RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران

دولت سیزدهم برای کنترل تورم چه گام هایی باید بردارد؟

۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۶/۲کد خبر: 325298
ایستانیوز:نرخ تورم و رشد آن با نرخ ارز و تحولات آن همراهی می کند و وقتی شاهد رشد نرخ ارز در بازار هستیم حتما باید شاهد افزایش تورم هم باشیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نرخ تورم سالانه در پایان مردادماه امسال به 45.2درصد رسیده، تورم نقطه به نقطه هم 43.2درصد بوده است. در مردادماه میانگین قیمت کالاها و خدماتی مصرفی 3.2درصد نسبت به تیرماه افزایش یافته و نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هم از 59درصد عبور کرده است. این بالاترین نرخ تورم در ایران پس از سال1374 است که از دولت دوم حسن روحانی برای دولت سیدابراهیم رئیسی به ارث رسیده است. اما دولت جدید برای کنترل شیب تند تورم و مهار آن چه برنامه هایی را باید در پیش بگیرد؟
 
آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران به سایت اتاق تهران می گوید:« نرخ تورم و رشد آن با نرخ ارز و تحولات آن همراهی می کند و وقتی شاهد رشد نرخ ارز در بازار هستیم حتما باید شاهد افزایش تورم هم باشیم. ببینید مسئولان اقتصادی دولت جدید باید به دنبال آن باشند که به صورت ریشه ای مشکلات را حل کنند اینکه به دنبال خنک کردن دماسنج باشند حتما نتیجه نخواهد داشت و مشکلات بیمار را حادتر خواهد کرد ما باید به دنبال آن باشیم که تب بیمار را کاهش دهیم.»
 
او با اشاره به اینکه کنترل تورم بدون ثبات نرخ ارز رقم نخواهد خورد ادامه داد:« دلیل اصلی رشد نرخ ارز بی ثباتی در بازارهاست؛ چرا ظرف دو هفته شاهد رشد 2 هزار تومانی قیمت دلار هستیم؟ و می بینیم که بانک مرکزی در مقابل این تحولات بازار ارز سکوت کرده است و عجیب است که مجلس و دستگاه های نظارتی هم به این موضوع هیچ اعتراضی نمی کند. درست است که ما در دوره گذار و جا به جایی ها در دولت هستیم و هنوز وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی جدید مشخص نشده اند اما نباید فضا به شکلی باشد که انگار بانک مرکزی رها شده است؛ این اتفاق لطمه های سنگینی به اقتصاد و مردم وارد خواهد کرد ما با یک بیمار رو به رو هستیم و نمی توان آن را رها کرد تا رئیس کل بانک مرکزی جدید مشخص شود باید سریع به وضعیت رسیدگی شود و متولی اصلی رشد نرخ ارز که بانک مرکزی است پاسخگو باشد و اقداماتی را انجام دهد وگرنه به یکباره شاهد رشد قیمت دلار و رسیدن آن به 30 هزار تومان خواهیم بود.»
 
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه متاسفانه مسئولان امر به جای مدیریت شرایط همیشه به دنبال مقصر می گردند، می گوید:« اینکه گفته می شود رشد قیمت دلار مثلا به دلیل بحران افغانستان و بازار هرات است خود نشان دهنده این است که بازار ارز به درستی مدیریت نمی شود وگرنه چرا باید اصلا قیمت دلار در تهران به هرات و بحران های آن ربط داشته باشد؟»
 
بغزیان درباره اقداماتی که باید در خصوص کنترل تورم صورت گیرد و اولویت دولت باشد، می گوید:« ثبات نرخ ارز و بازار و داشتن رژیم مشخص ارزی اولین اقدامی است که باید صورت گیرد. دومین کار این است که جلوی صدور دستورالعمل ها و مصوبه های متعدد که بازارهای مختلف و تولیدات را دچار نوسانات قیمیت می کنند گرفته شود. تازمانی که ثبات در بازار ارز، طلا و... وجود نداشته باشد منابع به جای اینکه صرف کارهای مولد شود به سمت سوداگری در بازار خواهد رفت. در این بین متاسفانه بانک های ما هم دچار این چالش جدی شده اند و شاهدیم که بانک ها خود به بنگاه های اقتصادی بدل شده و سرمایه های بانک ها به جای اینکه به سمت تولید و اقتصاد مولد برود در مسیر بنگاه داری هزینه می شود و در این بین می بینیم که صنایع دچار چالش جدی سرمایه در گردش هستند و وقتی این اتفاق می افتد برای جبران هزینه هایشان قیمت ها را دچار می دهند و این باعث افزایش تورم می شود.»
 
او در ادامه می گوید:« متاسفانه اقتصاد ایران دچار احتکار و گران فروشی هم شده است که به دلیل ضعف نظارت رخ می دهد. سوال این است که چرا باید قیمت هویج یکباره از موز گران تر شود؟ اگر نظارت صحیح و اصولی بر بازار میوه و تربار وجود داشته باشد این اتفاق رخ نمی دهد.»  آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است اگر چه نرخ تورم به صورت ماهانه منتشر می شود ولی مردم به صورت روزانه و با کوچک تر شدن سفره زندگیشان آن را لمس می کنند.«طی دو، سه روز آینده وزیر اقتصاد انتخاب خواهد شد و به اعتقاد من باید خیلی زود وزیر باید ستاد اقتصادی را تشکیل دهد و باید نیروهای تازه نفس سریعتر مستقر شوند. همچنین باید دیپلماسی اقتصادی به خصوص گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در اولویت قرار گیرد.»
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *