RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

کارشناس بازار سرمایه:

قوانین خلق‌الساعه‌ باعث تاخیر در بازگشت بورس به روند طبیعی می‌شود

۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳کد خبر: 318147
ایستانیوز: یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قوانین خلق‌الساعه‌ مانند دامنه نوسان نامتقارن (۶+ تا ۲-) باعث تاخیر در بازگشت بورس به روند طبیعی می‌شود، گفت: در زمان روند صعودی و روند منفی بازار، مداخلاتی در معاملات صورت می‌گیرد که در بلندمدت باعث ایجاد اثرات معکوس در بورس می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«امیرعلی امیرباقری» با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به دامنه نوسان نامتقارن، افزود: این اقدام به عنوان قوانین خلق الساعه‌ای تلقی می شود که باعث تاخیر در بازگشت بازار  به روند طبیعی می شود، مسوولان و سایر ارگان ها نباید با اقداماتی که به کار می گیرند باعث دخالت در روند بازار شوند.
 
وی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا و بازارها با سرعت هر چه بیشتر در حال حرکت به سمت بازار آزاد هستند، گفت: در ایران همچنان در مورد کالا و بازارها به بهانه حمایت از مصرف کنندگان به دنبال اجرای خدمات و قیمت گذاری دستوری از طریق تصویب قوانین خلق الساعه هستند که این امر باید اصلاح شود.
 
امیرباقری با بیان اینکه اجرای قوانین دستوری نوعی جنگیدن با روند و علم اقتصاد است، افزود: تاکنون هیچگاه اجرای این قانون با نتیجه مثبت همراه نبوده است، به همین دلیل نباید انتظار داشت که شاهد نتیجه ای مثبت در اجرای این اقدام برای آینده باشیم.
 
 این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد بازار سرمایه باید سازمان بورس با واقعیات کنار بیاید و دست از دخالت های بی مورد در بازار بردارد تا بتوان از این طریق شاهد بازگشت بازار به روند طبیعی خود در معاملات باشیم.
 
وی با بیان اینکه نهادها در ایران به نوعی خود را در مقابل نوسانات بازار، مسوول می‌دانند، خاطرنشان کرد: در زمان روند صعودی و روند منفی بازار مداخلاتی در معاملات صورت می گیرد که در بلندمدت باعث ایجاد اثرات معکوس در بازار خواهد شد.
 
امیرباقری با اشاره به روند معاملات بورس در بازار هفته گذشته اظهار داشت: روند معاملات بورس در ابتدای هفته گذشته با اقبال نسبی سهامداران مواجه شد و در انتهای هفته به دلیل تغییر دامنه نوسان و افزایش سمت مثبت آن تا ٦ درصد باعث شد تا قیمت ها به سطوحی برسند که سهامداران تصمیم به شناسایی سود بگیرند و این امر منجر به فشار فروش در بازار شود.
 
نرخ بازده مورد انتظار، مهمترین شاخص ارزش‌گذاری برای سهام
 
وی با بیان اینکه در مورد بازار سرمایه، سرمایه گذاران و سایر فعالان بازار باید به این موضوع آگاه باشند که این بازار از ابتدا با ریسک های زیادی همراه بوده است، افزود: افراد نمی توانند از این بازار، سود بدون ریسک را  کسب کنند و سرمایه گذاران به هیچ عنوان نباید به روندهایی که هر چند سال یکبار در بازار رخ می دهد استناد و همیشه با تکیه بر آن روندها به بازار نگاه کنند.
 
امیر باقری با بیان اینکه این روزها سوالی ذهن اکثر فعالان بازار را به  خود مشغول کرده است مبنی بر اینکه آیا اکنون قیمت های موجود در بازار طبیعی و جذاب است یا خیر؟ گفت: مطرح شدن چنین سوال هایی در بازار از اساس اشتباه است، زیرا یکی از مهمترین شاخص‌های ارزش‌گذاری برای سهام، نرخ بازده مورد انتظار است.
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این موضوع با توجه به ریسک پذیری افراد متغیر است، ادامه داد: در بازار همیشه شاهد خریدار و فروشنده هستیم، در این بازار خریدار تصور می کند که قیمت ها جذاب است و برعکس فروشنده چنین تصوری را دارد که قیمت ها به بالاتر از ارزش ذاتی خود رسیدند، بنابراین با توجه به چنین مسایلی نرخ بازده مورد انتظار و افق زمانی سرمایه گذاری بین سرمایه گذاران متفاوت است.
 
وی افزود: ممکن است موقعیت بازار سرمایه از نظر برخی افراد چندان ارزشمند نباشد و در مقابل شخصی دیگر معتقد باشد که این بازار در موقعیت فعلی برای سرمایه گذاری ارزشمند است؛ بنابراین اینکه اعلام می شود اکنون قیمت ها در بازار بسیار جذاب است و افراد می توانند بدون هیچ و تحلیلی اقدام به خرید کنند تحلیل درستی نیست.
 
امیرباقری با اشاره به اینکه بازار سرمایه وجود چنین پارادایم هایی را در بازار قبول ندارد و اگر قرار باشد به دنبال قیمت گذاری دستوری پیش رود دیگر شاهد معاملات معقول در بازار نخواهیم بود، اظهار داشت: با وجود قیمت گذاری دستوری دیگر بازار نمی تواند در میان مدت و بلندمدت به سمت کارایی پیش رود.
 
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این تصور باید اصلاح شود و افراد بدانند سودآوری در بازار سرمایه کوتاه مدت و برای یک یا دو روز نیست؛ سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در بورس دید بلندمدت داشته باشند و همچنین لازم است تا میزان ریسک آنها مشخص شود.
 
سرمایه‌گذاری در بورس با مسوولیت سهامداران
 
وی با بیان اینکه سهامداران باید در چیدمان پرتفوی خود منطق و علم را ملاک عمل قرار دهند و یک بار برای همیشه از سیگنال های داده شده در فضای مجازی دست بکشند،  گفت: در اکثر موارد این سیگنال ها در جهت منافع شخصی افرادی است که صاحبان کانال ها هستند و حتی تحلیل سازی انجام می دهند؛ بنابراین سهامداران آگاه باید در نهایت به این نکته توجه کنند که مسولیت نهایی برای معامله سهام با خود افراد است و مقصر دانستن دولت یا سازمان بورس از اساس اشتباه است.
 
امیرباقری تاکید کرد: بسیاری از افراد معتقدند که به دنبال صحبت‌های مطرح شده از سوی دولت وارد این بازار شده‌اند و سرمایه‌های خود را به بورس بسپردند، انسان آگاه به یک بخش از سخنان استناد نمی کند بلکه همه مسایل مطرح شده را بابد در نظر بگیرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مطرح شدن چنین موضوعی که گروه یا فردی خاص سهامداران را ملزم به خرید سهام در بورس کرده است عینیت و واقعیت ندارد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذار با مسوولیت خود اقدام به خرید سهام در بازار می‌کند و فرافکنی‌های اخیر چندان معقول نیست.
 
وی افزود: در بازار سرمایه و دیگر بازارها عرضه و تقاضا تعیین کننده معاملات است؛ حمایت مصنوعی و حمایتی که بازار را خلاف روند طبیعی هدایت کند اقدام نامعقول و نا به جایی است که به هیچ عنوان نباید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی تفاوت معاملات بورس در ٦ ماه نخست و ٦ ماه دوم سال را در بنیاد و زیرساخت ها دانست و افزود: با در نظر گرفتن روند معاملات در ٦ ماه نخست سال متوجه می شویم که قیمت دلار روز به روز در حال افزایش بود و چشم انداز دلار و تورم رقم بالایی بود اما این موضوع باید مدنظر قرار می گرفت که اتمسفر اقتصاد بالاخره روزی تغییر می کند و رکود امری غیرقابل انکار در اقتصاد کشور است.
 
امیرباقری با بیان اینکه خوش‌بینی افراطی در پاره‌ای از موارد به بدبینی افراطی تبدیل می‌شود، گفت: افرادی که در بازار واقع نگر باشند و تحلیل را ملاک عمل خود قرار دهند در این بازار برنده خواهند بود؛ بنابراین نباید انتظار داشت اتفاقاتی که در ٦ ماه نخست سال رخ داد دوباره تکرار  شوند.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: روز گذشته اعلام شد که دولت فعلی، دولت را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل می دهد و از طرفی هم بحث آزاد شدن منابع ارزی مطرح است که همه این مسایل بر چشم انداز اقتصادی و پارامترهای آتی برای سرمایه گذاری در بورس تاثیرگذار خواهد بود و سرمایه گذاران باید انتظارات خود را با وقایع روز و چشم انداز آتی تعدیل کنند.
 
روند معاملات بورس در هفته پایانی سال ٩٩
 
وی روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد و گفت: انتظار می رود در هفته جاری روند معقول و باثباتی را در بازار شاهد باشیم و خرید و فروش سنگینی در بازار رخ  ندهد.
 
به گزارش ایرنا ؛ امیرباقری اظهار داشت: وجود مسایلی ناشی از فضای سیاسی انتخابات باعث شده است تا خریدار محتاط تر در بازار سهام حرکت کند، به همین دلیل نباید فعلا در انتظار معاملات سنگین در این بازار باشیم.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *