RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

افزایش قابل توجه تعداد سهامداران و سهام ‌اولی‌ها چه آثاری دارد؟

موج‌سواران هیجان‌زده

۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۹/۳کد خبر: 314200
ایستانیوز:طی دو سال گذشته بورس از نظر بازدهی عقب‌تر از بازارهای ارز، مسکن، طلا و خودرو ایستاده بود به همین دلیل ورود به این بازار برای سرمایه‌های خرد و سرگردان منطقی نبود. از اواخر سال گذشته که بازارهای دیگر به آرامش نسبی رسیدند، تاخت‌وتاز بورس آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار سرمایه تا قبل از سال 99، محلی برای سرمایه‌گذاری افراد خاص بود. آن‌ها که اطلاعات عمیقی نسبت به عملکرد شرکت‌های بورسی و تحولات بازار سهام داشتند، در این بازار سرمایه‌گردانی می‌کردند. حقوقی‌ها نیز همیشه بازیگر اصلی این بازار بوده‌اند. در اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی ایران که بسیاری از شرکت‌های بورسی به ویژه بزرگ‌ترهای بازار به دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی وابستگی دارند، فعالیت در بازار سرمایه پیچیدگی‌های زیادی دارد که نمی‌توان با رویکردهای سرراست و ساده در آن به فعالیت پرداخت. از همین رو توصیه همیشگی این است که ورود به این بازر باید از مسیر آموزش بگذرد. سامانه‌هایی وجود دارد که می‌توان با پول مجازی در آن به معامله روزانه در بورس پرداخت. این فعالیت با اطلاعات واقعی بازار انجام می‌شود اما سود و زیانی در کار نیست و اثری بر بازار ندارد. این سامانه‌ها طراحی شده است تا افراد بعد از طی کردن دوره آموزش‌های بورسی، تجربه معاملات آنلاین و سود و زیان را از سر بگذرانند و بعد وارد معاملات واقعی شوند. همه مسیرهای منطقی برای ورود به بورس در سال جاری رنگ باخت. از اواخر سال گذشته نشانه‌ای سوددهی فراتر از نرخ تورم در بازار سرمایه خودنمایی کرد.
 
طی دو سال گذشته بورس از نظر بازدهی عقب‌تر از بازارهای ارز، مسکن، طلا و خودرو ایستاده بود به همین دلیل ورود به این بازار برای سرمایه‌های خرد و سرگردان منطقی نبود. از اواخر سال گذشته که بازارهای دیگر به آرامش نسبی رسیدند، تاخت‌وتاز بورس آغاز شد. همین نشانه کوچک کافی بود تا سرمایه‌ها از سایر بازارها به‌سوی این بازار روانه شود. ورود سریع سرمایه به این بازار تقاضا را افزایش داد و قیمت سهام رشد تصاعدی را تجربه کرد تا سبز شدن شاخص‌ها در این بازار، موجب ترغیب بیشتر افراد برای ورود به بورس شود. تشریفات آموزشی دیگر رنگ باخت و صف‌ها مقابل دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کد بورسی و احراز هویت طولانی‌تر شد. راه‌های احراز هویت آنلاین و ثبت نام‌های غیر حضوری نیز بلافاصله از سوی سازمان بورس و کارگزاری‌های فعال بورسی، گشایش یافت تا ورود به بورس ساده‌تر شود. تعداد سهامداران در فاصله زمانی چند ماه آنچنان رونق گرفت که تعداد کدهای بورسی از حدود 9 میلیون در مرداد 98 به بیش از 48 میلیون در مرداد 99 رسید البته آزادسازی سهام عدالت نیز به این آمار کمک فراوانی کرد. نیمی از دارندگان سهام عدالت گزینه اداره سهام از سوی خود را برگزیدند که به مفهوم اضافه شدن این افراد به فعالان بازار سرمایه و دارندگان کد بورسی است. بزرگ‌ترین کارگزاری ایران که بیشترین مشتری را در میان دارندگان کد بورسی دارد، در بهمن سال گذشته 700 هزار مشتری داشته است اما در شهریور سال 99 تعداد مشتریان این کارگزاری به 7 میلیون نفر رسیده است. رشد تعداد سهامداران با افزایش سرمایه‌گذاری همراه شد و آمارهای کیفی بورس را نیز به‌مانند آمارهای کمی تکان داد. گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که مجموع ارزش معاملات بورس‌ها در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۸ معادل 497 هزار میلیارد تومان بوده که در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹ به 2264 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. طبق این آمارها، تعداد سهامداران حدود 5 برابر شده است و ارزش معاملات نیز بیش از 4 برابر رشد یافته است.
 
ورود این تعداد سهامدار به بورس در فاصله زمانی کوتاه، بی‌سابقه بوده است. دولت از ورود همگانی به بورس استقبال کرده است اما خطری که حرفه‌ای‌ها در این ایام نسبت به آن هشدار داده‌اند، پررنگ‌تر شده است و آن ایجاد موج‌های هیجانی در بازاری است به حقوقی‌ها در یک سوی آن به رفتار غیرواقعی بازار دامن می‌زنند و در سوی دیگر هیجانات ناشی از عملکرد غیرحرفه‌ای‌ها می‌تواند مانع از شکل‌گیری مسیرهای منطقی در عملکرد بازار سهام شود. طی ماه‌های گذشته که جو حاکم در بازار سرمایه، خرید سهام و رشد قیمت‌ها بوده است، همه افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای موفق به کسب سود قابل توجهی شده‌اند. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از سهامداران جدید فقط روی خوش بازار را به خود ببینند. با ورود به روزهای پایانی مردادماه که بازار وارد دوره اصلاح شد، روی دیگری از آن به نسل جدید سهامداران معرفی شد تا مشخص شود که شناخت از بازار چه اهمیتی در مدیریت پرتفوی دارد. عملکرد هیجانی افراد جدیدالورود به بورس، موج‌های سنگینی را ایجاد کرده که مقابله با آن حتی برای دولتی‌ها و حقوقی‌ها که در چند نوبت قصد حمایت از بازار را داشتند، دشوار شده است./ آینده نگر 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *