RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بانک جهانی چشم‌انداز بازار کالاها را در ۸ نمودار تشریح کرد

امیدی به بهبود بازارها وجود دارد؟

۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۸/۵کد خبر: 312458
ایستانیوز:همه‌گیری بیشترین تأثیر را روی قیمت انرژی داشته است. پس از سقوط در ماه مارس و آوریل، قیمت‌ انرژی بهبود نسبی داشته‌ که ناشی از بهتر شدن قیمت نفت خام بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تقریباً قیمت تمام کالاها در سه ماه سوم سال، بعد از افت شدید در اوایل سال جاری به دلیل همه‌گیری کووید 19، بهبود یافته‌اند. قیمت نفت خام از پایین‌ترین سطح ماه آوریل خود دو برابر رشد کرده است که البته با کاهش شدید عرضه پشتیبانی شده است. بااین‌حال قیمت‌ها همچنان یک‌سوم کمتر از همه‌گیری کروناست. قیمت فلزات در واکنش به افزایش سریع فعالیت صنعت در چین به‌سرعت بهبودیافته است. قیمت برخی از مواد غذایی هم رشد کرد‌ه‌اند. با نگاه به آینده انتظار می‌رود قیمت نفت به‌تدریج از سطح فعلی افزایش یابد و به‌طور متوسط به 44 دلار در هر بشکه برای سال 2021 برسد. نفت سال جاری را باقیمت 41 دلار سپری می‌کند که به دلیل بهبود آهسته تقاضا و مهار عرضه بوده است. پیش‌بینی‌شده که قیمت فلزات و محصولات کشاورزی در سال 2021 با رشد همراه باشد. خطر اصلی که پیش‌بینی قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد، مدت‌زمان همه‌گیری کرونا و خطر تشدید موج دوم در نیمکره شمالی است. بانک جهانی در گزارشی با 8 نمودار چشم‌انداز بازار کالاهای مختلف را بررسی کرده است.
 

    بهبود قیمت کالاها در بحران همه‌گیری، یکسان نبوده است

همه‌گیری بیشترین تأثیر را روی قیمت انرژی داشته است. پس از سقوط در ماه مارس و آوریل، قیمت‌ انرژی بهبود نسبی داشته‌ که ناشی از بهتر شدن قیمت نفت خام بوده است. بااین‌حال به دلیل نگرانی از تجدید موارد ابتلای کرونا و تأثیر آن بر مصرف نفت، بهبودی اخیر متوقف‌شده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت در سال آینده، نزدیک به سطح فعلی باقی بماند که و بسیار پایین‌تر از معیارهای پیش از همه‌گیری است. در مقابل، کالاهای فلزی و کشاورزی ضررهای خود را از بیماری کووید 19 جبران کرده‌اند و انتظار می‌رود در سال 2021 سود ناچیزی کسب کنند.

    تولید نفت در پاسخ به کاهش مصرف به‌شدت کاهش‌یافته است

سقوط مصرف در ماه مارس و آوریل باعث سقوط شدید قیمت هم شد. در پاسخ به این وضعیت بسیاری از تولیدکننده‌های نفت، تولید را قطع کردند. مهم‌ترین آنها سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن بودند که به‌طور جمعی با کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه‌ای در روز موافقت کردند. این میزان کاهش تقریباً 10 درصد از تولید جهانی نفت را شامل می‌شد. ترکیبی از کاهش تولید و افزایش مصرف باعث شد تا قیمت نفت در سه ماه سوم سال 2020 کمی بهبود یابد.

    پیش‌بینی می‌شود همه‌گیری تأثیر دائمی بر مصرف نفت داشته باشد

تحلیلگران درباره پیش‌بینی تقاضای نفت درنتیجه کووید 19 تجدیدنظر کرده‌اند. برخی از سناریوهای این صنعت حتی نشان می‌دهد که ممکن است تقاضا در سال 2019 به اوج خود رسیده باشد. این بیماری همه‌گیر، احتمالاً با تغییر رفتار مصرف‌کننده و کسب‌و‌کارها، تأثیرات دائمی بر مصرف نفت خواهد گذاشت. ازآنجاکه سفرهای تجاری به نفع جلسات از راه دور و آنلاین محدودشده، به‌این‌ترتیب تقاضا برای سوخت جت کاهش می‌یابد و به‌این‌ترتیب سفرهای هوایی ممکن است کاهش دائمی داشته باشند. تغییر کار در خانه هم می‌تواند تقاضای بنزین را کاهش دهد. البته اگر مردم نسبت به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی فراری باشند این ممکن است با افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی جبران شود.

    قیمت فلزات با بهبود فعالیت‌های جهانی به رهبری جین، نسبت به سطح قبل از همه‌گیری افزایش‌یافته است

قیمت بیشتر فلزات بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا قرار دارد، به‌خصوص قیمت مس افزایش چشمگیری داشته است. بهبود شدید فعالیت‌های صنعتی در چین منجر به افزایش تقاضا برای فلزات شده است. چین تقریباً نیمی از مصرف جهانی فلزات را در اختیار دارد.

    قیمت طلا در واکنش به کرونا و سیاست‌های مختلف افزایش‌یافته است

همه‌گیری کرونا باعث حرکت سرمایه‌گذاران به بازار امن سرمایه‌گذاری شد. این بازار همان طلا بود که باعث شد قیمت این کالا رشد کند. قیمت طلا همچنین با کاهش ارزش دلار امریکا و کاهش نرخ بهره بیشتر شد. علاوه بر این، اختلال در تولیدات معدنی به‌ویژه در مکزیک، پرو و آفریقای جنوبی و کاهش بازیافت طلا به دلیل محدودیت‌های جنبش کارگری ناشی از همه‌گیری از افزایش قیمت این کالا حمایت کرد.

    قیمت مواد غذایی به‌طورکلی ثابت مانده و اخیراً با افزایش روبه‌رو شده است

علیرغم اعلام محدودیت‌های سیاست‌گذاری در اوایل همه‌گیری و برخی اختلالات زنجیره تأمین، قیمت مواد غذایی تحت تأثیر کرونا قرار نگرفت. اخیراً مقداری افزایش قیمت در این محصولات رخ‌داده است که به دلیل کاهش تولید روغن خوراکی و تضعیف ارزش دلار امریکا بوده است.

    نسبت سهام به استفاده همچنان بالاست که نشانه شرایط خوب تأمین است

ثبات قیمت مواد غذایی نشانه شرایط مناسب است. همان‌طور که نسبت سهام به استفاده ثابت بوده، یعنی وضعیت عرضه به تقاضا هم مطلوب بوده است. این نسبت در سطوح بالا باقی‌مانده است.

    بااین‌حال، در برخی مناطق تورم قابل‌توجهی از قیمت مواد غذایی دیده‌شده است

باوجود تورم نسبتاً متوسط قیمت مواد غذایی در سطح جهانی، برخی مناطق افزایش قیمت بسیار بیشتری داشته‌اند. اختلالات در زنجیره تأمین مواد غذایی به دلیل شیوع کرونا بر تولید و توزیع مواد غذایی تأثیر گذاشته است که در برخی موارد با کاهش ارزش پول کشورها تشدید شده است. جنوب آسیا، صحرای آفریقا و امریکای لاتین از مناطق تحت تأثیر قرارگرفته هستند. پیش‌بینی می‌شود که این همه‌گیری باعث افزایش ناامنی غذایی و سوءتغذیه در این مناطق شود.

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک جهانی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *