RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بررسی عملکرد بورس در ۳۰ سال و پیش‌بینی رفتار بازار سرمایه در آینده

تاریخ یک بازار

۱۳:۴ - ۱۳۹۹/۹/۹کد خبر: 314371
ایستانیوز:شاخص بورس تهران که در سال ۶۹ با عدد پایه ۱۰۰ تعریف‌شده بود در مردادماه سال ۹۹ عدد دو میلیون را هم به خود دید و بی‌شک این روند با فرازوفرودهای مختلفی همراه بود. یکی از رکوردهای شاخص سهام به ۱۲ سال پیش یعنی پنجم آبان ۸۷ بازمی‌گردد که این شاخص با افت ۵.۳ درصدی مواجه شد و در همان دوران مهجوری بورس حسابی سروصدا کرد.
 محمد عدلی/ شاخص دو میلیون واحدی چندان روی تابلو دوام نیاورد. تنها چند روز بعد از دوازدهم مردادماه که خبر دومیلیونی شدن شاخص کل بورس به صدر اخبار رسانه‌ها نشست، روند نزولی شاخص ادامه پیدا کرد و بازار وارد اصلاح عمیقی شد تا جایی که پرونده شاخص با یک‌میلیون و 550 هزار در پایان روز نوزدهم شهریورماه بسته شود؛ بی‌اعتنا به همه خبرهای خوبی که در هفته‌های قبلی درباره این بازار منتشرشده بود. تحلیل‌گران این بازار اما بر این باورند که نام این روند «ریزش» نیست بلکه بازار سرمایه وارد «اصلاح» ناگزیری بعد از رشدهای چشم‌گیر چند ماه اخیر شده است.
 
جهش‌های شاخص از اسفندماه سال گذشته کلید خورد؛ شاخص که در محدوده 480 تا 530 هزار نوسان می‌کرد سال 98 را در تاریخ بیست و هشتم اسفندماه با 460 هزار واحد به پایان رساند و سنگ بنای جهش‌های تاریخی عجیبی را در سال جاری گذاشت. پنجم فروردین سال جاری رشد شاخص با عدد 470 هزار واحد شروع شد و تقریباً بدون هیچ اصلاح و وقفه‌ای در بیست و یکم اردیبهشت به کانال یک‌میلیون وارد شد و این روند تقریباً تا دو میلیون واحد ادامه پیدا کرد و بعد از فتح این کانال تاریخی، ورق برگشت. پیش‌بینی بازار کنونی سرمایه اما دیگر به سیاق سابق راحت نیست. حالا دیگر بیش از 48 میلیون کد بورسی صادر شده است و بیش از هفت میلیون سهامدار فعال در بازار وجود دارد. هیجانات بازار زیاد و فشار خرید و فروش آبشاری شده است. از سوی دیگر نرخ دلار با نوسانات جدی مواجه شده و در کنار همه این‌ها چیزی به انتخابات آمریکا باقی نمانده. بعضی تحلیل‌گران بر این باورند که بازار تا انتخابات آمریکا روند متعادلی در پیش خواهد گرفت و حمایت‌های سهامداران عمده روند بازار مثبت خواهد کرد. بعضی دیگر اما فکر می‌کنند که جهش‌های شاخص در سه ماه ابتدایی امسال راه چاره‌ای جز اصلاح ادامه‌دار برای بورس نگذاشته است. هرچه که پیش آید به نظر می‌رسد درنهایت می‌توان گفت که سال 99 قرار نیست تجربه رؤیایی سال 98 را برای سهامداران این بازار دوباره تکرار کند.
 
بالا و پایین‌های بورس اتفاق تازه‌ای نیست
 
افت این روزهای شاخص، افتی تاریخی است اما بازار سرمایه کم از این بالا و پایین‌ها نداشته است. شاخص بورس تهران که در سال 69 با عدد پایه 100 تعریف‌شده بود در مردادماه سال 99 عدد دو میلیون را هم به خود دید و بی‌شک این روند با فرازوفرودهای مختلفی همراه بود. یکی از رکوردهای شاخص سهام به ۱۲ سال پیش یعنی پنجم آبان 87 بازمی‌گردد که این شاخص با افت 5.3 درصدی مواجه شد و در همان دوران مهجوری بورس حسابی سروصدا کرد. بعدازآن افت 5.5 درصدی شاخص کل بورس در اسفند 93 یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های تاریخی بورس (بر اساس درصد) است. ریزشی که براثر بازگشایی نمادهای بزرگ پالایشی رخ داد. پیش از آن هم البته در دی‌ماه 92 نیز شاهد یک ریزش بزرگ 2.7 درصدی بودیم و حالا هم به نظر می‌رسد بعد از اصلاح طولانی و عمیق باید منتظر روند مثبت تعادلی – نه‌چندان طولانی- باشیم.
 
 تاریخچه نمای بازار
 
دهه هفتاد
 
*شاخص بورس تهران در پایان سال 70 به 472 واحد رسید. این شاخص (که در آن سال‌ها تعریف دیگری داشت)؛ اگرچه در سال 72 کاهش یافت اما از 400 واحد پایین‌تر نرفت و در رقم 403 واحد متوقف شد. *شاخص بازار سرمایه در پایان سال 73 صعودی چشمگیری داشت و رقم 694 واحد را برای خود به ثبت رساند و در سال 74 رقم شاخص به 1549 واحد رسید و در پایان سال 75 نیز توانست تا 1937 واحد پیشروی کند. این شاخص پس از افزایش در سال‌های پایانی دولت سازندگی، با روندی کاهشی مواجه شد و در سال 76 به 1653 واحد عقب‌نشینی کرد.
 
*در پایان سال 77، شاخص کل بورس تهران جایگاهی بهتر از 1538 واحد را کسب نکرد.
 
*شاخص کل بورس در سال 78 با رشد مواجه شد و به 2206 واحد رسید و در سال 79‌، توانست رقم 2978 واحد را در پایان این سال برای خود ثبت کند.
 
دهه هشتاد
 
*نماگر بازار در پایان سال 80 به 3759 واحد و در سال 81 به 5063 واحد رسید
 
*شاخص کل سال 82 در جهشی عجیب تا 11 هزار و 379 واحد بالا آمد و سال 83 هم کار خود را با عدد 12 هزار و 113 واحد به پایان رساند.
 
*دولت اصلاحات در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل بورس در سال 84 با روندی کاهشی همراه شد و درنهایت به 9459 واحد بسنده کرد.
 
*در سال 87، به‌واسطه سیاست‌های دولت نهم، شاخص به 7966 واحد بازگشت و نزول تاریخی را رقم زد.
 
*نماگر بازار سرمایه اما در سال 88 بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفت و رقم شاخص به 12 هزار و 537 واحد رسید.
 
*شاخص کل بورس تهران با ادامه روند روبه رشد خود در دقایق ابتدایی معاملات در روز 12 بهمن‌ماه 89، از مرز 21 هزار واحد گذشت.
 
دهه نود
 
*سال 90 اما کارنامه شاخص نسبت به سال 89 چنگی به دل نمی‌زد و نماگر بازار سرمایه در آخرین روز کاری اسفندماه روی 28 هزار و 578 واحد ایستاد.
 
* پرونده شاخص در سال 91، در تاریخ بیست و هفتم اسفند ما در کانال 45 هزار واحدی بسته شد.
 
*رشد ملایم شاخص کل بازار در سال‌های 91 تا زمستان 92 ادامه داشت. تا اینکه در یکم دی‌ماه 92 این نماگر وارد کانال 84 هزار واحدی شد.
 
*بعد از رشد ملایم در سال‌های 90 تا 92، اصلاح ملایم بازار ادامه داشت تا جایی که در بیست‌وشش اسفندماه سال 94 شاخص به 80 هزار واحد رضایت داد.
 
*رشد ملایم و نوسانات بازار در دهه 90 ادامه داشت اما با ورود به سال 97 و تشدید تحریم‌ها علیه ایران دوباره اتفاق تازه‌ای در بازار سرمایه افتاد. در دوازدهم خردادماه 97 شاخص کل 91 هزار واحد اعلام شد اما در پایان همین سال و در بیست و هفتم خردادماه شاخص به کانال 190 هزار واحدی صعود کرده بود.
 
*تاریخ اقتصاد ایران سال 98 را فراموش نمی‌کند. در ابتدای این سال، شاخص کل 179 هزار و در پایان این سال (بیست و هشتم اسفندماه) 546 هزار واحد بود.
 
*در ابتدای سال 99 و در روز پنجم فروردین شاخص کل 535 هزار واحد و در پایان روز نوزدهم شهریورماه این نماگر به یک‌میلیون و 550 هزار واحد رسید./ آینده نگر 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *