RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بورس تهران وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد

کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

۱۳:۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۹کد خبر: 317773
ایستانیوز:ازهفته پیش با ارائه سیگنال‌هایی از سوی ایران و آمریکا برای مذاکره و بازگشت به برجام امیدواری‌ها برای حل تنش‌های سیاسی بیشتر شده و این موضوع به روند نزولی بورس دامن زده است چرا که رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار بازار آزاد و به تبع آن ارز نیمایی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس تهران در حالی امروز صبح کار خود را شروع کرد که با ریزش شاخص بعد از چند ماه مقاومت در نهایت به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد عقب نشینی کرد. صبح امروز با ریزش 5 هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه به زیر یک میلیون و 1200 هزار واحد رسید و در ادامه مسیر کاهش خود تا ساعت 10:30 دقیقه 5 هزار واحد دیگر هم ریزش کرد و روی عدد یک میلیون و 196 هزار واحد ایستاد. به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی ریزش بورس در روزهای گذشته احتمال کاهش قیمت دلار به دلیل انتشار خبر آزادسازی یک یک‌میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی بوده است.
 
اما در شرایطی شاخص های بازار سرمایه روند نزولی و افت شدید را طی می کنند که از دو هفته پیش مسئولان بورس با تصمیمات جدید تلاش کردند دامنه نوسانات را کاهش دهند و ثبات را به بازار سرمایه بازگردانند؛ تصمیماتی که به نظر می رسد موثر نبوده است. از شنبه دو هفته گذشته مطابق تصمیم شورای بورس دامنه نوسان نامتقارن در بورس اجرا شد، به این معنی که برای دوره‌ ای یک‌ماهه سقف نزول روزانه قیمت سهام در بورس به 2درصد محدود شد. طبق تصمیم شورای بورس دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس می‌تواند روزانه تا 6درصد رشد کند اما فقط اجازه دارند 2درصد افت کنند؛ مقامات بازار سرمایه چنین تصمیمی را با هدف جلوگیری از تداوم نزول بورس اتخاذ کردند اما بررسی روند بورس نشان می دهد که این تصمیم موثر نبوده است. اگر چه در سه روز ابتدایی سیاست های جدید شاخص های بازار سرمایه با رشد رو به رو بودند ولی بعد از آن نزول دوباره با روندی کند شروع شد و همچنان ادامه دارد تا جایی که امروز هم شاخص کل حدود 10 هزار واحد ( تا ساعت 10:30) ریخت.
 
به اعتقاد کارشناسان علاوه بر تحولات دلار یک بخش نزول بورس مربوط به اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی و افزایش نرخ سود بین بانکی تا مرز20درصد است و بخش دیگر آن به کاهش چشم‌انداز‌های تورمی باز می‌ گردد. در واقع به ‌نظر می‌رسد دولت در برابر فشار‌های سنگین تورمی تسلیم شده و تمایلی به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی ندارد. این موضوع منجرشده است تا نقدینگی‌های بزرگ عمدتا راهی سرمایه‌ گذاری در بازار اوراق بدهی شوند. در این بین ازهفته پیش با ارائه سیگنال‌هایی از سوی ایران و آمریکا برای مذاکره و بازگشت به برجام امیدواری‌ها برای حل تنش‌های سیاسی بیشتر شده و این موضوع به روند نزولی بورس دامن زده است چرا که رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار بازار آزاد و به تبع آن ارز نیمایی شود که این موضوع می‌تواند درآمد شرکت‌های صادرات محور را که بخش بزرگی از بدنه بازار را تشکیل می‌دهند تحت‌تأثیر قرار دهد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *