RSS
امروز دوشنبه ، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
آخرین اخبار

بیمه سرمد، برگزیده جشنواره ۱۰۰ واحد مشتری‌مدار

آتش سوزی، صدرنشین رشته های بیمه ما

زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون چک فراهم نیست

ابهام دراجرای طرح راننده محورشخص ثالث

دعوت بیمه سرمد از داوطلبان عضویت در هیأت مدیره

عملکرد تسهیلاتی بانک رفاه کارگران در ۱۱ ماهه سال ۹۹

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه اعلام شد

معرفی اعضای جدید هیات مدیره بیمه آرمان

مالیات‌ از تراکنش کارت‌خوان‌ها

بانک ملت استخدام می کند

مزد کمتر از ۶ میلیون تومان را نپذیرید!

بازار وسوسه برانگیز رمزارزها

راه اندازی دومین قرارداد آتی نقره با سررسید اردیبهشت ۱۴۰۰

بوی خوش برنج طارم در بورس کالا به مشام می رسد

۱۴۰۰، سال ورود حوزه معدن به بورس کالاست

عزم جدی سازمان برای توسعه بازارسرمایه

روند بازار سرمایه طبیعی است

​خبر خوش مدیرعامل بانک صادرات برای سهامداران بانک

سه سناریو درباره قیمت خودرو در ۱۴۰۰

حد بهینه دورکاری برای اقتصاد

مهم‌ترین چالش بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

فراکسیون پارلمانی برای «عدالت»

بودجه ۱۴۰۰ و کاهش کسری بودجه دولت

کارنامه درخشان سال ۹۹ شرکت احیا استیل فولاد بافت

بانک پاسارگاد ۲ کتابخانه دیگر در استان همدان افتتاح کرد

عرضه خودرو در بورس منتفی می‌شود؟

۱۱:۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۴کد خبر: 317649
ایستانیوز:در حالی بر اساس تازه‌ترین تصمیم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به زودی شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری خودرو حذف خواهد شد که این کمیسیون همواره بر عرضه خودرو در بورس تاکید داشته و معتقد است که این بند شاه بیت طرح ساماندهی خودرو بوده که با وجود مخالفت ها، در صورت تصویب جزییات در صحن علنی مجلس به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) با اصلاح ماده ۴ طرح تحول صنعت و بازار خودرو که با حضور نماینده این شورا اصلاح شده، مقرر شد خودرو‌های تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد مخالفت با حضور دوباره شورای رقابت در فرایند قیمت‌گذاری در حال به نتیجه رسیدن است؛ بنابراین عرضه هر محصولی در بورس کالا باید با قیمت پایه انجام شود که در این زمینه نمایندگان مجلس، سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت کرده‌اند.
 
مجلسی‌ها معتقدند این تصمیم علاوه بر شفاف سازی قیمت‌ها کاهش زیان خودروسازان را به همراه خواهد داشت و با ممانعت از قیمت‌سازی در بازار، خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل می‌کند تا مصرف‌کننده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند در این شرایط بساط دلالی از بازار خودرو برچیده خواهد شد.
 
پیش از این‌نیز سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس اعلام کرده بود که جدیدترین خبر‌ها برای حمایت از بازار سرمایه و صنعت خودروسازی حاکی از آن است که در جلسه کارگروه رفع موانع و جهش تولید که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، لغو قیمت گذاری دستوری خودرو به صورت رسمی اعلام‌خواهد شد و با موافقت معاون اول رئیس جمهور از این به بعد رئیس سازمان بورس، عضو تصمیم‌گیر و اثرگذار در جلسات این کارگروه خواهد بود که بدون شک این موضوع، زمزمه‌های تعیین قیمت خودرو در بورس را پررنگ‌تر می‌کند.
 
حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تایید جزییات طرح ساماندهی خودرو در این کمیسیون می‌گوید: با صدور باقی مانده جزییات در کمیسیون صنایع و معادن به زودی این طرح وارد صحن علنی مجلس خواهد شد چرا که پیش از این کلیات این طرح در صحن علنی به تصویب رسیده بود.
 
وی می‌افزاید: کلیات طرح نیز در کمیسیون به تصویب رسیده و پس از بررسی جزییات در کمیسیون، وارد صحن خواهد شد.
 
فیروزی در پاسخ به ایرادات وارده به این طرح می‌گوید: این طرح چند بخش و جنبه را در بر می‌گیرد و مخالفان این طرح بیشتر بر روی بند عرضه خودرو در بورس تمرکز کرده اند در حالی که این بند تنها یکی از مباحث پیش بینی شده این طرح بوده و موارد دیگری همچون کیفیت خودرو، مشوق‌های خودروسازی با هدف افزایش راندمان و ارتقای کیفیت و مباحث مربوط به خدمات پس از فروش در این طرح پیش بینی شده است.
 
فیروزی ادامه می‌دهد: یک بخش از این طرح به موضوع عرضه و تقاضا پرداخته که پیشنهاد مجلس برای متعادل سازی عرضه و تقاضا، عرضه در بورس است.
 
وی یادآور می‌شود که در این طرح، موارد دیگری همچون داخلی سازی، افزایش راندمان و تیراژ با ایجاد مشوق برای خودروسازان و در کنار این موارد گزینه‌هایی با هدف ایجاد رقابت با خودروسازان از جمله واردات خودرو در یک چارچوب خاص پیش بینی شده است.
 
مخالفان این طرح ایراد وارده به آن را تعیین قیمت پایه خودرو از سوی شورای رقابت عنوان می‌کنند، زیرا به اعتقاد آن‌ها فرمول اشتباه این شورا در سال‌های گذشته منجر به زیاندهی خودروسازان شده و حال عرضه در بورس با همین فرمول، دردی از صنعت خودرو دوا نخواهد کرد. هرچند که باید شفافیت در آمار تولید خودرو و مشخص شدن خریداران را از مزایای اجرای این طرح دانست.
 
هرچند رزم حسینی، وزیر صمت در ابتدای فعالیت موافقت خود از عرضه خودرو در بورس موافقت کرد، اما مدتی پس از فعالیت خود در این وزارتخانه به صراحت اعلام کرد که بازار باید به خودی خود و براساس عرضه و تقاضا پیش رفته و عرضه کالا در بورس منطقی نیست که این اظهارات با واکنش برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و آن‌ها بیش از پیش بر عرضه خودرو در بورس تاکید کردند که به نظر می‌رسد برندگان این بازی نمایندگان باشند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *