RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

اصناف چقدر از کرونا زیان دیده است

بسته حمایتی دولت از اصناف راهگشا است؟

۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۳/۲۹کد خبر: 320402
ایستانیوز:اصناف به ‌دلیل شیوع بیماری کرونا از بهمن ‌ماه سال۹۸ تا‌کنون چند هزار میلیارد تومان متضرر شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آیا بسته حمایتی دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا توانسته راهگشا باشد؟ بسته ای که 8 خرداد ماه از سوی دولت مصوب و از سوی محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور جزییات آن اعلام شد. بخشودگی‌هایی مانند مهلت ۲ماهه در رابطه با اوراق مالیاتی و اجرای احکام برای کسب‌وکارها و اشخاص حقیقی، مهلت پرداخت بدهی مالیاتی اشخاص آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریور‌ماه بدون محاسبه جریمه دیر کرد، تعویق اقساط بانکی تا ۴‌ماه برای کسب‌وکارهایی که درآمدی ندارند، مهلت یک‌ماهه برای چک‌های برگشتی تا پایان تیر ماه، تمدید ثبت‌نام تسهیلات کرونایی تا پایان شهریور‌ماه برای رسته‌های ۱۴گانه و مهلت 2ماهه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای اردیبهشت و خرداد‌ماه از جمله مصوبات این بسته بود. اما در مقابل این بسته در نظر گرفته شده فعالان اقتصادی و صنوف می گویند که میزان ضرر و زیان آن ها در دوره طولانی مدت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب‌ و کارشان به ‌مراتب بیش از حمایت‌هایی است که دولت در بسته اخیر خود برای اینگونه مشاغل درنظر گرفته است. از سوی دیگر بخشی از فعالان اقتصادی می گویند معمولا شرایطی که دولت، بانک ها و... برای پرداخت تسهیلات درنظر می گیرند پیچیده بوده و همین موضوع باعث می شود بخش زیادی از کسانی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند هم نتوانند از مزایای آن استفاده کنند و عملا شاهد این هستیم که بسته به درستی اجرا نمی شود. حدود 3میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که با اشتغال 2.5نفر به صورت میانگین در هر واحد و درنظر گرفتن تعداد خانوار این مشاغل، جمعیت 25تا 30میلیونی را در کشور شامل می‌شود.
 
ابراهیم درستی نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران هم در این باره به همشهری گفته است:« نه اینکه اجرای این بسته کمکی به اصناف نکند اما این مصوبات نیز حتی درصورت اجرا تنها گوشه‌ای از مشکلات و زیان هنگفت مشاغل زیاندیده را جبران خواهد کرد. مگر اصناف در دوران شیوع کرونا کم‌ ضرر کردند، بسیاری از صنوف تولیدی مانند پوشاک، قهوه خانه‌های سنتی، تالارهای پذیرایی، مشاغل مرتبط با گردشگری، رستوران‌ها، غذا خوری‌ها و... و در مجموع حدود 90 تا 95درصد اصناف در معرض ورشکستگی هستند. مسئولانی که در نشست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تعطیلی مشاغل تصمیم گرفتند اگر اکنون کمکی به احیای مشاغل و واحدهای صنفی نکنند، نهایت کم‌لطفی را در حق قشر آسیب‌پذیر اصناف کرده‌اند، اما حتی در مورد بسته حمایتی حداقلی ابلاغ شده اخیر نیز امیدواریم که این بسته عملیاتی شده و در حد مصوبه و حرف نباشد.»
 
اصناف به ‌دلیل شیوع بیماری کرونا از بهمن ‌ماه سال98 تا‌کنون چند هزار میلیارد تومان متضرر شده‌اند. بیش از 3میلیون واحد صنفی و حداقل 1500شغل به‌ دلیل تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ضرر کرده‌اند و به جرأت می‌توان گفت بیشترین زیان ناشی از شیوع کرونا به اصناف تحمیل شده است. به گفته نایب رئیس اتاق اصناف تهران بیش از 90درصد مشاغل اصناف زیان‌ ده شده‌اند گرچه تعدادی از مشاغل مانند خواربار فروشی‌ها، فروشندگان محصولات بهداشتی، میوه فروشی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... سودده بوده‌اند اما اغلب مشاغل و کسب‌وکارها زیان هنگفتی را به‌دلیل تعطیلی‌های طولانی مدت متحمل شده‌اند.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اصناف، کرونا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *