RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل گمرک از رشد صادرات در فروردین‌ماه خبر داد

بنزین و گندم در بالای فهرست تجارت خارجی ایران

۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۲/۶کد خبر: 319086
ایستانیوز:رئیس کل گمرک در تشریح تجارت خارجی کشور در نخستین ماه از سال، از رشد صادرات غیرنفتی خبر داد و یادآور شد که بنزین در صدر اقلام صادراتی در فروردین ماه بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رئیس کل گمرک ایران گفت که تجارت خارجی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ با رشد ۸۰ درصدی ارزش صادرات همراه بود که امیدواریم این روند در ماه‌های آتی نیز تداوم داشته باشد. مهدی  میراشرفی، با تشریح جزئیات تجارت خارجی در فروردین ۱۴۰۰ گفت: در فروردین ماه امسال ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار میان ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از حیث ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت.
 
 به گفته او، مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
 
او با بیان اینکه «در فروردین ماه امسال هشت میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد» افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۵۶ درصد و از لحاظ ارزش ۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
 بر اساس اعلام میراشرفی، چین با واردات دو میلیون و ۲۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۹۷۴ میلیون دلار اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بوده و عراق با یک میلیون و ۵۳۷ هزار تن به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار ، امارات با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۴۱۷ میلیون دلار ، ترکیه با ۱۹۱ هزار تن به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار و افغانستان با ۴۵۲ هزار تن به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار ، پنج کشوری بودند که در مجموع ۵ میلیون و ۶۳۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار از ایران وارد کردند. صادرات به کشورهای فوق ۶۸ درصد وزن و ۷۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
 
رئیس کل گمرک همچنین گفت: در فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.
 
او درخصوص واردات کالا در فروردین ماه سال‌جاری نیز گفت: در این مدت دو میلیون و ۴۱ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۱۸ درصدی در وزن و افزایش ۴۷ درصدی در ارزش کالاهای وارداتی است.
 
میراشرفی ادامه داد:گوشی تلفن همراه با ارزش ۱۹۸ میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۱۵۰ میلیون دلار، گندم با ۱۰۳ میلیون دلار، برنج با ۸۹ میلیون دلار و کنجاله با ۷۶ میلیون دلار مهمترین اقلام وارداتی کشور در مدت یادشده بوده است.
 
وی افزود: امارات با ۴۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۸۸ میلیون دلار ، چین با ۲۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۶ میلیون دلار ، ترکیه با ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار ، هند با ۱۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار و روسیه با ۱۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ایران بودند که در مجموع یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن از وزن و یک میلیارد و ۹۵۶ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی ایران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است. 
 
به گفته میراشرافی، واردات کالا از این پنج کشور ۶۵ درصد از کل وزن و ۷۰ درصد از کل ارزش واردات کشور را دربر می‌گیرد.
 
او همچنین یادآور شد: در نخستین ماه سال‌جاری ۹۳۳ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *