RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

کشاورزی ایران استراتژی صادراتی دارد؟

سردرگمی در صادارت محصولات کشاورزی

۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۹/۳کد خبر: 314196
ایستانیوز:مرزهای مشترک و همجواری ایران با کشورهای عراق، کویت، امارات، قطر و روسیه ظرفیت بسیاری را برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرده است؛ فرصتی که تاکنون کشور از آن بهره ای نبرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ایران باوجود بحث تنشی آبی در برخی مناطق و خشکسالی های پی در پی؛ ظرفیت های فراوانی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی دارد. در این بین همجواری و همسایگی ایران با کشورهایی مانند کویت، قطر، امارات، عراق و حتی روسیه که مشکلاتی را در تولید محصولات کشاورزی متنوع دارند و بخش مهمی از مواد خوراکی خود را وارد می کنند؛ فرصت استثنایی برای ایران به وجود آورده است ولی متاسفانه تاکنون استفاده چندانی از این ظرفیت صورت نگرفته است که به نظر می رسد مهم ترین دلیل آن نداشتن استراتژی صادرات محصولات کشاورزی و تولید محصولات صادراتی است.
 
موضوعی که مثال واضح آن اتفاقی است که هفته گذشته برای صادرات سیب زمینی به عراق افتاد. ماجرا از این قرار بود که سه ماه پیش (شهریور) مقامات عراقی به یکباره واردات 29 قلم محصول کشاورزی از ایران را به مدت سه ماه ممنوع کردند اما اتفاقی که با پایان این سه ماه افتاد شکل گیری صف طولانی جلوی گمرک پرویزخان برای صادرات سیب زمینی به عراق بود. طبق آمارهای گمرک پرویزخان توقف 400 کامیون سیب زمینی هفته گذشته چالش های جدی برای این مرز به وجود آورد و چند روزی کار مسئولان گمرک ایران و عراق را سخت کرد. مرز پرویزخان هفته گذشته شاهد این بود که کامیون های سیب زمینی از استان های کشور روانه عراق می شد؛ اما سوال اصلی این است که آیا اصلا بازار عراق کشش این حجم سیب زمینی ایران را دارد؟ پرسشی که پاسخش این است: خیر. پس در این شرایط ولی چرا این حجم از صادرات صورت گرفته است؟ پاسخ به این پرسش هم نبود استراتژی صادرات محصولات کشاورزی است. چندی پیش خسرو طالبی‌رحیق رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفته بود: « امسال ۴۵۰ هزار تن سیب ‌زمینی تابستانه در این استان تولید شده و ممانعت عراق، ترکیه و ترکمنستان از خرید محصول، فعالان این عرصه را با چالش جدی مواجه کرده است.»
 
خیار، ذرت زرد علوفه، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کنار، سیب زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ زنده، گوجه فرنگی، شلغم و چغندر بخشی از اقلامی است که کشور عراق واردات آنها را ممنوع کرده بود.
 
«هدایت حاتمی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه  چند روز پیش گفته بود:« عراق به‌دلیل همجواری با کشور ما و ارتباطات فرهنگی واقتصادی که با آن داریم یک بازار طبیعی و خوب برای صادرات محصولات ایرانی بویژه کشاورزی به شمار می‌رود ولی متأسفانه واقعیت این است که اساس تجارت ما با عراق مطابق عرف‌های تجارت بین‌الملل نیست و این یک ایراد جدی است که باید در سطح کلان کشور آن را حل کنیم.» در همین زمینه «خلیل حیدری» از مسئولان گمرکات استان کرمانشاه هم گفته است:« متأسفانه صادرات بدون برنامه، بدون بسته‌بندی درست و بدون برند‌سازی پرویزخان را تبدیل به یک میدان بار کرده است.»
 
در ماه های گذشته کمیسیون های کشاورزی اتاق تهران و ایران به دفعات جلساتی را برای حل مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برگزار کرده اند اما به نظر می رسد مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی اقدامات چندانی برای حل این معضلات انجام نداده اند. یه اعتقاد کارشناسان امضای تفاهم ‌نامه‌های همکاری با کشورهای هدف محصولات کشاورزی، اجرای مواد ۳۱ و ۴۱ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بازارسازی و حمایت از سرمایه‌ گذاری در صنایع کشاورزی و غذایی، حمایت از توسعه ظرفیت‌های صادرات بخش کشاورزی و تدوین استراتژی صادرات محصولات کشاورزی مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *