RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

زمان اخذ مالیات از دارایی های لوکس مشخص شد

۱۸:۵ - ۱۴۰۰/۱/۹کد خبر: 318368
ایستانیوز:بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و خودرو زمان اخذ این مالیات از مالکان نیز مشخص شد.
به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جدیدترین اظهارنظر درخصوص مالیات بر دارایی های لوکس، به اخذ اولین مالیات از خانه خالی در مرداد ۱۴۰۰ توسط رئیس سازمان مالیاتی باز می‌گردد.
 
برخی کارشناسان با رویکردی مثبت به این ماجرا معتقدند تعیین مالیات از اقشار پردرآمد به توسعه زیرساخت های کشور کمک کرده و رقم فرار مالیاتی را تا حد قابل قبولی کاهش خواهد داد و اگر عزمی در سازمان مالیاتی باشد و مناسبات قشر سیاسی درگیر این ماجرا نشود، این مالیات به راحتی قابل دریافت است.
 
اما در مقابل عده ای دیگر هم با بیان انتقاداتی معتقدند اگر این قانون به درستی اجرا نشود جریان نقدینگی در کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.اگر فقط از مسکن مالیات اخذ شود، در حالی که بر سایر دارایی‌ها مالیات اخذ نشود جریان نقدینگی از یک دارایی به دارایی دیگری اتقاق می‌افتد.
 
 
مالبات به دنبال بازتوزیعی ثروت
 
وحید شقاقی رئیس دانشکده علوم اقتصاد خوارزمی و کارشناش ارشد اقتصادی درباره مالیات بر خانه و خودرو لوکس همچنین اینفلوئنسر‌ها گفت: مالیات سه هدف مهم دارد درآمد‌های دولت را افزایش می‌دهد، بازتوزیع ثروت انجام می‌دهد و از فعالیت‌های احتکاری جلوگیری می‌کند. تاکنون ما عمدتا به مالیات به صورت تصنعی، و صرفا برای پوشش ۳۵ درصدی درآمد‌های دولت نگاه می‌کردیم. دو هدف دیگر در نظام مالیاتی مغفول مانده بود.
 
این اقتصاددان ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس حرکت رو به جلویی به منظور تحقق بحث دو هدف بعدی مالیات بود. در همه جای دنیا پایه‌های مالیاتی به نام مالیات بر ثروت و دارایی، مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات برمجموع درامد است، این پایه‌های مالیات سالیان سال است که در کشور ما به تصویب نرسیده است.
 
او ادامه داد: مجلس اخیرا دو پایه مالیاتی تصویب کرد به نام مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس و مالیات بر اینفلوئنسر‌ها درست است که این مالیات مستقیما پایه مالیاتی نیستند، اما مفهومش این است که از دارایی‌ها مالیات اخذ خواهد شد. مفهوم این اقدام از نظر اقتصاد دانان مالیات از ثروت است.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دارایی‌های متفاوتی وجود دارند مانند ارز، طلا، خودرو و در کشور‌های توسعه یافته همچون کانادا بیت کوین هم جز ثروت محسوب می‌شود؛ و از آن هم مالیات اخذ می‌شود. اخیرا خبر‌هایی مبنی بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه داشته ایم که به منظور جلوگیری از احتکار است.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: البته هدف این دو پایه مالیاتی قطعا افزایش درآمد‌های دولت و بازتوزیع ثروت است. موضوع مهم دیگر این است که نظام مالیاتی باید پلکانی و با نرخ فزاینده باشد که در این قانون دیده نشده است گفته شده خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات هستند.
 
او اضافه کرد: این به عدالت نزدیک و معقولانه است تا اینکه عدد اعلام کنند. در کشور‌های اروپایی همچون فرانسه نرخ مالیات بر ثروت از ۲۵ صدم تا یک و نیم درصد است به این معنا که اگر ثروت به این عدد برسد مالیات آن به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.
 
شقاقی تاکید کرد: اینکه باید این نکته را در نظر بگیریم، که نقدینگی میان دارایی‌های مختلف سیال است. به این معنا که اگر از مسکن مالیات اخذ کنیم، در حالی که بر سایر دارایی‌ها مالیات اخذ نشود جریان نقدینگی از یک دارایی به دارایی دیگری اتقاق می‌افتد.
 
او تاکید کرد: به عنوان مثال صاحب واحد مسکونی ترجیح می‌دهد خانه را فروخته و متراژ کوچکتر و با رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان خریداری کند؛ و با نقدینگی آزاد شده به سمت خرید دارایی‌هایی همچون خودرو، طلا و ارز می‌رود. نیاز است این طرح به عنوان یک بسته کامل در نظر گرفته شود تا اثرات مخرب آن را به حداقل برساند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع دیگر اینکه ممکن است فرد دارای خودروی یک میلیاردی هم قیمت را کاهش دهد و درنتیجه تقاضا برای خودرو‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیارد افزایش پیدا کند؛ و اگر نتوانیم عرضه را افزایش دهیم خودروهای بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون به یکباره به بالای یک میلیارد خواهند رسید؛ و عرضه و تقاضا را به هم می‌زند.
 
او ادامه داد: سیاست‌های مالی، ارزی، تجاری و تولیدی باید با سیاست‌های مالیاتی همسو و هماهنگ باشند. نباید هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل کنند. اصلاح نظام مالیاتی هوشمندی می‌خواهد. یک تیم اقتصادی اجرای و مدیریتی با نگاهی وسیع به مسائل کلان کشور باید این بسته را تدوین کند. اگر این اقدام ضعیف اجرا شود بیش از اینکه اثرات مثبت داشته باشد تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع تورم در کشور هم افزود: اگر می خواهیم به سمت اخذ مالیات بر ثروت برویم باید تورم را لحاظ کنیم. به عنوان مثال فردی خودرویی را خریدار‌ی کرده و شش ماه بعد قصد فروش دارد. باید افزایش قیمت خودروی یک میلیاردی که به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان رسیده و در مدت شش ماه رقمی نزدیک به پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، در نظر بگیریم.
 
شقاقی گفت: باید این رقم را خالص زدایی و تعدیل شده به تورم در نظر بگیریم. تورم باید در این شش ماه محاسبه شود و اگر نرخ تورم پانصد میلیون را لحاظ کنیم که به رقمی حدود ۴۰۰ میلیون می‌رسد. پس باید هم در مالیات بر ثروت و هم در مالیات بر عایدی سرمایه تورم قیمت‌ها را تعدیل کنیم و سپس مالیات را اخذ کنیم.
 
او افزود: به عنوان مثال خودرویی به قیمت یک میلیارد خریداری شده و به قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروخته شده که سود به دست آمده متناسب با تورم است. باید دید بدون تورم سود خالص چقدر است و از ۱۷۰ میلیون چقدر را باید به عنوان مالیات عایدی برسرمایه پرداخت کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مالیات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *