ایستانیوز:با وجود آنکه چند وقتی است دولت به بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده، اما شاهد سنگاندازیهایی از جانب شورای رقابت هستیم که این امر میتواند به ضرر سهامداران بازار سرمایه تمام شود.
به گزارش پایگاه اطلعا رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قرار بود که دوشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۹۹ قرار بود جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس به منظور لغو قیمتگذاری دستوری خودرو برگزار شود؛ که فردای آن روز دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس از به تعویق افتادن آن خبر داد.
همین امر سبب شد تا ما این مسئله را از مدیر روابط عمومی سازمان بورس جویا شویم که او علت به تعویق افتادن این امر را مخالفت رضا شیوا رئیس شورای رقابت دانست.
حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اتفاقات اخیری که در صنعت خودرو پیش آمد و سبب شد که بر سهامهای خودرویی تاثیر گذاشت، اظهار کرد: مشکل صنعت خودروی ما به عنوان یکی از صنایع بورس این است که آنها نتوانستند برخلاف صنایع فولاد و پتروشیمی بخشی از محصولات خود را در بورس کالا یا بورس انرژی به فروش برساند، نکته حائز اهمیت آن است که همین امر سبب شد تا دو صنعت مذکور به همین دلیل با رشد چشمگیری در امر تولید مواجه شوند.
او تصریح کرد: صنعت خودروی ما در یک دهه گذشته با توجه به شرایط تحریمی حدود یک ۱.۵ میلیون تولید داشته است، اما نکتهای که باید به آن اشاره کرد ما در صنعت خودرو با بحث قیمت گذاری مواجه هستیم تصمیمات این شورا سبب شده تا مازاد تقاضا ایجاد شده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تعویق انداختن جلسهای که در روز دوشنبه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بورس قرار بود تحت عنوان کارگروه رفع موانع به منظور حل معضلات قیمت گذاری خودرو برگزار شود، اما توسط شورای رقابت به تعویق اُفتاد، علاوه بر آنکه در آینده سبب آسیب زدن بر بخش عرضه و تقاضا میشود بر سهمهای خودرویی حاضر در بازار سرمایه نیز لطمه وارد میکند.
محمودی اصل در رابطه با تاثیر صحبتهای علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در برنامه پایش به تسهیل واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات تا پایان دوره و تاثیر آنها بر سهمهای خودرویی، گفت: اگر امور مذکور به درستی رخ دهد سبب کاهش هزینههای اضافی و افزایش تولید خواهد شد که همین مسئله بر ارزش سهامهای خودرویی تاثیر میگذارد.
مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر بحث قیمت گذاریهایی که اخیرا برای صنعت خودرو مطرح شده بر سهمهای حاضر در بازار سرمایه، گفت: اکنون تفاوت قیمتهای خودرویی حاضر در کارخانه با بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است امیدواریم هرچه سریعتر شورای رقابت نسبت به این امر ورود کند و بحث قیمت گذاری را نهایی کنند تا منافع حاصل از آن هرچه سریعتر به حساب سهامداران واریز شود.
او بیان کرد: اکنون مشکلی که برای تولیدکندگان صنعت خودرو پیش آمده این است که محصولات خود را دارند با زیان به فروش میرسانند که این امر نه تنها به تولیدکنندگان بلکه به سهامداران عمده این صنعت در بازار سرمایه نیز آسیب میزند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید با توجه به اینکه در چند ماه پایانی سال قرار دارد سعی کند که سود حاصل از فروش محصولات را به حساب سهامداران بازگرداند در غیر این صورت بازار خودرو وارد یک ابهامی خواهد شد که این مسئله آسیب جدی وارد خواهد کرد.
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر خبر لغو قیمت گذاری دستوری بر سهامهای خودرویی، گفت: بحث خودرو و انحصاری بودن آن یک قانون است، اینکه یک مصوبه در جلسه هیئت مدیره بورس یا یک اظهار نظر وزیر بخواهد بر آن تاثیر بگذارد به طور حتم میتوان گفت منطقی نیست مگر آنکه بخواهند در مجلس قانون آن را بازنگری کنند.
او افزود: تصمیمات مذکور اعم از عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر چندانی بر بدنه بازار سرمایه نمیگذارد به علت آنکه اکنون بازار دچار شوکهای سیاسی اعم از داخلی و خارجی است.
به گزارش پول نیوز، در پایان باید گفت با توجه به آنکه حدود یک ماه به پایان سال ۹۹ باقی مانده بهتر است هرچه سریعتر دولت از طریق شورای رقابت بحث قیمت گذاری را شفاف کند تا سهامداران آسیب نبینند.