دارد.
 
علی نقیب ادامه داد: ایران در زمینه تولید مواد بهداشتی بیش از یک قرن سابقه دارد و در منطقه خاورمیانه اولین تولیدکننده صابون و مواد بهداشتی بوده و به همراه ترکیه در این منطقه برای صادرات محصولات بهداشتی به کشورهای حوزه CIS و کشورهای آفریقایی رقابت دارد. ایران ‌می‌تواند با کوبا همکاری‌های بسیاری در حوزه صادرات کالا، ماشین‌آلات و انتقال تکنولوژی داشته باشد. همچنین با توجه توانمندی موجود در ایران می‌توان در زمینه تولید انرژی‌های پاک نیز همکاری مناسبی با شرکت‌های کوبایی برقرار کرد.
 
در ادامه این وبینار، سفیر جدید کوبا در تهران که به‌تازگی به این عنوان انتخاب شده است اظهار داشت که علاقه بخش خصوصی دو کشور به افزایش تعاملات تجاری ایران و کوبا بسیار محسوس است. آلبرتو گونزالس از پیشنهاد اتاق تهران برای بازگشایی دفتر مجازی در اتاق بازرگانی کوبا استقبال و عنوان کرد: این‌گونه فعالیت‌ها در ارتقا روابط اقتصادی دو طرف بسیار موثر خواهد بود.
 
وی افزود: همکاری اقتصادی دو کشور در زمینه‌های انتقال تکنولوژی، ارائه خدمات و گردشگری از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و با اشاره به تلاش‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توانیم امیدوارم باشیم که به زودی شاهد بهبود روند مراودات تجاری دو کشور باشیم.
 
هم‌چنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز طی سخنانی کوتاه در این نشست به معرفی سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی پرداخت و افزود این سازمان با هدف صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها تاسیس شده و به منظور افزایش تعاملات خود با اتاق بازرگانی تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است.
 
مرتضی سیف‌زاده همچنین به صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور ونزوئلا در سال 2021 اشاره کرد و ادامه داد که می‌توان همکاری‌هایی با کمک سازوکار تهاتر با کوبا در این حوزه داشت و برای اعزام و پذیرش هیات‌ها اعلام آمادگی کرد.
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *