RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

تصویب دامنه متقارن ۵± در هیات مدیره سازمان بورس تاثیری دارد؟

تلاش جدید برای احیا بورس

۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۲/۲۰کد خبر: 319429
ایستانیوز:هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عصر دیروز با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی و پیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) از همین رو دامنه نوسان به جای +۶ و ۴-  به مثبت و منفی ۵  تغییر یافت.  همچنین طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ، از روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵؛ حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار  تهران، بازار اول و دوم  فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۳.۵ میلیارد تغییر یابد.
 
دامنه نوسان یکی از پر بحث‌ترین و جنجالی‌ترین مقررات بورس است. فعالان بازار سرمایه متفق القولند که دامنه نوسان منجر به تشکیل صف‌های خرید و فروش سهام می‌شود و ضربه بزرگی به نقدشوندگی بازار سهام می‌زند، اما مقامات بازارسرمایه در طول 2 دهه گذشته بارها در مقابل این انتقاد‌ها ایستادگی کرده‌اند و دست به تغییرات معنا داری در دامنه نوسان نزده‌اند؛ حتی تغییرات ایجاد شده در دامنه نوسان صرفا با هدف کاهش نوسان‌های مقطعی انجام شده است.
 
البته در این بین بسیاری از تحلیلگران با تکیه بر شواهد تجربی و الگوی سایر کشور‌ها بر این باورند که برای از بین رفتن صف‌های خرید و فروش سهام که منجر به رفتار افراطی در شاخص بورس می‌شود دامنه نوسان باید حذف یا اصلاح شود. اشاره آنها به این نکته است که دامنه نوسان 5 درصدی منجر به اختلال در معاملات و روند عرضه و تقاضا می‌شود و به‌ دنبال آن بازار با صف‌های خریدو فروش مواجه می‌شود. با تشکیل صف‌های خریدوفروش هیجان در بورس گسترش می‌یابد و این موضوع روند‌های نزولی و صعودی بورس را تشدید می ‌کند و در عین حال تلاطم را در شاخص بورس افزایش می‌ دهد. این استدلال به‌ویژه در 5ماهه نخست سال قبل که شاخص بورس بی‌مهابا در حال رشد بود و ظرف کمتر از 5‌ماه 1.5میلیون واحد رشد کرد بیشتر از گذشته تقویت شد. سال قبل بسیاری از سهامداران غیرحرفه‌ای صرفا با تکیه بر صف‌های خریدو فروش سهام وارد بازار سهام و بعد از آن به‌دنبال نزول بورس از مرداد‌ماه با زیان‌های سنگینی مواجه شدند.
 
علاوه بر تحولات و تصمیمات جدید که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عصر دیروز گرفت؛ رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی هم روز گذشته اعلام کرد:« بانک‌ها می‌توانند به شرکت‌های سرمایه گذاری وام بدهند؛ ضمن اینکه ۲۰۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی نیز باید کم کم منابع را به فروش برسانیم؛ این در حالی است که تقاضا برای ارز اکنون کم شده است؛ امروز هم به معاونت ارزی دستور دادم که هر چقدرکه از این منابع صندوق توسعه ملی فروختند، ریال آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کنند. او گفت: امروز (عصر دیروز) هم بورس برای دامنه نوسان تصمیماتی گرفته است که این می‌تواند کمک کننده باشد؛ این در حالی است که بالای ۵۰ درصد سهام بورس ارزنده است و اگر اعتماد را برگردانیم، وضعیت بورس بهتر خواهد شد.»
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *