RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

چشم انداز قیمت دلار

۱۰:۵ - ۱۴۰۰/۶/۸کد خبر: 325472
ایستانیوز:آنطور که تحلیلگران می‌گویند این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا در کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر سیاست‌های کنترلی دولت جدید برای مدت کوتاهی با نزول مواجه شود، اما با توجه به متغیرهای اقتصادی خیلی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت دلار با نزول‌های عمیقی مواجه شود چرا که هیچ‌یک از متغیر‌های کلان اقتصادی از کاهش قیمت دلار پشتیبانی نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که قیمت دلار فقط می‌تواند تا مرز 26هزار تومان کاهش داشته باشد و نباید انتظار داشت که قیمت دلار بیش از این نزول کند. اقتصاددانان نیز بر این باورند که عواملی ازجمله کسری بودجه شدید دولت و رشد نقدینگی مانع از کاهش تورم خواهد شد و چون تورم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر ارزش پولی کاهش پیدا نخواهد کرد نمی‌توان انتظار داشت که قیمت ارز در میان‌مدت و بلندمدت با نزول مواجه شود.
 
به زعم آنها عامل مهم دیگری که سرنوشت قیمت دلار را در روز‌های آینده مشخص خواهد کرد مذاکرات هسته‌ای در وین است که می‌تواند با تشدید تحریم‌ها یا کاهش اثرات آن جریان ورود ارز را به کشور تسهیل کند و منجر به تقویت ارزش پول ملی شود.
 
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، دیروز در همین باره توییت کرد: قیمت دلار در یک‌ماه گذشته حدود ۳ هزار تومان افزایش یافته است. فقط خبرهای خوش از شروع دیپلماسی قوی دولت و مذاکرات، لغو تحریم‌ها، بازگشت ارزهای بلوکه شده و نگاه مثبت به عضویت در FATF می‌تواند بازارها و فعالان اقتصادی را به آینده امیدوار کند. به‌گفته خوانساری ثبات، اصلی‌ترین نیاز اقتصاد ایران است.
 
میثم رادپور، تحلیگر اقتصادی هم در این‌باره در کلاب هاوس گفت: بانک مرکزی نه ذخایر ارزی پیشین را دارد و نه امکانات گذشته را. دولت در سال‌های گذشته حتی از طریق شعبه بانک ملی در دوبی حواله ارزی می‌فروخت، اما در شرایط فعلی دیگر این امکان را هم ندارد و در بهترین حالت باید از خصولتی‌ها و خصوصی‌ها بخواهد ارزشان را بفروشند.
 
او با بیان اینکه تمام تصمیمات بانک مرکزی در شرایط کنونی محدودکننده بوده است، اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه نیما و بازار متشکل ارزی و... همگی تلاش‌هایی محدودکننده تلقی می‌شوند. رادپور تأکیدکرد: در ضمن مشکل تولید در ایران نیز حل نشده است و در نتیجه حتی امضای برجام اولیه نیز قیمت ارز را چندان تغییر نداده؛ چراکه ساختار اقتصادی ایران، خود را به قیمت ارز تحمیل می‌کند.
 
او ادامه داد: حجم فروش اوراق بدهی محدود بوده و فروش نفت نیز زیر علامت سؤال بزرگی است و مسئله رکود با امضای برجام نیز حل نمی‌شود، چرا که باید این محیط احساس آرامش کند تا مسئله رکود برطرف شود. این کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی قیمت ارز تصریح کرد: فکر می‌کنم انتظار کاهش قیمت ارز منطقی نیست؛ چراکه کسری بودجه مشکل حل نشده اقتصاد ایران است.
 
به‌ نوشته همشهری، برخی فعالان بازار هم اعتقاد دارند سیگنال‌های اقتصادی که دولت سیزدهم منتشر می‌کند به‌گونه‌ای نیست که بتواند بر بازار‌ها اثر ملموسی داشته باشد و برنامه‌های اعلام شده برای مهار تورم و رشد تولید کافی نیست و این سیاست‌ها حتی می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش دهد و منجر به افزایش قیمت ارز شود. همه اینها در حالی است که با حضور برخی منتقدان FATF در دولت جدید همه منتظر هستند که ببینند سرنوشت ایران در این زمینه چه خواهدشد.
 
گفتنی است آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای خرداد تاکنون 25درصد رشد کرده و این سرعت رشد به‌ویژه بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافته است. طبق این اطلاعات، قیمت هر دلار آمریکا از بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون 4500تومان معادل 19درصد افزایش یافته است؛ با این حال از روز شنبه با عبور قیمت دلار از محدوده 28هزار تومان نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت دلار بیشتر شد و برخی کارشناسان حتی خواستار ارائه اظهارنظر‌های شفاف‌تر از سوی مسئولان اقتصادی دولت شدند.
 
سرعت رشد قیمت دلار در روز شنبه به حدی بود که قیمت هر دلار آمریکا بعد از ورود به کانال 28هزار تومان به سرعت تا مرز 28هزار و320تومان پیش روی کرد و گمانه زنی‌ها را برای صعود تا محدود 30 تا 32هزار تومان تقویت کرد. اما روز گذشته بعد از آنکه رئیس‌جمهور به تیم اقتصادی ماموریت داد ارزش پول ملی را تقویت کنند حجم عرضه ارز در بازار افزایش یافت و قیمت هر دلار آمریکا با نزول مواجه شد و دوباره به کانال 27هزار تومان برگشت.
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *