RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

عبور زیان بانک آینده از ۵۱ هزار میلیارد تومان

۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۷/۴کد خبر: 327280
ایستانیوز: زیان‌های سالانه بانک آینده روند افزایشی داشته و از هزار و ۸۰ میلیارد در سال ۹۷ به ۸ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۱۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، درآمد تسهیلات اعطایی بانک آینده در سال 99 کمتر از سال 98 بوده و کل این درآمد تقریبا معادل دو سال قبل است. در حالی که میزان سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها از سال 97 تا 99 بالغ بر 53.8 درصد رشد داشته است.
 
این فاصله موجب کسری 13 هزار و 794 میلیارد تومانی بین درآمد تسهیلات اعطایی و سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها شده است. این پدیده یکی از عوامل رشد زیان بانک در دو سال گذشته بوده است.
 

* ارقام به میلیارد تومان

بانک آینده 1397 1398 1399
درآمد تسهیلات و سرمایه‌گذاری  23،661 27،684 24،021
سود علی‌الحساب سپرده‌‌ها 24،691 33،379 37،985
مابه‌التفاوت درآمد تسهیلات و سود سپرده 1،030- 5،694- 13،794-
بدهی به نظام بانکی 26،545 22،151 29،220
زیان 1،080 8،361 17،392
زیان انباشته
همچنین بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و نظام بانکی روند صعودی داشته و از 22 هزار و 151 میلیارد تومان در سال 98 به 29 هزار و 220 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است. از مجموع این رقم بدهی، بیش از 5200 میلیارد تومان بدهی این بانک به بانک مرکزی است.
 
همانطور که در جدول بالا درج شده است، زیان‌های سالانه بانک آینده روند افزایشی داشته و از هزار و 80 میلیارد در سال 97 به 8 هزار و 361 میلیارد تومان در سال 98 و 17 هزار و 392 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است. به همین ترتیب زیان انباشته بانک از 11 هزار و 756 میلیارد تومان به 51 هزار میلیارد و 638 میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است. 
 
سرمایه ثبت شده بانک آینده در این سال‌ها و حتی در سال 99 که مدیریت بانک در اختیار تیم تعیین شده توسط بانک مرکزی بوده، تغییر نکرده است. رقم سرمایه ثبتی بانک آینده 1600 میلیارد تومان است.
 
بنابراین نسبت زیان انباشته به سرمایه بانک به 3127 درصد رسیده است. به عبارت دیگر نسبت زیان انباشته به سرمایه ثبتی بیش از 31 برابر شده است. این در حالی است که طبق قانون تجارت اگر زیان یک شرکت سهامی به 50 درصد سرمایه برسد، به‌سرعت باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل درباره بانک تصمیم‌گیری شود. یا سرمایه شرکت افزایش یابد یا شرکت با اعلام ورشکستگی، با طی کردن مراحل تصفیه و ختم تصفیه به سمت انحلال حرکت کند.
 
چرا بانک آینده به این وضعیت افتاد؟
 
وضعیت فعلی بانک آینده ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غلط این بانک در سال‌های گذشته بود. پرداخت تسهیلات به شرکت‌های صوری با سرمایه‌های اندک، اعطای تسهیلات کلان به ذینفعان واحد برای مقاصد نامشخص، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه و مصرف تسهیلات در پروژه‌های تجاری مانند ایران‌‌مال و... باعث کاهش درآمد بانک از محل تسهیلات اعطایی شده است.  
 
از طرف دیگر این بانک برای بزرگ شدن و برای «Too Big to Fail» شدن (بزرگ شدن شرکت/ بانک در حدی که ورشکستگی آن باعث آسیب‌دیدن کل اقتصاد شود و آثار زیان‌باری برای مردم داشته باشد)، در طول سالیان متمادی راهبرد مخرب نرخ سود بالاتر از همه بانک‌ها در پیش گرفت. این بانک در طول سال‌های 92 تا 98 همواره نرخ سودی بالاتر از نرخ سود سایر بانک‌ها به مشتریان خود پرداخت می‌کرد. 
 
این اقدامات بانک آینده موجب تخریب ساختار مالی این بانک شده و با تغییرات مدیریتی حل آن در کوتاه مدت و میان مدت امکان‌پذیر نیست و در بلندمدت بسیار سخت خواهد بود.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *