RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

یک هفته با صنایع بورسی

۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۸/۹کد خبر: 312560
ایستانیوز:اولین هفته آبان ماه با افت ۸.۸ درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی حکایت از رشد میانگین قیمت سهام در دو گروه بورسی در مقابل سرخ‌پوشی ۳۶ صنعت داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از این رو در حالی گروه‌های قندوشکر و انتشار و چاپ شاهد رشد کم‌رمق میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند که در مقابل گروه فرآورده‌های نفتی با افتی بالغ بر ۱۷.۲ درصد در صدر صنایع با بیشترین افت هفتگی قرار گرفت. پالایشی‌ها با سهم ۷.۳ درصدی از ارزش کل بازار سهام، در برهه‌ای به واسطه قرارگرفتن چهار شرکت بزرگ این گروه یعنی پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در پرتفوی دومین صندوق ETF دولتی مورد توجه معامله‌گران قرار داشتند اما در هفته‌های اخیر با صفوف فروش مواجه شده‌اند. این شرایط سبب شده تا در حال حاضر سهام مذکور به ارقام کمتر از مبلغ فروش در روز پذیره‌نویسی این صندوق برسد. به‌طوری که نرخ خرید ترکیب این صندوق در بازار، حدود ۸.۴ درصد کمتر از قیمت فروش دولت (با احتساب ۳۰ درصد تخفیف) می‌شود.
 
سایپا مجوز افزایش نرخ گرفت
 
در میان خبرهای مربوط به صنایع بورسی در هفته گذشته، درگروه خودرو و ساخت قطعات، شرکت سایپا از دریافت مجوز افزایش ۲۵ درصدی نرخ چهار محصول از یکم مهر ماه خبر داد. بر اساس اطلاعیه «خساپا» این افزایش قیمت مربوط به خودروهای تیبا صندوقدار، تیبا۲، ساینا و کوئیک می‌شود. دیگر خودروسازان اما خبر مشابهی را گزارش نکردند. در مجموع خودرویی‌ها هفته گذشته با افت ۶.۵ درصدی شاخص صنعت خود مواجه شدند.
 
ماجرای پرحاشیه قیمت‌گذاری دستوری فولاد
 
هفته گذشته بار دیگر صحبت‌هایی در خصوص دستوری شدن نرخ‌گذاری فولاد به بازار مخابره شد. در حالی که دولت و مجلس بارها به قیمت‌گذاری دستوری فولاد انتقاد کرده‌اند اما کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در طرحی پیشنهادی ضمن تاکید بر مخالفت با این مهم، کف و سقف قیمتی برای فولاد پیشنهاد داد که تفاوتی با دستور کردن قیمت‌گذاری ندارد. این مهم سهام فولادی را در بورس سهام نیز متاثر کرد تا به دنبال آن شاهد افت ۱۱.۱ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی باشیم.
 
تعطیلی شرکت تولیدکننده روغن
 
این هفته شرکت‌های تولیدکننده روغن نیز با حواشی همراه بودند. در روز نخست هفته گذشته گروه صنعتی بهشهر (غبشهر) با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال عنوان کرد: «به دلیل اتمام موجودی روغن خام شـرکت، عملیات تولیدی شـرکت به مدت ۹ روز از تاریخ یک آبان ۹۹ متوقف می شود. با توجه به عدم تامین ارز توسـط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شـرکت بازرگانی دولتی ایران، دستیابی به ظرفیت تولید کامل شـرکت در کوتاه مدت میسـر نیست. » در این راستا امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن در واکنش به توقف تولید روغن از سوی شرکت صنعتی بهشهر و کمبودی که در زمینه روغن در کشور به وجود آمده است، به قدس آنلاین گفت: کمبودی که در زمینه روغن در بازار وجود دارد تحت تأثیر شرایط تحریمی کشور ایجاد شده است؛ درواقع این مشکل به دلیل عدم تأمین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران بوجود آمده است. وزارت صمت واردکنندگان را به بانک مرکزی معرفی کرده اما مشکل، تخصیص ارز قابل انتقال است. در واقع مهم این است که ارز تخصیص داده شده قابلیت انتقال داشته باشد در غیر این صورت فایده‌ای ندارد. روز چهارشنبه اما به نظر مشکلات برطرف شد و مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با شرکت بازرگانی دولتی، روغن خام مورد نیاز برای تداوم فعالیت گروه صنعتی بهشهر تامین شده است. تأمین و تخصیص ارز نیز برای این شرکت انجام شده است، اما به علت زمان بر بودن واردات و همچنین تغییر قیمت جهانی روغن به خاطر مسائل کرونا و میل به ذخیره‌سازی روغن خام مشکلاتی برای این شرکت ایجاد شد. گروه محصولات غذایی معاملات هفتگی خود را با افت ۳.۸ درصدی به پایان رساند.
 

 

 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:صنایع بورسی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *