RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

محمدلاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران

برخورد سلیقه ای با قانون، مانع تجارت در پساتحریم

۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۳/۳۱کد خبر: 320493
ایستانیوز:مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی به ویژه در حوزه تجارت و ارز، عمل دقیق به قوانین و مقررات و جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای بدون اطلاع قبلی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در دولت یازدهم با حصول توافق بین المللی، تجارت کشور رونق گرفت. تورم به زیر 10 درصد رسید و نرخ ارز در یک دامنه با ثبات قرار گرفت. رشد اقتصادی مثبت شد و این از دستاوردهای دولت یازدهم بود.
 
با خروج ترامپ از برجام، دولت ایران تحت فشار همه جانبه قرار گرفت. تصور بر این بود که ایالات متحده آمریکا یک کشور است و پنج کشور دیگر هم در برجام حضور دارند و با حرکت ترامپ همراهی نمی کنند. اما با خروج ترامپ از برجام میزان فروش نفت براساس اعلام مسئولانی که در کسوت نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم هم دیده شدند، به کمتر از 5 میلیارد دلار رسید. باتوجه به کاهش درآمدهای دولت، تورم افزایش یافت که پیامد قطعی آن کاهش درآمد سرانه و فشار بیشتر به خانوارها بود.
 
اکنون که دور تازه مذاکرات آغاز شده، این امید وجود دارد که با لغو تحریم ها کشور به شرایط پیش از خروج آمریکا از برجام بازگردد.
 
تسهیل تجارت خارجی، هم صادرات و هم واردات از جمله پیامدهای رفع تحریم هاست. پیامد مهم دیگر، تسهیل سرمایه گذاری خارجی است که بی تردید بر وضعیت تجارت خارجی کشورمان اثر دارد. اما استفاده از این فرصت ها بدون تردید، به قوانین و مقررات مربوط به تجارت و تصمیم دولت آینده در این باره بستگی دارد. اینکه آیا روندی که در دولت های یازدهم و دوازدهم اجرا شد، عملی می شود یا روش های دیگری دنبال می شود. به نظر من، ابلاغیه 177 و مصوبات کمیته ماده 2 که در فروردین ماه اعلام شد، به طور تقریبی بیشتر مشکلات مربوط به حوزه بازگشت ارز را حل کرده است. اما مسئله مهم، اجرای درست مصوبات  و عدم تغییر سلیقه ای آن است.
 
مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی به ویژه در حوزه تجارت و ارز، عمل دقیق به قوانین و مقررات و جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای بدون اطلاع  قبلی است. موضوع رفع تعهد ارزی به وزارت صمت واگذار شده و انتظار می رود این وزارت خانه در آینده به طور مشخص به بخشنامه ها در این زمینه عمل کند. هم چنین مطالبات دیگری از جمله تعیین تکلیف مسئله اف ای تی اف و ارز 4200 تومانی هم وجود دارد که به طور مشخص باید درباره ادامه یا عدم ادامه آن تصمیم گیری شود.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *