RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مانع جدی بر سر راه بانک مرکزی

۱۰:۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲کد خبر: 314992
ایستانیوز:نماینده سابق مجلس معتقد است که رعایت الزامات FATF در داخل کشور باعث شفافیت می‌شود و هرقدر نظام اقتصادی کشور شفاف‌تر باشد، سوء‌استفاده در آن کمتر رخ می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی ابراهیمی نماینده سابق مجلس با اشاره به اهمیت تا‌یید لوایح FATF و تا‌ثیر آن بر نظام بانکداری و تجارت خارجی کشور اظهار کرد: وقتی یک کشوری در لیست کشورهای پرریسک گروه ناظر ویژه مالی قرار بگیرد، کشورهایی که حتی با آن دوست و هم پیمان هستند هم نمی‌توانند همراهی داشته باشند. چون کشوری که با آن کشور نخست، مبادله تجاری داشته باشد، در حقیقت الزامات FATF را رعایت نکرده و اساسا از لیست کشورهای کم ریسک خارج می‌شود.
 
ابراهیمی در ادامه یادآور شد: حتی در گذشته، از ناحیه چین، روسیه و حتی عراق، به یک شکلی در واقع پیامی داده بودند مبنی بر اینکه الزامات FATF برای ما اهمیت دارد. معنی آن این است که شما وقتی روی کره زمین زندگی می‌کنید و جزو کشورهایی هستید که احتیاج به مبادلات تجاری دارید، خب مقررات بین‌المللی ایجاب می‌کند که حضور شفاف و مشخصی داشته باشید. به عبارت دیگر، نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم با همه جا ارتباط داشته باشم، ولی در توافقات بین‌المللی حضور نداشته باشیم.
 
وی با یادآوری بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه FATF در دوم اسفندماه ۹۸ گفت: درخصوص آثار منفی ورود این ایران به لیست سیاه FATF باید تا‌کید کرد که بخشی از مبادلات تجاری ما به دلیل حضور در لیست سیاه FATF دچار اشکال شده است. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، به نوعی ما در تحریم قرار داریم و مبادلات تجاری با مشکل روبه‌رو خواهد بود.
 
به گفته این کارشناس اقتصادی؛ عدم‌تبعیت از الزامات FATF، به نوعی مانع جدی بر سر راه بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشور در کار و تعامل با بانک‌های دنیا است. در نتیجه با توجه مشکلات تجاری و بانکی بین‌المللی، دولت درخواستی را به مقام معظم رهبری داده است و ایشان اجازه بررسی دوباره را صادر کرده‌اند.
 
به گزارش ایبنا ، ابراهیمی ضمن اشاره به موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح FATF گفت: در اینجا انتظار می‌رود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، با در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور، این موضوع را بررسی جامعی کند و اگر هرجا هم یک مشکل جدی هست با صراحت عنوان کنند. تصورم بر این است که در واقع نکات مثبت رعایت الزامات FATF، از نکات منفی آن، بیشتر است. و اگر با این الزامات موافقت نکنیم، ضررهایی که به اقتصادمان می‌زند از نکات مخالفان، بیشتر است. ضمن اینکه باید در همه موضوعات منافع ملی را در نظر بگیریم، باید مشارکت بین‌المللی را هم داشته باشیم. نماینده سابق مجلس افزود: در مجلس قبل، درخصوص رعایت الزامات FATF، چکش کاری زیادی از سوی مجلس انجام شد و این را هم در نظر گرفتیم که هر کجا بررسی کردیم و متوجه شدیم که ضد منافع ملی است، اجرا نکنیم. وی همچنین تا‌کید کرد: رعایت الزامات FATF در داخل کشور باعث شفافیت می‌شود و هر قدر نظام اقتصادی‌مان شفاف و روشن باشد، سوء‌استفاده در آن کمتر رخ می‌دهد. دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در یادداشتی تا‌کید کرده بود، عدم‌تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد. این در حالی است که اوایل آبان امسال، گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد ایران را در فهرست سیاه خود نگاه داشته است. بر اساس اعلام آسوشیتدپرس و رویترز، مارکوس پلیر، رئیس FATF گفت با توجه به اینکه وضعیت ایران تغییری نکرده است، همچنان در فهرست سیاه می‌ماند. وی از تمامی کشورها و مقامات ناظر خواست تا‌ اقدامات واکنشی موثری در مورد این کشور اعمال کنند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:FATF، بانک مرکزی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *