RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

دولت چگونه می‏‌تواند نرخ تورم را کنترل کند؟

در آرزوی تورم تک‌‏رقمی

۱۰:۳ - ۱۴۰۰/۷/۴کد خبر: 327272
ایستانیوز:مطالعات نشان می‏‌دهد تورم وقتی رخ می‏‌دهد که تقریبا همه قیمت‏‌ها ‏شروع به بالا رفتن می‏‌کند‏. ‏‏‏از این رو تورم با افزایش قیمت یک کالای خاص که به دلایل مختلف در بازارهای مختلف رخ می‏‌دهد متفاوت است‏.
شاخص قیمت مصرف‏‌کننده در سال‏‌های ‏‏اخیر شرایط ناگواری داشته است‏. ‏‏‏نوسانات نرخ ارز مهم‏تر‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ین عامل تاثیرگذار بر نرخ تورم است که در دهه گذشته فشار قابل توجهی را به قیمت‏‌ها ‏وارد کرده است‏. ‏‏‏در ابتدای دهه 90 با آغاز تحریم‏‌های ‏‏نفتی و بانکی نرخ ارز تا سه برابر افزایش یافت و همین موضوع نرخ تورم را به بالای 30 درصد در سال 91 رساند‏. ‏‏‏در سال 92 نرخ تورم تا 35 درصد افزایش یافت اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی با وجود تحریم‏‌ها، آرامش مطلوبی در فضای اقتصاد کلان ایجاد شد و دولت توانست رکورد مطلوبی در کنترل تورم به ثبت برساند‏. ‏‏‏با کنترل نقدینگی و ایجاد نظم و انضباط در سیاست‏‌های ‏‏پولی و بانکی نرخ تورم در سال 93 به 15 درصد رسید و در سال 94 این شاخص تک‏‌رقمی شد‏. ‏‏‏با اجرای برجام در سال 95 و تثبیت نرخ ارز تورم تک‏رقمی هم در اقتصاد ایران به مدت بیش از دو سال تثبیت شد‏. ‏‏‏این رویه اما از سال 1397 با خروج آمریکا از برجام برهم خورد‏. ‏‏‏تکانه تحریم‏‌ها ‏به اقتصاد ایران، نرخ ارز را ملتهب ساخت و بهای دلار را از محدوده زیر 4 هزار تومان تکان داد‏. ‏‏‏روند صعودی نرخ دلار آنچنان سرعت گرفت که در سال 99 تا نزدیکی 30 هزار تومان پیش رفت‏. ‏‏‏همین موضوع نرخ تورم را به بالای 30 درصد رساند تا بار دیگر اقتصاد ایران همزمان با رکود با تورم ویران کننده همراه شود‏. ‏‏‏کسری بودجه ایجاد شده ناشی از کاهش شدید درآمدهای ارزی اجازه کنترل تورم با ابزارهای پولی را گرفت تا همچنان در سال 1400 یکی از مهم‏تر‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ین دغدغه‏‌های ‏‏اقتصاد ایران مهار این شاخص کلیدی باشد‏. ‏‏‏دولت و روند سیاست‏گذاری در آن تاثیر قابل توجهی بر کنترل تورم خواهد داشت اما این رویکردها وابستگی زیادی به روابط خارجی و ایجاد آرامش در فضای اقتصاد کلان دارد‏. ‏‏‏اگر احیای برجام در ماه‏‌های ‏‏باقی‏مانده از عمر دولت دوازدهم اتفاق بیفتد، دولت ‌می‏‌تواند امیدوار باشد که با افزایش درآمدهای ارزی امکان کاهش کسری بودجه را پیدا کند و از این طریق بتواند شرایط را برای کنترل نرخ تورم ایجاد کند‏. ‏‏‏از این رو نرخ تورم به غیر از احیای روابط بین‏‌المللی نیاز غیرقابل انکاری به سیاست‏‌های ‏‏مناسب پولی داخلی دارد تا به مانند سال‏‌های ‏‏93 تا 96 این شاخص مهار شود‏. ‏‏‏
 
مطالعات نشان می‏‌دهد تورم وقتی رخ می‏‌دهد که تقریبا همه قیمت‏‌ها ‏شروع به بالا رفتن می‏‌کند‏. ‏‏‏از این رو تورم با افزایش قیمت یک کالای خاص که به دلایل مختلف در بازارهای مختلف رخ می‏‌دهد متفاوت است‏. ‏‏‏وقتی مسئله‌ای تا این حد فراگیر است دیگر نمی‌‏توان در سطح خرد با آن مقابله کرد‏. ‏‏‏تورم وقتی رخ می‏‌دهد که رشد پول سریع تر از رشد تولید کالاها و خدمات در اقتصاد است‏. ‏‏‏به عنوان مثال در اقتصاد دوازده واحد پول و سه سیب وجود دارد‏. ‏‏‏قیمت هر سیب چهار تومان خواهد بود‏. ‏‏‏حال اگر پول به بیست واحد برسد اما تعداد سیب به چهار واحد، قیمت هر سیب پنج تومان خواهد شد‏. ‏‏‏در این مثال، رشد پول 66 درصد و رشد کالا 25 درصد بوده است و به همین دلیل قیمت آن افزایش یافته است‏. ‏‏‏همین فرمول را نیز می‏‌توان در مورد کل اقتصاد صادق دانست‏. ‏‏‏اگر رشد پول سریع‏تر از رشد کالا باشد، پول به دنبال کالا خواهد چرخید و به عبارتی قیمت همه کالاها افزایش خواهد یافت.
 
اگر قرار باشد تورم کاهش یابد نباید رشد پول شدید اتفاق بیفتد‏. ‏‏‏ممکن است سوال شود پس چرا تاکنون رشد پول زیاد بوده است؟ پاسخ آن این است که وقتی دولت کسری بودجه می‏‌آورد از بانک مرکزی می‏‌خواهد پول چاپ کند تا آن پول‏‌ها ‏را به کارمندان و پیمانکاران طرف قرارداد دولت بدهد‏. ‏‏‏کارمندان و پیمانکاران پول را به خانه می‏‌برند تا خرج کنند‏. ‏‏‏فروشندگان احساس می‏‌کنند که خریداران روی قیمت‏‌های ‏‏‏بالاتر قدرت خرید دارند و می‏‌توانند قیمت را بالا ببرند.
 
کم‏کم همه جامعه احساس می‏‌کنند که این مسئله خاص بازار آنها نیست و اقتصاد متورم شده است‏. ‏‏‏به تدریج انتظارات جامعه به این سمت جهت‏‌گیری می‏‌شود که قرار است همه قیمت‏‌ها افزایش یابد‏. ‏‏‏بنابه فرض همه در قراردادها و معامله‏‌های ‏‏‏خود رشد قیمت را فرض می‏‌گیرند‏. ‏‏‏چون همه چنین انتظاراتی را فرض می‏‌گیرند در عمل همه قیمت‏‌ها افزایش می‏‌یابد.
 
از این تحلیل این راه‏‌حل بیرون می‏‌آید که اگر می‏‌خواهیم تورم ایجاد نشود، باید کسری بودجه دولت مهار شود و دولت بتواند به اندازه درآمدش خرج کند‏. ‏‏‏اگر دولت به دلایل مختلف نتوانست هزینه‏‌هایش را در کوتاه‏‌مدت کنترل کند، به جای اینکه از بانک مرکزی بخواهد تا پول چاپ کند، باید از جامعه استقراض کند یعنی به مردم اوراق بدهی بفروشد تا نیاز کوتاه‏‌مدت خود را مرتفع کند و بعداً آن قرض را برگرداند‏. ‏‏‏البته دولت‏‌ها ‏مثل شرکت‏‌ها ‏لزومی ندارد که نقدی اداره شوند‏. ‏‏‏همانطور که شرکت‏‌ها همواره مقداری بدهی به شبکه بانکی خواهند داشت و هیچ وقت بدهی‏‌شان صفر نمی‏‌شود، دولت نیز می‏‌تواند همیشه مقداری بدهی به جامعه داشته باشد و با انتشار اوراق جدید و فروش آن به مردم، قرض قبلی خود را بپردازد‏. ‏‏‏اگر دولت در این مسیر افراط نکند و بیش از حد اوراق منتشر نکند که اعتبارش مخدوش شود، می‏‌تواند بدون اینکه به جامعه تورم تحمیل کند کسری بودجه خود را رفع کند تا اینکه در میان‏‌مدت دولت بتواند درآمدهای خود را افزایش دهد و کسری بودجه خود را مهار کند و بدهی‏‌های ‏‏‏سابق خود را بپردازد. / آینده نگر
 
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:دولت، نرخ تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *