RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

دو روش کلیدی تامین درآمد پایدار دولت

گسترش چتر مالیاتی

۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹کد خبر: 316441
ایستانیوز:عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گسترش چتر مالیاتی و افزایش صادرات غیرنفتی را موثرترین روش تامین درآمد پایدار برای دولت در مقابل روش‌هایی مانند استقراض و یا فروش اوراق دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره استقراض از بانک مرکزی یا انتشار اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت، گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال دولت توانست با استفاده از فضای به وجود آمده تأمین مالی مناسبی را از بازار سرمایه داشته باشد و به تازگی نیز دولت بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود را در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام پالایشی‌ها به فروش رساند.
 
وی افزود: بخشی از این فروش بابت رد دیون و بدهی که دولت به بانک‌ها داشت محسوب شد و با تأمین مالی مناسب از بازار سرمایه و فروش دارایی‌ها بخشی از کسری بودجه از این محل‌ها تأمین شده است.
 
آرگون با بیان اینکه رد دیون و واگذاری بخشی از دارایی دولت به بانک‌ها نوعی نقض قانون است، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید بانک‌ها باید میزان سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند، اما با اقدام دولت میزان سرمایه‌گذاری آنها افزایش یافته و به جای آنکه منابع بانک‌ها به بخش‌های مولد هدایت شود، این دارایی‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود.
 
وی ادامه داد: موضوع قابل اهمیت این است که این اوراق باید صرف ساخت پروژه‌های عمرانی و با سوددهی بالا شوند، اما اینکه فروش اوراق ابزاری برای تأمین هزینه‌های جاری بودجه‌ای شود منطقی به نظر نمی‌رسد، چون باید سود سالانه این استقراض نیز پرداخت شود و به نوعی ایجاد تعهد آتی است.
 
آرگون عنوان کرد: بررسی روندها نشان می‌دهد میزان فروش اوراق افزایش یافته که به معنای استقراض از محل فروش اوراق بیشتر شده و دولت مقروض‌تر می‌شود. قرضی که به آن سود هم تعلق می‌گیرد. گاهی قرض اقدامی اقتصادی است، اما گاهی قرض هزینه می‌شود و به آن سود هم تعلق می‌گیرد.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مهم‌ترین بحث در بودجه ایجاد درآمدهای پایدار است که یکی از این محل‌ها مالیات است که به منظور آن باید فضای کسب و کار به گونه‌ای فراهم شود که تولید رونق بگیرد و بتوان از محل تولید مالیات مناسب تأمین کرد.
 
وی با تاکید بر ضرورت گسترش چتر مالیاتی در کشور عنوان کرد: ایجاد عدالت مالیاتی، توسعه صادرات و افزایش میزان صادرات غیرنفتی منابع درآمدی پایدار در بودجه هستند و به نوعی در این مسیر سند چشم‌انداز، برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه دیده شود. بودجه کشور باید بتوانند محقق‌کننده یک پنجم از برنامه‌های توسعه‌ای باشد اما بعضاً این ارتباط میان بودجه و اسناد بالادستی برقرار نیست.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:درامد دولت، مالیات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *