RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

آیا دولت سیزدهم برای اصلاح اقتصاد برق فکری خواهد کرد؟

صنعت برق گرفتار قیمت گذاری دستوری

۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۵/۱۹کد خبر: 324006
ایستانیوز:به اعتقاد کارشناسان ادامه روند معیوب فروش ارزان برق به بحرانی تر شدن وضعیت این صنعت منجر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اگر روند کنونی مصرف ادامه پیدا کند، تعرفه‌ها و قیمت برق اصلاح نشود و سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد، خطر افزایش شرایط بحرانی صنعت برق و حتی ورشکستگی آن جدی است. چالش اصلی صنعت برق ایران تعیین نرخ دستوری و انحصار دولتی در زمینه خرید و فروش برق است و نکته عجیب این است که صنعتی با وجود تولید و فروش در حال ورشکستگی باشد؛ نکته ای که ریشه آن به قیمت پایین برق در ایران باز می گردد. در روزهای اخیر و باتوجه به گرم تر شدن هوا، دوباره روند افزایش مصرف برق باعث قطع برق در برخی از شهرهای ایران شده و این احتمال جدی وجود دارد که با افزایش دمای هوا، بخشی از نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع برق توان تامین برق کافی را نداشته باشند. به‌گفته محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر، متوسط قیمت سالانه فروش برق بر اساس نرخ ارز به 4/0سنت به‌ازای هر کیلو وات رسیده  است که نشان می‌دهد ایران دارای ارزان‌ترین برق دنیاست و این نرخ پایین‌ترین قیمت در طول تاریخ پس از انقلاب به ‌شمار می‌رود. این در حالی است که متوسط قیمت جهانی برق 15سنت است اما این میزان در ایران به 4/0سنت هم نمی‌رسد.
 
او در نشستی با خبرنگاران، گرما و خشکسالی امسال کشور را  که در50 سال اخیر بی‌سابقه بوده و رمزارزهای غیرمجاز را از چالش‌های صنعت برق در راه تامین برق پایدار مردم عنوان کرد و افزود: علاوه بر اینها با کاهش 7هزار مگاواتی تولید برق نیروگاه‌های برق-آبی و در عین حال افزایش مصرف برق بخش کشاورزی مواجه شده‌ایم. وی گفت: دمای هوا در فروردین امسال به‌طور متوسط 3 و در تابستان 5درجه افزایش یافت که همین امر موجب شد تا مصرف برق 5 هزار مگاوات افزایش یافته و در نتیجه محدودیت‌هایی در تامین برق مشترکان، به‌ویژه بخش خانگی و صنایع بزرگ ایجاد شود. متولی‌زاده با اشاره به افزایش دمای هوا طی روزهای پیش رو، تصریح کرد: احساس اینکه مردم شرایط را عادی تلقی کرده و به‌تبع آن از حساسیت موضوع کم شده و مصرف افزایش یابد، نگران‌کننده است و به‌منظور جلوگیری از اختلال در برق‌رسانی، همه مردم و حتی صنایع باید مشارکت کنند. به اعتقاد کارشناسان ساختار اقتصادی صنعت برق کشور نیاز به اصلاحات جدی، به‌ویژه اصلاحات قیمتی دارد و باید انحصار دولت در خرید‌وفروش برق کنار گذاشته شود تا بازار واقعی برق شکل بگیرد. مدیرعامل توانیر با اشاره به تولید 54هزار مگاوات برق و مصرف 66هزار و 800مگاواتی برق در تابستان امسال از ناترازی 12هزار و 800مگاواتی خبر داد و گفت: خشکسالی بی‌سابقه در ایران باعث کاهش 7500مگاواتی تولید نیروگاه‌های برقابی به‌دلیل کاهش حجم مفید مخازن سدها شد و کاهش بارندگی هم باعث شده تا تولید برق نیروگاه‌های حرارتی هم 1100مگاوات افت کند.
 
طبق آمارهای وزارت نیرو میزان مصرف برق طی دو روز گذشته به 65هزار و 700مگاوات رسیده است، درحالی‌که سال گذشته همین موقع، این میزان 55هزار و 500مگاوات بوده است که افزایش 20درصدی را نشان می‌دهد. براساس آمارهای شرکت توانیر، سالانه 30هزار میلیارد تومان یارانه در قالب فروش برق با سوخت یارانه‌ای توزیع می‌شود، این در حالی است که قیمت تمام‌شده برق با سوخت یارانه‌ای 193تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت است، درحالی‌که تعرفه تکلیفی فروش برق تنها 82تومان تعیین شده است. این اتفاق به خوبی نشان می دهد که چرا در صنعت برق در سال های گذشته سرمایه گذاری چندانی از سوی بخش خصوصی صورت نگرفته است و این صنعت زیان ده محسوب می شود. باتوجه به این شرایط باید دید دولت سیزدهم و وزیر آینده نیرو چه برنامه ای برای اصلاح شرایط اقتصاد صنعت برق خواهد داشت؟
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *