RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

دلار به کدام سو حرکت می کند؟

قیمت دلار در حال اوج گیری است

۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۷/۱۰کد خبر: 327395
ایستانیوز:رئیس جمهوری به مسئولان بانک مرکزی دستور داد تا هرچه سریع تر برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده ایران اقدامات جدی انجام دهند، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می تواند در کوتاه مدت و تا مشخص شدن تکلیف ادامه روند مذاکرات هسته ای تا حدود زیادی امید و ثبات را به بازار هدیه دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قیمت دلار در حالی در چند روز گذشته دوباره اوج گرفته و به بیش از 28 هزار تومان رسیده که به اعتقاد کارشناسان نبود چشم انداز روشن نسبت به زمان شروع دوباره مذاکرات هسته ای و بی ثباتی بازارها مهم دلیل فضای کنونی بازار است. در این میان گزارش ها نشان می دهد که تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش یافته و قیمت دلار به بیش از 28 هزار و 300 تومان رسیده است. قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای خرداد تاکنون 23درصد رشد کرده است که به‌ نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد که به تشدید تورم و بی ثباتی در بازار منجر می شود. با توجه به آنکه نرخ تورم سالانه در پایان تابستان امسال، به 45.8درصد رسیده است رشد بیشتر نرخ ارز می‌تواند فشار تورمی بیشتری را بر برخی دهک‌های درآمدی و هزینه‌ای در جامعه ایران وارد کند. در این بین حجم نقدینگی در کشور هم به محدوده 4000هزار میلیارد تومان رسیده و کسری بودجه دولت در حال افزایش است و با این شرایط نمی‌توان چندان امیدوار بود که تورم و به ‌دنبال آن قیمت ارز با افت مواجه شود. علاوه بر این ها تحریم ‌ها و نامشخص بودن زمان دوباره مذاکرات ایران و 1+4 باعث شده که جریان ورود ارز به کشور با محدودیت شدید رو به رو باشد و همین موضوع یعنی کمبود ارز در مقابل افزایش تقاضا که به گرانی دلار منجر می شود.
 
هفته گذشته رئیس جمهوری به مسئولان بانک مرکزی دستور داد تا هرچه سریع تر برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده ایران اقدامات جدی انجام دهند، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می تواند در کوتاه مدت و تا مشخص شدن تکلیف ادامه روند مذاکرات هسته ای تا حدود زیادی امید و ثبات را به بازار هدیه دهد. رقم ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها گفته می ‌شود به 36 میلیارد دلار رسیده است. دیروز بهرام شکوری، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن خبر داد: سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند و رئیس‌جمهوری هم درگیر این موضوع است. به‌ گفته او میزان پول بلوکه شده ایران در ژاپن 3میلیارد دلار است و به‌نظر می‌رسد به ‌زودی شاهد خبرهای خوبی باشیم. همزمان برخی خبر‌ها نشان می‌دهد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای نیز در تداوم سیاست بازگشت ارزهای صادراتی است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد حجم ارز‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی به بیش از 8میلیارد دلار رسیده است و ممنوعیت واردات لوازم خانگی از این کشور، می‌تواند کره‌جنوبی را مجبور کند تا بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کند.
 
همزمان با رویکرد‌های کوتاه‌مدت، اقتصاددانان به دولت پیشنهاد می‌کنند در میان‌مدت با رفع تحریم‌ها جریان ورود ارز به کشور را تقویت کند و در بلندمدت گام‌های اساسی برای کاهش تورم بردارد. اگرچه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با بیان اینکه افزایش تورم در شهریور به‌هیچ‌ وجه مطلوب نیست اعلام کرد: با اقداماتی که انجام خواهد شد ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود، اما اقتصاددانان اعتقاد دارند با وجود افزایش کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی، دولت راه سختی را برای کنترل تورم و در نهایت حفظ ارزش پولی ملی در پیش دارد.
به اعتقاد کارشناسان جریان اقتصادی چه از نظر داخلی و چه بین‌ الملل باید به این سمت برود که آتش انتظارات تورمی در مرحله اول بیشتر از این برآشفته نشود و در مرحله بعدی کنترل شده و کاهش پیدا کند. در این بین کنترل رشد تورم گام اول به ‌حساب می‌آید زیرا زمانی که انتظارات تورمی بالا باشد، در واقع جنب ‌و ‌جوش هم زیاد خواهد بود؛ پس در این شرایط باید روند را معکوس کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت دلار
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *