RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

مصوبه دولت برای کاهش قیمت مازوت برابری آن با گاز هنوز اجرا نشده است

مازوت بلای جان صنعت سیمان شده

۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۵کد خبر: 316836
ایستانیوز:دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تأکید بر ضرورت آزادسازی و کشف قیمت سیمان در بورس به جای شیوه کنونی قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت می گوید.
به گزارش پایگاه تومان نیوز(toomannews)،باوجود گذشت دو هفته از مصوبه هیات دولت مبنی بر تعیین نرخ مازوت مطابق با قیمت گاز که 27 دی ماه از سوی معاون اول رئیس جمهوری اجرای آن به دستگاه های مسئول از جمله وزارت نفت ابلاغ شده است؛ هنوز وزارت نفت این مصوبه را به شرکت پالایش و پخش ارسال نکرده و در نتیجه کارخانه‌های سیمان در زمینه مابه‌التفاوت نرخ گاز و مازوت با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.
 
بیش از یک ماه است از ۷۷ کارخانه تولید سیمان در کشور گاز حدود ۶۴ کارخانه قطع شده و به آن ها مازوت به عنوان گاز جایگزین داده می شود. البته مسئولان انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته بودند مصرف مازوت به جای گاز به صورت اجباری صرفه اقتصادی آن ها را با خطر رو به رو کرده است و به تجهیزات و ماشین آلات این کارخانه ها هم صدمه زده است. به گفته فعالان حوزه سیمان قیمت مازوت نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده است و نسبت به گاز افزایش چشمگیری داشته و فشار زیادی به کارخانه‌ها وارد شده است. در حال حاضر مازوت یارانه‌ای ۳۰۰ تومان و گاز ۱۱۹ تومان است. در این بین هیات وزیران مصوب کرد که مازوت با قیمت گاز به کارخانه ها داده شود که همچنان این مصوبه اجرایی نشده است.
 
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است:« در کنار قطع گاز، قطع برق کارخانه ها هم موجب شده تا علاوه بر تعطیلی خطوط کلینکر، کارخانه‌های سیمان حتی قادر به تحویل سیمان تولید شده نباشند و در نتیجه اکنون با کمبود سیمان در بازار مواجه هستیم. به‌گفته او تولید‌کنندگان سیمان هر سال با توجه به‌کار کارشناسی و قیمت تمام شده، درخواست افزایش قیمت را می‌کنند این در حالی است که سیمان جزو گروه کالایی3 و خارج از شمول قیمت‌گذاری دولتی است و این تعیین نرخ با نظر سازمان حمایت صورت می‌گیرد. شیخان با بیان اینکه این شیوه قیمت‌گذاری مشکلات تولید‌کنندگان را تشدید کرده و سازمان حمایت در آنالیز قیمت تمام‌شده مثلا تامین قطعات برای جایگزینی را قبول نمی‌کند، افزود: سرکوب قیمت‌ها موجب لطمه زدن به تولید شده است.
 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تأکید بر ضرورت آزادسازی و کشف قیمت سیمان در بورس به جای شیوه کنونی قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت گفت: حدود 32کارخانه سیمان در بورس هستند که با بررسی صورت‌های مالی آنها می‌توان میزان سود این کارخانه را از بورس استخراج کرد؛ سودی که اکنون به کمتر از 10درصد رسیده است. این در حالی است که همواره در فصول سرد سال با قطعی گاز هزینه‌های سرویس و نگهداری دستگاه‌های تولید سیمان افزایش می‌یابد که منجر به رشد هزینه تمام‌شده تولید سیمان می‌شود. با توجه به اینکه میزان کنونی تولید سیمان بیش از نیاز بازار داخلی و صادرات است، باید قیمت این محصول صنعتی واقعی و آزاد شود. او افزود: با این شیوه امکان بازاررسانی بهتر با جابه‌جایی سیمان از مراکز تولید به مراکزی که نیازمند این کالای صنعتی هستند فراهم شده و نه‌تنها قیمت خرده فروشی آن افزایش نمی‌یابد بلکه سود معقول کارخانه‌های سیمان نیز تامین می‌شود. چرا باید قیمت سیمان سرکوب شود و هیچ عدالتی در هزینه تولید و فروش این کالا وجود نداشته باشد؟ راهکار خروج صنعت سیمان از بن بست کنونی آن است که قیمت‌ها آزادسازی و این محصول در بورس کالا عرضه شود.
 
تولید سیمان طی 9ماهه امسال حدود 52میلیون و 500هزار تن بوده که حدود 49میلیون تن برای تامین نیاز بازار داخلی و سه میلیون تن برای صادرات اختصاص یافته است.
 



برچسب‌ها:مازوت، صنعت سیمان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *