RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

نقش دولت در رشد و ریزش بورس

۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱/۷کد خبر: 318330
ایستانیوز:بسیاری از کارشناسان عقیده دارند نقش دولت در رشد و نزول بازار سرمایه در سال ۹۹ بسیار زیاد بود. اما دولت در سال ۹۹ چه بر سر بورس آورد؟
 
نقش دولت در ریزش بورس
به گزارش پول نیوز، به جرات می‌توان گفت سال ۹۹ عجیب‌ترین سال معاملات بورس اوراق بهادار تا به امروز بود که قطعا این خاطره تلخ به این زودی‌ها از ذهن مردم پاک نمی‌شود. اگرچه مقصر نهایی زیان در بازار سهام خود سرمایه‌گذار است، اما تصمیمات دولت در رابطه با بورس چه بود؟
 
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کار‌های دولت در سال ۹۹ گفت: سال ۹۹ پر بود از سورپرایز‌های ناخواسته که با وضع و لغو قوانین درست و اشتباه توسط نهاد‌های مرتبط و نامرتبط با بازار سرمایه همراه بود. دولتی که می‌توانست با تمرکز بر مالیات و درآمد‌هایی که در حیطه مسئولیت و حق خودش بود از بازار پررونق بورس استفاده کند به سهم خودش قانع نشد و با دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سهام تاثیر منفی گذاشت.
 
به گفته این کارشناس ابزار‌هایی مانند اوراق تبعی و اوراق بدهی که در صورت نهادینه شدن اعتماد سهامداران به بورس می‌توانست اقبال خوبی داشته باشد دیگر در بازار سهام کارایی نداشت. از طرفی مقامات ناظر و مسئولان سیاست‌گذار اگر صرفا بر عرضه‌های اولیه و حیطه مسئولیت خود تمرکز کرده بودند می‌توانستند مشکل تزریق نقدینگی و سرمایه را در بخش‌های مولد اقتصادی تا حدی حل کنند، اما به جای تمرکز بر این مسئله به مسائل جانبی توجه بیشتری کردند و همین موضوع هم آن‌ها را از هدف اصلی خود دور کرد و اعتماد مردم را از بین برد.
 
این کارشناس در ادامه گفت: در سال ۹۹ شاهد تقابل وزرا بر سر سهم‌های مختلف از جمله سهام عدالت، سهام دارا و پالایش بودیم و از طرفی اظهار نظر‌های غیرکارشناسانه در رابطه با نحوه تزریق سرمایه و نحوه حمایت دولت از بازار سرمایه اثر مخربی بر بازار سهام برجای گذاشت. همچنین نرخ گذاری‌های دستوری مختلف از جمله فولاد، برق و خوراک پالایشی‌ها و تعرفه‌های مختلف، بازار سرمایه را خدشه‌دار کرد.
 
او با اشاره به جو هیجانی نیمه اول سال گفت: در نیمه اول سال ۹۹ شاهد صف خرید سنگین برای سهام شرکت‌هایی بودیم که مشمول ماده ۱۴۱ قانون شده بودند و در پایان سال شاهد صف فروش در نماد‌هایی بودیم که با عملکردی فوق‌العاده در سال ۹۹ همراه و سود‌های زیادی ساخته بودند. در پایان سال ۹۹ نماد برخی شرکت‌ها که سودآور بودند حدود ۸۰ درصد ریزش قیمت را تجربه کرده و این اتفاق در حالی افتاد که در بازار‌های موازی هیچ گونه ریزشی از این جنس نداشتیم و همین موضوع باعث شد شاهد به وجود آمدن ظن دستکاری و اعتراض همگانی بر عملکرد دولت باشیم.
 
این کارشناس در رابطه با اتفاق عجیبی که در سال ۹۹ افتاد گفت: اتفاق عجیب دیگر در سال ۹۹ ظهور استادنما‌هایی بود که حتی اسم نماد‌ها را به درستی بلد نبودند و این افراد غالبا سخنران انگیزشی، مدیران منابع انسانی و مربیان کسب و کار بودند و به سمت آموزش سرمایه‌گذاری در بورس و کانال‌های سیگنال فروشی جذب شدند و جالب اینجاست که ما حتی یک کانال سیگنال فروشی توسط قدیمی‌ها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شاهد نبودیم.
 
محبی در پایان گفت: سال ۹۹ سال خوبی برای بازار سهام نبود و تجربه تلخی محسوب می‌شود که برای همیشه در ذهن مردم باقی می‌ماند و بازگشت اعتماد به بازار سهام بعد از تجربه تلخ بسیار زمانبر است.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *