RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

هویج امپراطور تورم مرداد

کدام کالاهای خوراکی بیشترین و کمترین تورم را داشته اند؟

۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۶/۱۳کد خبر: 325604
ایستانیوز:باوجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی (اقلام خوراکی و دارویی) شاهدیم که تورم اقلام خوراکی بیشتر از اقلام غیرخوراکی بوده است.
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد 1400 را 42.4 درصد برآورد کرده است؛ اما همین نهاد می‌ گوید رشد قیمت 38 قلم از 53 قلم خوراکی مورد مصرف خانوارها در این مدت بالای نرخ تورم نقطه به نقطه بوده است. همچنین اگر ملاک نرخ تورم نقطه به نقطه، گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی باشد، دست‌کم 20 قلم کالای خوراکی رشد قیمتی بالاتر از نرخ تورم 56.8 درصد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را تجربه کرده‌اند و میانگین شاخص قیمت خوراکی‌ها خرید و فروش شده‌ اند. همچنین در این مدت تورم اقلام غیرخوراکی 36.1 درصد بوده است یعنی حدود 20.7 درصد کمتر از تورم اقلام خوراکی. همچنین در این بین نکته عجیب این است که بخشی از اقلام خوراکی که کالای اساسی محسوب می شوند از ارز دولتی 4200 تومانی استفاده می کنند. در واقع این ارز تخصیص داده می شود که این کالاهای اساسی گران نشوند اما عملا اتفاق دیگری رخ داده است. هفته گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد:«در4ماهه ابتدایی امسال میزان تخصیص ارز برای واردات 15 میلیارد دلار اعلام‌ شده است که 4.6 میلیارد دلار آن ارز 4200 تومانی و سوبسیدی بوده است یعنی حدود 100 هزار میلیارد تومان یارانه ‌ای بوده است که از این محل به کالاهای اساسی (اقلام خوراکی و دارویی) تخصیص پیداکرده است. البته آمارهای جالبی از سوی مرکز آمار منتشرشده که نشان می‌دهد تورم 5 ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 58.4 درصد بوده است در شرایطی که تورم اقلام غیرخوراکی که ارز 4200 هم استفاده نکرده‌اند 36.1 درصد بوده است.یعنی اگرچه ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و اقلام خوراکی پرداخت‌شده است ولی میزان تورم آن بیشتر از کالاهایی بوده است که ارز سوبسیدی نگرفته‌اند و این نشان می‌دهد که ارز 4200 تومانی به جر تخریب اقتصاد، رانت و فساد در جامعه هیچ اثری نداشته و نخواهد داشت. من کماکان همچون 6 سال گذشته از این تریبون اعلام می‌کنم که تنها راه نجات کشور تک‌نرخی شدن ارز4200 تومانی است. اگر می‌خواهیم از رانت و فساد جلوگیری کنیم باید ارز تک‌نرخی شود و قیمت واقعی خود را داشته باشد و کمک‌های دولت هم باید از طریق یارانه‌ای مستقیم به‌صورت هدفمند به قشری که نیازمند هستند، پرداخت شود.»
 
براساس آمارهای مرکز آمار هویج، گوجه ‌فرنگی، نخود و هلو به‌ ترتیب بالاترین رشد قیمت را در مرداد امسال نسبت به شهریور پارسال تجربه کرده و رشد قیمت‌ آنها بالاتر از 100درصد بوده و هویج با جهش قیمت 224 درصد یکه ‌تازی کرده است. تازه‌ترین آمار رسمی نشان می‌دهد در مردادماه امسال و درگروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ‌ماه قبل مربوط به هویج فرنگی با 70.5درصد، قارچ با 14.7درصد و گوجه‌ فرنگی با 9.9درصد بوده درحالی‌ که در این مدت سیب‌ زمینی با 4.9درصد و بادمجان با 4.1درصد افت قیمت مواجه شده است. درگروه نان و غلات اما برنج ایرانی درجه یک رشد قیمت 3.4درصدی در مرداد نسبت به تیرماه امسال داشته و پس از آن شیرینی خشک و رشته ‌آش قرار دارد که 2.5درصد گران‌ شده است.
 
علاوه بر این ها یافته‌های مرکز آمار نشان می ‌دهد در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ها بالاترین رشد قیمت در مرداد نسبت به تیرماه امسال مربوط به ماهی قزل‌آلا با 8.9 درصد، مرغ با 7.2درصد و گوشت گاو یا گوساله با 6.6درصد بوده و در گروه لبنیات، تخم‌ مرغ و انواع روغن هم بالاترین قیمت به تخم ‌مرغ با 8.9 درصد، ماست پاستوریزه با 5.6درصد و شیر پاستوریزه با 5.4درصد اختصاص داشته است. این در شرایطی است که قیمت روغن نباتی جامد در‌ ماه گذشته نسبت به تیرماه 2.3درصد ارزان شده است.
 
بیشترین رشد قیمت ماهانه در گروه میوه و خشکبار اما مربوط به قیمت پرتقال با جهشی 39.5 درصدی اختصاص داشته و سیب خوراکی هم رشد قیمت 8.2 درصدی را ثبت کرده درحالی‌که در مرداد امسال نسبت به تیرماه گذشته لیموترش 14.1درصد و هندوانه 9.8درصد ارزان شده است. هویج شاید برای نخستین‌بار صدرنشین رشد قیمت‌ها در بین همه اقلام خوراکی شده است، آن‌هم به لطف شیوع کرونا و شیوع این موضوع که نوشیدن آب هویج به درمان کرونا کمک می ‌کند. در مرداد امسال قیمت هویج 70.5درصد رشد کرد درحالی ‌که درهمین مدت قارچ 14.7درصد و گوجه ‌فرنگی 9.9درصد گران شد. در عوض قیمت سیب‌ زمینی 4.9درصد و بادمجان 4.1درصد کاهش یافت.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *