RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

معاملات آتی نقره هفته آینده راه اندازی می شود

۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۶کد خبر: 317746
ایستانیوز:مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۰ از روز سه شنبه هفته آینده ۱۲ اسفند ماه جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، قرارداد آتی نقره برای تحویل در فروردین ماه سال آینده از روز سه شنبه ۱۲ اسفند ماه راه اندازی شده و تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود.
 
گفتنی است قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.
 
بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند روز کاری بعد تکرار خواهد شد.
 
جزییات قرارداد
 
گفتنی است، علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در نشست اخیر خود با کارگزاران از راه اندازی قریب الوقوع قرارداد آتی نقره خبر داده و گفته بود: از آنجا که شمش نقره به صورت استاندارد در ایران ضرب نمی شود لذا نقره به صورت ساچمه به قراردادهای آتی بورس کالا می آید و اندازه هر قرارداد آتی نقره نیز ۱۰۰ گرم است.
 
وی درخصوص نحوه محاسبه و مبنای قیمت نقره نیز عنوان کرد: خوشبختانه این محصول قیمت جهانی دارد و لذا دغدغه ای درباره کشف قیمت آن وجود ندارد.
 
ناصرپور به معاملات گواهی سپرده این محصول نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه این محصول فعلا به صورت معاملات قرارداد آتی راه اندازی می شود که استاندارد کالا به صورت ساچمه مطابق استاندارد ۹۹۹ است اما بورس کالا به طور همزمان موضوع راه اندازی گواهی سپرده نقره را پیگیری می کند.
 
وی خاطرنشان کرد: حد نوسان قیمت نیز مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل در نظر گرفته شده و سقف موقعیت های باز هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی است.
 
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: نکته بسیار مهم در معاملات قرارداد آتی نقره که علیرغم امکان قانونی آن در بورس، برای نخستین بار اجرایی می شود در نظر گرفتن قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است که انتظار ما این است این موضوع از سوی کارگزاران به مشتریان انتقال پیدا کند؛ می توان گفت اصلی ترین تفاوت قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال در همین موضوع تسویه است.
 
علاقمندان برای مشاهده اطلاعیه بر روی لینک کلیک کنند:
 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *