RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

اجرای «دامنه نوسان نامتقارن» هم نتوانست ناجی بورس باشد

سیاست های جدید هم بورس را نجات نداد

۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۴کد خبر: 317658
ایستانیوز:با خروج ۶۷۲میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام جمع کل خروج نقدینگی ظرف ۶روز گذشته از مرز ۴هزار میلیارد تومان عبور کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در حالی 10 روز از اجرای سیاست های جدید بورس در خصوص «دامنه نوسان نامتقارن» می گذرد که شاخص ها و روند تغییر آن ها نشان می دهد این سیاستگذاری ها هم آن چنان که باید و شاید جوابگو نبوده و بورس همچنان در حال ریزش است. از شنبه هفته گذشته مطابق تصمیم شورای بورس دامنه نوسان نامتقارن در بورس اجرا شد، به این معنی که برای دوره‌ ای یک‌ماهه سقف نزول روزانه قیمت سهام در بورس به 2درصد محدود شد. طبق تصمیم شورای بورس دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس می‌تواند روزانه تا 6درصد رشد کند اما فقط اجازه دارند 2درصد افت کنند؛ مقامات بازار سرمایه چنین تصمیمی را با هدف جلوگیری از تداوم نزول بورس اتخاذ کردند اما بررسی 10 روزه روند بورس نشان می دهد که این تصمیم موثر نبوده است. اگر چه در سه روز ابتدایی سیاست های جدید شاخص های بازار سرمایه با رشد رو به رو بودند ولی بعد از آن نزول دوباره با روندی کند شروع شد و همچنان ادامه دارد تا جایی که امروز هم شاخص کل حدود 6 هزار واحد ( تا ساعت 11) ریخت. همچنین ظرف 6 گذشته (تا پایان معاملات دیروز) بیش از 4هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است. دیروز شاخص کل بازار سهام با 10هزار واحد افت به یک میلیون و222هزار واحد رسید. با خروج 672میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام جمع کل خروج نقدینگی ظرف 6روز گذشته از مرز 4هزار میلیارد تومان عبور کرد. به‌ نظر می ‌رسد سرمایه‌گذاران با وجود اجرای مقررات جدید برای جلوگیری از نزول بورس امید خود را برای سرمایه‌گذاری در بورس از دست داده‌اند. دیروز در عین حال ارزش روزانه معاملات به پایین‌ترین سطح خود در چند‌ماه گذشته رسید و جمع کل ارزش معاملات به 9هزارو 340میلیارد تومان رسید. نزول‌های مداوم بورس در شرایطی ادامه دارد که از 6‌ماه پیش تاکنون اقدامات زیادی برای تزریق نقدینگی و اجرای مقررات جدید برای نجات بورس انجام شده است اما هیچ‌کدام از راهکار‌ها کارساز نبوده است.
 
به اعتقاد کارشناسان یک بخش نزول بورس مربوط به اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی و افزایش نرخ سود بین بانکی تا مرز20درصد است و بخش دیگر آن به کاهش چشم‌انداز‌های تورمی باز می‌ گردد. در واقع به ‌نظر می‌رسد دولت در برابر فشار‌های سنگین تورمی تسلیم شده و تمایلی به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی ندارد. این موضوع منجرشده است تا نقدینگی‌های بزرگ عمدتا راهی سرمایه‌ گذاری در بازار اوراق بدهی شوند. در این بین ازهفته پیش با ارائه سیگنال‌هایی از سوی ایران و آمریکا برای مذاکره و بازگشت به برجام امیدواری‌ها برای حل تنش‌های سیاسی بیشتر شده و این موضوع به روند نزولی بورس دامن زده است چرا که رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار بازار آزاد و به تبع آن ارز نیمایی شود که این موضوع می‌تواند درآمد شرکت‌های صادرات محور را که بخش بزرگی از بدنه بازار را تشکیل می‌دهند تحت‌تأثیر قرار دهد. در حال حاضر (تا ساعت 11 صبح ) شاخص کل روی عدد یک میلیون و 216هزار واحد ایستاده و با ادامه روند نزولی طی چند روز آینده به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد سقوط می کند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:دامنه نوسان، بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *