RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

ایران در حال جا ماندن از قطار سازمان های پیشرو

۱۲:۴ - ۱۳۹۹/۹/۲۶کد خبر: 314845
ایستانیوز:۴ شرکت مهم منطقه خاورمیانه از جمله آرامکو عربستان سعودی، در حال توسعه فناوری های خود نسبت به تکنولوژی های آینده هستند اما در ایران هنوز هیچ شرکتی به جمع شرکت های پیشرو نپیوسته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شبکه دیده بان جهانی پروژه ای است که به صورت مشترک توسط مجمع جهانی اقتصاد و موسسه مکنزی انجام می گیرد و تحولات انقلاب صنعتی چهارم را رصد می کند. آخرین یافته های این پروژه تاثیر فناوری های نوین و تحول آفرین بر صنایع تولیدی را مورد بررسی قرار داده و صنایع و سازمان های پیشرو در این حوزه را شناسایی کرده است.بر اساس تخمین ها انتظار می رود  نوآوری ها و فناوری های انقلاب صنعتی چهارم تا سال 2050 بازاری به اندازه 3.7 تریلیون دلار داشته باشد. درحال حاضر تعداد  کمی از سازمان ها از مزیت های " اولین  بودن" استفاده می کنند و در صدر این تحولات قرار دارند. ارزیابی ها در سال 2018 نشان داد که 16 شرکت «پیشرو» در حوزه فناوری های نسل چهارم موفق به تولید صنعتی در مقیاس گسترده و ورای نمونه های آزمایشگاهی شده اند، که در سال 2019نیز 28عضو جدید به این مجموعه اضافه شد. مهمتر آنکه برخی از این سازمان ها (14مورد) کسب ارزش از طریق فناوری های نسل چهارم را به خارج از مرزهای کارخانه گسترش داده اند. این صنایع توانسته اند  نوآوری های تولیدی را در فرآیندهای مختلف از تامین کنندگان تا مشتریان نهایی گسترش داده و زنجیره ارزش خود را از مزایای مربوطه بهره مند سازند.سازمان های پیشرو، موفقیت خود را مدیون بکارگیری سیستم های عملیاتی جدید،روش های نوین مدیریت،  بهینه سازی فرآیندها و عملیات، تحول در نحوه بکارگیری افراد و استفاده از فناوری های جدید هستند. نتایج این مطالعه وضعیت بحرانی را برای بسیاری از تولیدکنندگان پیشبینی می کند؛ 70درصد از صنایع همچنان در "برزخ  نوآوری" قرار دارند و قادربه مقیاس پذیر کردن نوآوری های تولیدی نیستند. خطر عقب ماندگی دائمی این صنایع از گروه پیشروها هر روز بیشتر می شود.این  44 شرکت یا سازمانِ پیشرو، تنوع گسترده ای دارند و در صنایع، بخش ها و مناطق جغرافیایی مختلف فعالیت می کنند و طیف   وسیعی از واحدهای کوچک و متوسط و شرکت های عظیم در مقیاس جهانی را در برمی گیرند و شامل صنایع سنگین، خودروسازی ،معدن و همچنین صنایع الکترونیک و محصولات مصرفی می شوند. بنابراین نوآوری های دیجیتال و مبتنی برنسل چهارم درتمامی  صنایع کاربرد دارد.
 
اکنون که در پنجره فرصت تغییرات فناورانه ناشی از انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم، صنایع کشور به دلیل تحریم ها، کمبود منابع و توجه ناکافی، درحال جا ماندن از قطار سازمان های پیشرو هستند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم برخی از 44 سازمان پیشرو نظیر آرامکو (عربستان سعودی)، یونیلور (امارت  متحده  عربی) و  پتکیم و فورداتوسان (ترکیه) در کشورهای منطقه فعالیت می کنند. "آرامکو"با هدف  تبدیل شدن به شرکت پیشرو تامین کننده انرژی، استفاده از فناوری های جدید در فرآیندهای   عملیاتی، ارتباطات، آموزش نیروی انسانی و روش های پایش وضعیت را توسط "مرکز راهکارهای مهندسی" پیگیری می کند. "یونیلور" نیز با بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتریان، سرعت پاسخگویی را افزایش داده و "پتکیم" از طریق ایجاد نوآوری در خط تولید، مصرف انرژی را کاهش و بهره وری را افزایش داده است. همان گونه که در این مطالعه نیز بدان تاکید شده است، تغییر در  فرآیندهای عملیاتی و توجه به راهکارهای حل مشکلات، اهمیت بیشتری در مقایسه با  تمرکز بر یک یا چند فناوری خاص دارد.  صنایع کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند که فناوری ها زمانی ارزشمند هستند که بتوانند مشکلات صنایع را رفع کنند یا رقابت پذیری و چابکی آن ها را افزایش دهند. از سوی دیگر، توجه به نمونه های موفق و یادگیری دراین زمینه نقش بسیار مهمی  دارد تا بتوان در چندین دهه آینده فرصت مشارکت با صنایع جهانی و رقابت در سطح بین المللی را بدست آورد. با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها، کانال های یادگیری، انتقال فناوری و همکاری های فناورانه (اعم از نرم افزاری و سخت افزاری)  محدود شده است، سازمان های داخلی باید روی توسعه زیرساخت ها و آموزش نیروهای انسانی تمرکز کنند تا بتوانند با ایجاد ظرفیت جذب در سازمان خود، در صورت بروز فرصت، با سرعت بیشتری با تحولات انقلاب صنعتی چهارم همراه شوند.همچنین ایجاد «رصدخانه انقلاب صنعتی چهارم » می تواند یکی از اقدامات دولت برای کمک به صنایع در جهت افزایش اطلاعات در خصوص تحولات فناورانه در سطح جهانی باشد. طبق بررسی های انجام شده، برخی از صنایع کشور مانند صنایع غذایی و پوشاک، قابلیت و پتانسیل بکارگیری تحولات انقلاب نسل چهارم را در زنجیره ارزش دارند و برخی ازشرکت های این حوزه نیز سرمایه گذاری هایی   روی  فناوری های جدید داشته اند. اما عمده این اقدامات در راستای خرید تجهیزات بوده است، درحالی که لازم است تفکر چابک و  نوآورانه در تمامی سطوح پیاده سازی شود، که این موضوع نیاز به فرهنگسازی گسترده و ارائه آموزش های مرتبط برای آگاه سازی مدیران و توانمندسازی نیروی های انسانی دارد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *