RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

ایران چه اندازه از فرصت قهر قطر و عربستان استفاده کرد؟

ترکیه بازار قطر را از راه ایران تصاحب کرد

۱۲:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱کد خبر: 316495
ایستانیوز:در حالی که شهروندان قطر به خوبی از کالاهای ایرانی استقبال کرده بودند و علاوه بر خرید محصولاتی از ایران که همواره یک پای ثابت در قطر داشت، به مصرف کالاهای جدید وارد شده از ایران نیز روی آورده بودند، توافق دولت ایران و ترکیه برای اجازه ورود و تردد کامیون‌های ترک به داخل کشور و حمل مواد غذایی از ترکیه با کامیون‌های یخچال‌دار تا بنادر جنوبی ایران، به یکباره ورق را برگرداند و کشور ترکیه بدون آنکه راه دسترسی مستقیمی به قطر داشته باشد، بازار این کشور را از ایران ربود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،مناقشه امیرنشین قطر با عربستان و کشورهای عربی، اگرچه فرصتی تازه پیش‌روی صادرات ایران قرار داد تا شرکت‌ها و تجار ایران بتوانند بخش عمده‌ای از بازار یک میلیون و 500 هزار نفری قطر را به چنگ آورده و این بازار ثروتمند را مال خود کنند، اما آنچه تا پیش از آب شدن یخ روابط قطر و عربستان اتفاق افتاد، حکایت از یک ناکامی و فرصت‌سوزی دیگر برای بخش اقتصادی ایران دارد.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در میانه سال 2017 میلادی، تنش دیپلماتیک میان قطر و برخی کشورهای عربی به محوریت عربستان‌سعودی، به تحریم قطر از سوی این کشورها منجر شد و در مقابل، ایران و ترکیه به حمایت از قطر پرداختند. در اوج این مناقشه سیاسی و اقتصادی، رقابت میان ایران و ترکیه برای تصاحب بازار امیرنشین قطر بالا گرفت و طی ماه‌های ابتدایی بسته‌شدن مرز عربستان به روی قطر، سیل کالاهای ایرانی که عمدتا محصولات خوراکی و مواد غذایی را شامل می‌شد، روانه این کشور کوچک در جنوب خلیج‌فارس شد. با این حال، رقیب دیگر که تا حدودی از این قافله جا مانده بود، خیلی زود دست به کار شد و در زمان کوتاهی، کالاهای ترک جای محصولات ایران را در بازار قطر تنگ کرد و ترکیه به صف نخست صادرکنندگان کالا به قطر که تنها راه دسترسی به این کشور نیز از ایران بود، درآمد.
 
به گفته نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در حالی که شهروندان قطر به خوبی از کالاهای ایرانی استقبال کرده بودند و علاوه بر خرید محصولاتی از ایران که همواره یک پای ثابت در قطر داشت، به مصرف کالاهای جدید وارد شده از ایران نیز روی آورده بودند، توافق دولت ایران و ترکیه برای اجازه ورود و تردد کامیون‌های ترک به داخل کشور و حمل مواد غذایی از ترکیه با کامیون‌های یخچال‌دار تا بنادر جنوبی ایران، به یکباره ورق را برگرداند و کشور ترکیه بدون آنکه راه دسترسی مستقیمی به قطر داشته باشد، بازار این کشور را از ایران ربود.
 
به گفته صدرالدین نیاورانی، به دنبال این توافق که در نتیجه ورود هیاتی سیاسی و اقتصادی از ترکیه به ایران صورت گرفت، تعداد زیادی از کامیون‌های ترک حامل محصولات و کالاهای این کشور وارد ایران شد به طوری که صف چندین کیلومتری از کامیون‌های ترکیه در بندر بوشهر ایجاد شد و این کشور موفق شد با صادرات محصولات تازه مواد غذایی به قطر بازار صادراتی این کشور را از ایران تصاحب کند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به قطر صفر نشده و به‌رغم بازگشایی مرز این کشور با عربستان‌سعودی، برخی از محصولات ایرانی همچنان در این بازار مبادله می‌شود، افزود: قطر از جمله بازارهای صادراتی سنتی و قدیمی ایران است و در برخی محصولات از جمله گیلاس، خشکبار، انواع سیب، کیوی و انار، رقابت اصلی از آن تجار و تولیدکنندگان ایرانی است.
 
نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور شاهد فرصت‌سوزی‌ها در صادرات غیرنفتی هستیم، افزود: در حال حاضر، کشور پاکستان به ایران پیشنهاد داده است که تعرفه 30 درصدی روی سیب تولید ایران را برخواهد داشت و در مقابل اجازه واردات نارنگی کینو پاکستان داده شود که دولت ایران نپذیرفته‌است.
 
به گفته نیاورانی، دولت هند نیز از ایران خواسته است تا تعرفه واردات موز و انبه را در مقابل حذف تعرفه 37 درصدی سیب از ایران، برداشته شود که در این مورد نیز توافقی تاکنون صورت نگرفته‌است. وی معتقد است که با چنین توافقاتی می‌توان به صادرات محصولات کشاورزی و باغی کشور رونق بخشید و جلوی هدرروی این محصولات در داخل را گرفت.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *