RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرد

رهنمودهای صندوق بین‌المللی پول برای بودجه‌ریزی در شرایط کرونا

۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۸/۱۱کد خبر: 313611
ایستانیوز:مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در تلاش است ضمن بررسی رهنمودهای صندوق بین‌المللی پول برای بودجه‌ریزی در شرایط بحران کرونا، چارچوب‌ها و رهنمودهای موردنظر این نهاد را به‌منظور کاربست در بودجه‌نویسی کشور در دوره کرونا معرفی کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،همه‌گیری کرونا در شرایطی رخ داده است که همه کشورها در حال اجرای برنامه بودجه سال گذشته خود هستند و این در حالی است که کشورها به‌ناچار از طریق بودجه‌های تکمیلی، صندوق‌های ذخیره احتیاطی و احکام اضطراری بودجه به مقابله با این بحران برخاسته‌اند. با توجه به این مهم که اجرای بودجه سال 2020 در همه کشورها به‌طور وسیعی از روند پیش‌بینی شده خود دور مانده است، باید گفت بودجه‌نویسی در شرایط بحران یک روند واکنشی مستمر است که فشار زیادی بر وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورها وارد می‌کند.
 
بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول، بودجه سال مالی 2021 با توجه به نااطمینانی‌هایی که شیوع کرونا بر اقتصاد کشورها تحمیل کرده است، متفاوت از سال‌های پیشین خواهد بود. این گزارش، رهنمودهایی را در خصوص نحوه بودجه‌نویسی و فرآیند بودجه‌ریزی با توجه به شرایط بحرانی کرونا برای سال 2021 پیشنهاد داده است.
 
اصول مهم در هر مرحله از تهیه و تنظیم بودجه
 
صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرده است: نااطمینانی در مورد چشم‌انداز اقتصادی در پساقرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها در کنار شوک مالی گسترده ناشی از کرونا، در اقتصادهای دارای منابع طبیعی غنی که کاهش قیمت کالاها در آنها اثرگذارتر بوده است، شدت بیشتری نشان می‌دهد.
 
در نتیجه، در تدوین بودجه 2021 باید بررسی 4 مورد شامل «ارزیابی تأثیر بحران کرونا بر اقتصاد و موقعیت مالی-بودجه‌ای دولت»، «ارزیابی موقعیت مالی-بودجه‌ای دولت برای ادامه مخارج اضطراری و اقدامات احیاء دارای اولویت»، «ارزیابی نیازهای مالی دولت» و همچنین «افزایش شفافیت و پاسخگویی بودجه با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص هزینه‌کردهای مرتبط با کووید-19 شامل اقدامات خارج از بودجه» مدنظر باشد.
 
در این گزارش، ابزارهای مختلف مدیریت مخارج بخش عمومی جهت استفاده در تدوین بودجه سال آتی تشریح و تأکید شده که در هر مرحله از تدوین بودجه باید به اصولی نظیر تدوین استراتژی، ارتباط سریع و شفاف با وزارتخانه‌ها، تعامل گسترده و انعطاف‌پذیری و چابکی توجه کرد.
 
بدیهی است که کشور با توجه به شرایط تحریم، با تنگناهای مالی مضاعفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که توجه به توصیه‌های روشن و شفاف صندوق بین‌المللی پول می‌تواند قدری از آثار بی‌ثبات کننده این مشکلات بکاهد.
 
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز با بررسی این گزارش سعی دارد، چارچوب‌ها و رهنمودهای موردنظر صندوق بین‌المللی پول را به‌منظور کاربست در بودجه‌نویسی کشور با توجه به شرایط بیماری کرونا که برای همه کشورها محدودیت‌های بودجه‌ای به همراه داشته است معرفی کند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *