RSS
امروز سه شنبه ، ۱۶ آذر ۱۴۰۰
آخرین اخبار

عزم چادرملو برای اشتغال ۲۰ هزار نفر

بانک کارآفرین ۳۱۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرد

ابزارهای متعدد بانک ملت برای تامین مالی صنعت پتروشیمی

نظارت الکترونیک بر بانک‌ها

مقابله با‌ خلق پول و تورم ‌با کاهش ناترازی بانک‌ها‌

رها‌شدگی سهام عدالت‌ در بازار سرمایه

ادامه بورسی شدن استارت‌آپ‌ها

پیش‌بینی‌ها از عملکرد موسسه ملل تا ۱۴۰۴

حرکت به سوی فرآیندهای دیجیتالی و مدل‌های نوآورانه کسب و کار در صنعت بیمه یک ضرورت است

موفقیت سازمان در گرو فعالیت های تیمی است

اهالی بازار؛ دوستدار حذف محدودیت‌های دامنه نوسان قیمت

خبر خوش دولت به واحدهای تولید؛ ۵ درصد معافیت مالیاتی

خوراک فقرا و ثروتمندان ایرانی

چاپ پول متوقف نشده است

چرا اقتصاد ایران رانتی شده است؟

تمدید اجرای قانون حذف سود مرکب

کدام خوراکی‌ها قیمت بیشتری از گوشت دارند؟

«اومیکرون» و بازی با آتش...

واردات خودرو در ازای صادرات کارایی دارد؟

قانون حداقل دستمزد اصلاح می‌شود؟

رویکرد بانک سینا کمک به توسعه پایدار و کاهش محرومیت در مناطق محروم است

توجه به "مشتری مداری" از راهکارهای توسعه اخلاق حرفه ای است

ابعاد نوگرایی در صنعت بیمه

لزوم تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

خبرنگار "ترقی اقتصادی" برگزیده جشنواره بیمه در رسانه شد

آیابرند‌های معتبر خودرویی غیر قانونی وارد می‌شوند؟

قاچاق خودروهای لوکس؛ ماجرا از چه قرار است؟

۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹کد خبر: 318055
ایستانیوز:دادفر اظهار داشت: بنابراین این که قاچاق خودرو در سطح گسترده وجود داشته باشد به هیچ عنوان وجود ندارد، شاید در دو سه سال ۵۰ دستگاه چنین اتفاقی برایشان رخ دهد که آن هم تردد و پلاک کردن آن‌ها بسیار سخت و نزدیک به صفر است، بر این اساس این موضوع که قاچاق خودرو به صورت سازمان یافته انجام بگیرد و حجم بسیار گسترده‌ای از خودرو‌های لوکس با برند‌های مختلف این چنین بدون پرداخت تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی بتوانند در شهر‌های کشور آمد شد کند، عملی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طی هفته‌ای که گذشت صداوسیما با پخش گزارشی از قاچاق گسترده خودرو از مبادی جنوبی کشور پرده برداشت، در همین رابطه رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: قاچاق از طریق دریا و سواحل جنوبی، مناطق آزاد، ترانزیت و گذر موقت از روش‌های قاچاق خودروست.
 
 سرهنگ جلال امینی با اشاره به اینکه در مبادی رسمی، تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق با گمرک است، ادامه داد: در مبادی غیر رسمی از جمله در سواحل جنوبی که یکی از معبر‌های قاچاق است با توجه به طولانی بودن این سواحل، قاچاق اتفاق می‌افتد. فرماندهی دریابانی و مرزبانی در آن جا به صورت گشت‌های دریایی، ساحلی و استقرار ثابت حضور دارند.
 
حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به این که قاچاق، موضوعی کاملاً تخصصی است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم به تفسیر نیاز داریم که در این صورت برخی‌ها از ما ایراد می‌گیرند که این تفسیر ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود.
 
وی با اشاره به این که قاچاق خودرو با بقیه قاچاق‌ها تفاوت اساسی دارد، اضافه کرد: قاچاق خودرو، سفارش و مصرف کننده خاص دارد.
 
دهقانی نیا گفت: یکی از حفره ها، گذر موقت خودرو است که باید درباره آن چاره اندیشی شود و اطلاعات این خودرو‌ها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای ۱۰۸ خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی گرفتند، همچنین ۱۷ دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت ۷۳ میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم ورود موقت بود.
 
همچنین در این رابطه معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز گفت: در دو سال گذشته، اطلاعات مربوط به خودرو‌های گذر موقت در بستر سامانه جامع تجارت؛ سیستمی شده است و اطلاعات افرادی که خودروی خود را تحت عنوان گذر موقت وارد کشور می‌کنند حتماً در سامانه ثبت می‌شود.
 
مهرداد جمال ارونقی افزود: گمرک به پلیس راهور در مورد خودرو‌های گذر موقت، نامه ارسال می‌کند و بر اساس آن از طریق سیستم برای این خودرو‌ها پلاک صادر می‌شود و این اطلاعات در اختیار آن سازمان‌ها قرار می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: گمرک در موعد مقرر این خودرو‌ها را بررسی می‌کند و اگر در زمان مقرر، خودرو تحویل گمرک نشود بلافاصله آن را به عنوان خودروی قاچاق به سازمان‌های مربوط گزارش می‌کند و پرونده‌های متعددی هم در این باره تشکیل شده است.
 
ارونقی گفت: پلیس ناجا می‌تواند به همه اطلاعاتی که در مبدأ برای خودرو‌های ترانزیتی وارد سیستم می‌شود، دسترسی داشته باشد. پلیس امنیت اقتصادی در کنار گمرک حضور دارد و همه دسترسی‌هایی که گمرک در خصوص سیستم دارد در اختیار پلیس امنیت اقتصادی است. در خصوص شناسه کالا هم تکالیف خود را به صورت کامل اجرا کردیم و مستندات آن موجود است.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه واردات خودرو به صورت سازمان یافته از مرز‌های جنوبی به هیچ عنوان قابل اجرا نیست، گفت: همانطور که مسئولان پلیس، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردند که این پدیده‌ای که صدا و سیما طی روز‌های اخیر در مورد آن گزارش بسیار مفصلی تهیه کرده و آن را در شبکه‌های سراسری پخش کرده به هیچ عنوان نمی‌تواند رخ دهد، به بیان دیگر اصولاً خودرو یک کالای قاچاق ناپذیر است، زیرا که شما وقتی می‌خواهید یک خودرو را وارد کشور کنید باید ۱۳ سازمان و نهاد در مورد واردات خودرو نظر بدهند، بنابراین به همین راحتی نیست که شما خودرو را با یک لنج یا یک قایق بزرگ به لب ساحل منتقل کرده و با یک تعویض پلاک به کشور وارد کنید، چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد.
 
وی افزود: اینکه پلاک خودرو را عوض کنند و خودرو را به همین راحتی در سطح کشور و یا استان‌های مختلف حرکت دهند، آن هم خودرو‌هایی که بالای میلیارد تومان قیمت آن‌ها است، از نظر بنده چیز عملی نیست، زیرا که پلیس در مورد خودرو‌هایی که بسیار لوکس هستند و به نوعی در خیابان نامتعارف محسوب می‌شوند به سرعت مشکوک شده و اگر مدارک خودرو قلابی و یا جعلی باشد، سریع می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد، از سوی دیگر با توجه به اینکه شماره شاسی، شماره موتور و وین نام در خودرو به صورت اختصاصی برای یک دستگاه در نظر گرفته می‌شوند، جعل چنین چیز‌هایی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
 
دادفر اظهار داشت: بنابراین این که قاچاق خودرو در سطح گسترده وجود داشته باشد به هیچ عنوان وجود ندارد، شاید در دو سه سال ۵۰ دستگاه چنین اتفاقی برایشان رخ دهد که آن هم تردد و پلاک کردن آن‌ها بسیار سخت و نزدیک به صفر است، بر این اساس این موضوع که قاچاق خودرو به صورت سازمان یافته انجام بگیرد و حجم بسیار گسترده‌ای از خودرو‌های لوکس با برند‌های مختلف این چنین بدون پرداخت تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی بتوانند در شهر‌های کشور آمد شد کند، عملی نیست.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه اطلاق لفظ لوکس برای برخی خودرو‌ها به هیچ عنوان صحیح نیست، اضافه کرد: خودرو‌هایی که به ایران می‌آیند به دلیل تعرفه و حقوق و عوارض گمرکی، مالیات وسایر هزینه‌های مترتب بر آن‌ها قیمتشان بسیار افزایش پیدا می‌کند، اما اگر قیمت جهانی این خودرو‌ها را نگاه کنیم بسیاری از آن‌ها در رده‌های لوکس یا لاکچری طبقه‌بندی نمی‌شوند، بلکه آن‌ها به دلیل اینکه در ایران با هزینه بسیار سنگینی وارد بازار می‌شوند، قیمتشان زیاد می‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع دیگری که باعث می‌شود به خودرو‌هایی که از مبادی گمرکات کشور به صورت قانونی وارد کشور شوند، لفظ قاچاق اطلاق شود، یادآورشد: این است که می‌گویند باید گواهی مبدا خودرو از کشور و کمپانی مادر صادر شود، به اصطلاح خودروی‌های تویاتایی که وارد کشور می‌شود، باید گواهی مبدا آن را خود شرکت تویوتا ژاپن صادر کند، در صورتی که به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که صنعت خودرو با آن گرفتار است، تمامی خودرو‌های که این چند سال و قبل از ممنوعیت واردات به کشور وارد می‌شدند، از کشور‌های ثالثی همچون امارات، عمان و ... وارد شده، به همین دلیل گواهی مبدا آن‌ها به طور مثال دوبی میخورد، اما طی این دو سه ساله، برخی‌ها به این خودرو‌ها قاچاق می‌گویند، که به هیچ عنوان چنین موضوع درست نیست و صحت ندارد.
 
دادفر با تاکید بر اینکه واردات خودرو همچنان در سال ۱۴۰۰ نیز ممنوع است، ادامه داد: ما طی این مدت ممنوعیت پیشنهاد‌های بسیاری را برای واردات و آزاد شدن آن اعلام کردیم، اما متاسفانه با هیچ کدام از آن‌ها موافقت نشده، ما در این رابطه پیشنهاد واردات خودرو بدوان انتقال ارز را مطرح کردیم، به بیانی ما برای واردات از دولت یک دلار نخواهیم گرفت، یعنی ارز از کشور به خاطر واردات خارج نخواهیم کرد، بلکه ارز‌هایی که واردکنندگان در خارج از کشور دارند را به صورت خودرو به داخل وارد می‌کنیم، که از این طریق هم درآمد‌های دولت افزایش پیدا می‌کند و هم ارز‌هایی که در خارج وجود دارد، به صورت خودرو به کشور باز می‌گردد، اما دولت و بانک مرکزی با این پیشنهاد نیز مخالف است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *