RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

دلایل اهمیت تصویب FATF چیست؟

۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۷کد خبر: 316114
ایستانیوز:یکی از شروط جدی بانک‌های بزرگ و به ویژه بانک‌های مرکزی دنیا برای همکاری با بانک‌های دیگر کشورها این است که اصول و استانداردهای مورد اجماع جهانی در ارتباط با مبارزه با پولشویی و جرایم مالی سازمان ‌یافته و همچنین مبارزه با تامین مالی تروریسم به تصویب کشورها رسیده باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بررسی مجدد لایحه FATF که حدود یک سال و نیم پیش از سوی دولت به مجلس ارائه و در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت رفت؛ دوباره در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است. لایحه ای که عدم تصویب آن در مجمع و نپیوستن ایران به آن در طول یک سال گذشته که کشور با اوج تحریم ها و کرونا هم مواجه شده است، چالش های زیادی هم برای کشور به همراه داشته است. سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در مهلت قانونی یکساله خود به اختلاف بین مجلس و دولت در ارتباط با 2لایحه از 4لایحه پیشنهاد شده از سوی دولت و ارجاع شده از سوی مجلس رأی مشخص نداد تا اینکه دوباره حسن روحانی درخواست تمدید مهلت بررسی این لوایح را در مجمع ارائه دهد. پیشنهادی که مقام معظم رهبری با آن موافت کردند و همین شد که از چهارشنبه هفته گذشته دوباره بررسی پیوستن به FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سر گرفته شد. اما در این میان سوال اصلی این است که چرا پیوستن ایران به FATF آن هم در اوج روزهای کرونا و تحریم ها مهم است؟ در زیر به مهم ترین دلایل این موضوع می پردازیم:
 
همکاری با بانک های جهان
 
یکی از شروط جدی بانک‌های بزرگ و به ویژه بانک‌های مرکزی دنیا برای همکاری با بانک‌های دیگر کشورها این است که اصول و استانداردهای مورد اجماع جهانی در ارتباط با مبارزه با پولشویی و جرایم مالی سازمان ‌یافته و همچنین مبارزه با تامین مالی تروریسم به تصویب کشورها رسیده باشد. پیوستن به FATF و رعایت قوانین و اصول آن در واقع نشان دادن چراغ سبز به بانک های جهان برای ارتباط های مالی است، موضوعی که در روزهای تحریم های سخت آمریکا و فشارهای مالی این کشور بیش از گذشته اهمیت دارد و فضا را برای همکاری ایران با کشورهای دیگر باز نگه می دارد.   
 
شفافیت های مالی
 
شفافیت های مالی، مبارزه با پولشویی، مبارزه با فرارهای مالیاتی و استانداردسازی مالی بانک های کشور از جمله دستاوردهای مهم پیوستن به FATF  و قوانین بین المللی محسوب می شود زیرا بانک ها باید خود را به رعایت قوانین بین المللی ملزم کنند و این مهم می تواند به ارتقاء نظام مالی و بانکی کشور منجر شود.  
 
کاهش ریسک مالی ایران
 
همکاری ایران با نهادهای مالی و پولی بین‌المللی که با پیوستن به FATF ممکن می شود باعث کاهش ریسک کشوری و همچنین کاهش هزینه تمام ‌شده استفاده از خدمات مالی و بانکی خواهد شد. اگر چه تحریم‌ها باعث سخت‌تر شدن مسیر نقل و انتقال ارز و همچنین بالارفتن هزینه خدمات مالی و بانکی برای کشور شده، اما تصویب نشدن لوایح پیشنهادی دولت، بهانه را برای ایجاد یک اجماع علیه کشورمان فراهم می ‌سازند و ریسک مالی کشور و سرمایه گذاری در کشور را بالا می برد و نقل و انتقال مالی به ایران را بسیار سخت و حتی ناممکن می کند.
 
کاهش فشار تحریم ها
 
مردم ایران در یک سال گذشته به دلیل افزایش تحریم های آمریکا و شیوع کرونا با چالش های بسیاری رو به رو بوده اند؛ در این بین نپوستن به FATF عملا این مشکلات را در زندگی روزمره مردم چند برابر کرده است. در واقع نپیوستن ایران به FATF راه را برای هرگونه همکاری مالی با ایران فراتر از تحریم های آمریکا سخت کرده است زیرا بانک های جهانی از قوانین جهانی و استاندارد پیروی می کنند و اگر ایران می خواهد در خرید دارو، مواد غذایی، واردات مواد اولیه و... از کشورهای دیگر اقدام کند باید به قوانین مالی و بانکی جهان پیروی کند و نپوستن به FATF در واقع سد مهمی در این مسیر است.
برچسب‌ها:اهمیت تصویب FATF
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *