RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۲ آذر ۱۳۹۹
آخرین اخبار

انتصاب سرپرست مدیریت تحول دیجیتال شرکت بیمه دی

دیدار نمایندگان بنیاد تعاون زندانیان با مدیرعامل بیمه سینا

جلسه نهایی ستاد انتخاب کارکنان شایسته صنعت بیمه

افزایش ضریب نفوذ بیمه با توجه به تحولات اقتصادی کشور

مشکل اقتصاد ایران کجاست؟

اعلام فهرست مدارک شناسایی اشخاص خارجی برای انجام امور بانکی

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی و برگزاری حراج جدید

افزایش قیمت فروش زمین مسکونی در فصل تابستان

شعبه دیجیتال بانک ملی در ایوا راه‌اندازی می‌شود

جزییات طرح ارائه بیمه‌نامه با وام ۱۰ میلیونی

چکش کاری قانون بورس شروع شد

حد بحرانی افزایش قیمت اقلام خوراکی کجاست؟

صیانت از سلامت کارکنان و بیمه‌شدگان با افزایش خدمات غیرحضوری

مالیات بر عایدی، هدایتگر نقدینگی تازه به بورس است

اقبال داخلی به پتروخوراک‌های بورس انرژی

کالای ۵ شرکت به بورس کالا راه یافت

کاهش ۲.۸ واحدی میانگین P/E

دلایل رشد دوباره قیمت طلا و سکه

عملکرد درخشان شرکت سرمایه گذاری دستاورد دی

افزایش ۲۳۹ درصدی تسهیلات مرابحه بانک کارآفرین

کاتب: هشتمین سال فعالیت سرمد پربرکت خواهد بود

روز بیمه نماد انسجام اهالی صنعت بیمه است

سیاه‌چاله اقتصاد کلان ایران

افزایش سرمایه بیمه آسیا در انتظار رای سهامداران

بازدهی ۲۵۹درصدی سهام مس

دیجی بیمه و چشم انداز صنعت بیمه در عصر کرونا

محمدزاهدنیا -معاون فنی و رییس ستاد مدیریت بحران کرونا بیمه ایران
۱۴:۴ - ۱۳۹۹/۸/۲۶کد خبر: 314018
ایستانیوز: در عرصه کسب و کار صنعت بیمه ، چند سالی است که شاهد تغییراتی در حوزۀ « تحول دیجیتال » در این صنعت بوده ایم و در این میان با توجه به تفاوت دیدگاه های مدیران عالی شرکتهای بیمه از سند چشم انداز دیجیتال ، عدم تقارن و تناسب در تنوع بخشی محصول و خدمت و نیز عملکرد متفاوت ومتمایز هریک از آنها را هم شاهد بوده ایم.
اما امروز که علاوه بر دگردیسی و پوست اندازی اجباری صنعت بیمه از جوانب گوناگون ریسک سنجی ، تفکر هوشمند و اختصاصی نمودن کلیه عوامل و شاخص های مؤثر بر کسب و کار ، با پدیدۀ ساختارشکن « ویروس کرونا »  یا همان بیماری Covid-19  مواجه گردیدیم که قاعدتاً این رویداد ویژگی ها و ساختار نوین خود را در کلیه تحولات اقتصادی اجتماعی و . . .  مطالبه می کند . شاید روزی تصور آن را نداشتیم که آژانس های سنتی تاکسی های شهری تغییر ماهیت دهند و به شکل « اسنــپ »  در آیند و یا اینکه امکان خرید دیجیتال با تسهیلات و تخفیفات فراهم شود و « دیجی کالا »  ظهور کند .  رزرو و خرید بلیط اتوبوسها غیرحضوری گردد و حمل و نقل درون شهری و بین شهری نیز در حداقل زمان ممکن سرویس رسانی نمایند و حتی کسب و کار شرکتها در سطح کشورها و در نقاط مختلف جهان همزمان به صورت فعال و پویا درآیند .
 
تداوم این روند و تغییر ساختار ، خواسته و یا ناخواسته صنعت بیمه کشور و بویژه شبکه فروش سنتی بیمه را نیز تحت تأثیرات خود قرار خواهد داد و بدون تردید 50 تا 60 هزار نماینده و کارگزار بیمه نیز در معرض این تغییرات در اکوسیستم کسب و کار بیمه ای قرار خواهند گرفت . فارغ از اینکه اساساً میبایست شبکه فروش صنعت بیمه نیز می بایست توانمندی و قابلیت های خود را همراستا با فضای تحولات دیجیتال هماهنگ نمایند ، به نظر می رسد فقدان یک نقشه راه صحیح که بتواند هم موجب تعریف و ارائه خدمات دیجیتال از سوی شبکه فروش را فراهم نماید و هرکدام از آنها تبدیل به یک واحد فروش غیرحضوری در کنار سایر خدمات دیداری تبدیل نماید و از سویی به جای سیاست حذف موجود ، الگوی « تغییر رفتـار کسب و کـاری »  برای آنها برقرار شـود ولی متأسفانه در چگـونگی و نحـوۀ ورود به بـازار صرفـاً مقـوله « فروش »  را مورد توجه قرار داده در حالیکه مدل جامع صنعت بیمه دیجیتال لزوماً به خدماتی همه جانبه هم افزا و مکمل نیاز دارد .
 
اگر بخواهیم به تعدادی از ابزارها و مدل های هم افزا در یک مدل جامع « دیجی بیمه » اشاره کنیم می توان به :
 
سیستم دیجیتال اعتبارسنجی مشتریان ( بدهکاران حق بیمه ـ بدهکاران ریکاوری ـ مشمولین پولشویی ـ متخلفین و متقلبین بیمه ای ، ریسکهای نامطلوب )
 
سیستم دیجیتال نرخ دهی ( برمبنای شاخص های آئین نامه 94 و عیاربندی و فرموله نمودن براساس حق بیمه خالص و ناخالص هریک از رشته های بیمه ای )
 
پروفایل مشتریان و کدینگ مشتریان حقیقی و حقوقی و مدل سازی C.R.M  و S.R.M
 
استانداردسازی سامانه های بیمه گری در چارچوب های فنی ، مالی ، اتکایی و سرمایه گذاری در چارچوب مصوبات شورایعالی بیمه
 
شاخصهای هوش مصنوعی در ریسکسنجی و رفتارشناسی و شناسایی و پیشگیری از تقلبات بیمه ای ( artificial  intelegence )
 
پیاده سازی هوش تجاری بر پایه تحلیل داده ها و اقتصادی نمودن کلیه عملیات های بیمه گری و کسب و کارهای مرتبط با آن ( Business  intelegence )
 
بکارگیری مدل استارتاپی برای نوآوری و خلق انواع محصولات نوین و اصلاح و بهبود فرآیندها و رعایت اصل سرعت در ارائه خدمت ( Startup )
 
استفاده از ابزار و تکنولوژی اینترنت اشیاء برای شبکه سازی جامعه بیمه گذاران در جهت تولید حق بیمه انبوه و سرعت عمل در ارائه خدمات ( Internet  things )
 
سامانههای دیجیتال دریافت و پرداخت وجوه حق بیمه و کانالیزه نمودن آنها با بخشهای سرمایه گذاری کوتاه و بلندمدت و فرموله نمودن نقدینگیها
 
هوشمندسازی وصول مطالبات ناشی از ریکاوری و هشدار برای معوقات حق بیمه و ریکاوری
 
بهره برداری از فین تکها ( Financial  technology )  و اینشورتکها (insur  teck)  برای نوآوری در خدمات مالی و توزیع و مدیریت خدمات بیمه ای
 
بهره مندی از مدل بلاک چینها ( Blockchain ) یا زنجیره بلوکی در راستای تبادل ارزی بصورت مجازی و بویژه  در بخش اتکایی بین المللی
 
خلق محصولات جدید بیمه ای متناسب با توسعه فضای کسب و کار الکترونیکی و دیجیتالی و ریسکهای مترتب بر آن بصورت بیمه نامه های سایبری ( cyber  insurance )
 
کاربردهای internet  و intranet  در مواقع احتیاطی و ایجاد امنیت برای شبکه
 
دیجیتال مارکینگ (digital  marketing)  ضرورتی اجتناب ناپذیردر بازار رقابتی موجود است که شبکه فروش باید به آن مجهز شوند .
 
تولید و ارائه خدمات پیش بیمه ، مانند خدمات ارزیابی ریسک و رویکرد پیشگیرانه (مدل H.S.E.R.M ) و نظایر آنکه همگی در قالب Insurance Core  در کلیه ابعاد و خدمات بیمه گری قابل تعریف و ترسیم است .
 
همانطور که ملاحظه می شود در عصر کرونا ، سرعت تغییر و تحول و گرایش به سمت « بیمه های  دیجیتال »  افزون تر شده  و در آینده ای نزدیک « دیجی بیمه ها » یا همان شرکتهای بیمه تمام دیجیتال راه اندازی و شروع به کار خواهند کرد ، بنابراین در این رهگذر هنر مدیران سنتی موجود در آن خواهد بود که چگونه فرایند تغییر و دگردیسی شرکت متبوع را از حالت و وضعیت « خدمات سنتی »  به «  خدمات نوین دیجی بیمه »  تغییر دهند و در عین حال ظرفیت ، توانمندی ، قابلیتهای شبکه فروش و پرسنل خود را تقویت و ارتقاء دهند.  بدون تردید رقابت بیمه ای در آینده بسیار هوشمند ، پیچیده ، با سرعت بالا و همراه با هوشمندسازی نظارت و کنترل در توانگری و ظرفیت های نگهداری و قبول ریسک ها همراه خواهد گردید . سخن پایانی آنکه در عرصه کسب و کارهای عصر کرونا ، فقط نوآورها ، منعطف ها و هوشمندترین ها زنده و پایدار خواهند ماند .
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *