RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

کارشناس ارشد امور بانکی و مالی

چرا بانک‌ها به سمت دیجیتال شدن قدم بر نمی‌دارند؟

۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۷/۱۲کد خبر: 310874
ایستانیوز:کارشناس ارشد امور بانکی و مالی با بیان اینکه بانک ها انگیزه ای برای بانکداری دیجیتال ندارند، عنوان کرد: فضای نظام بانکی در کشور، فضای رقابتی نیست از طرفی استانداردهای نظام بانکی با سرعت کافی ارتقا پیدا نکرده است که بانک ها را مجبور کند تا کیفیت و سهولت دسترسی به خدمات خود را ارتقا دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن کامل بانک‌‌ها و تمام فعالیت‌‌ها، برنامه‌‌ها و کارکردهای آن است و شامل یک تحول کامل به یک محیط دیجیتال برای مشتریان و کارکنان است.
 
مزایای بانکداری دیجیتال برای بانک ها به کاهش هزینه‌‌ها، افزایش درآمد، جذب و حفظ مشتریان و دارا بودن مزیت در رقابت، منطبق بودن با قانون گذاری جدید و بهره گیری از مزایای فناوری های جدید است همچنین  زبرای مشتریان بهبود خدمات و ارائه محصولات، برنامه‌های کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنش‌های مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها (با دستورالعمل‌های واضح و مکانیسم‌های عاری از خطا) می‌دهند، دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات (پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بیمه، وام، وام مسکن، ارز خارجی و غیره، خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیه‌ها، بودجه‌بندی، تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، برنامه‌های پس‌انداز، محاسبه‌گری مالی، هزینه‌ها و کارمزدهای پایین (و بنابراین بانکداری ارزان‌تر) و نوعی از بانکداری که نیازهای مشتری را برآورده می‌کند.
 
اما چرا بانک ها در شرایط همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل به سمت دیجیتال شدن قدم بر نمی دارند؟
 
در همین رابطه «علی سعدوندی» کارشناس ارشد امور بانکی و مالی به پول نیوز گفت: بانک ها انگیزه ای برای بانکداری دیجیتال ندارند یعنی به سمت ارتقا کیفیت حرکت نمی کنند و علت آن هم به نبود رقابت کافی در نظام بانکی باز می گردد.
 
وی افزود: حدود 30 موسسه مالی و اعتباری در کشور وجود دارد اما نکته اصلی این است که موانع ورود بسیار گسترده است. طی سال های گذشته حتی یک مجوز موسسه مالی و اعتباری اعطا نشده است. همچنین موسساتی مانند بانک های دیجیتال یا بانک های تمام الکترونیک بدون شعبه که باید تشکیل می شد و بانک مرکزی هم تشویق می کرد که آن ها ورود پیدا کنند، متاسفانه به آن سمت قدم برداشته اما در دنیا و کشورهای پیشرفته این موسسات نوین به سرعت در حال گسترش است. در کشور ما به بانک های موجود در کشور بسنده کرده ایم در حالی که ضعف خدمات دهی بانک ها به طور واضح مشهود است.
 
سعدوندی ابراز کرد: فضای نظام بانکی در کشور، فضای رقابتی نیست از طرفی استانداردهای نظام بانکی با سرعت کافی ارتقا پیدا نکرده است که بانک ها را مجبور کند تا کیفیت و سهولت دسترسی به خدمات خود را ارتقا دهند. در کشور ما هیچ برنامه ای برای ارتقای استانداردهای نظام بانکی وجود ندارد.
 
این کارشناس ارشد امور بانکی و مالی اظهار کرد: تعداد بسیاری از شرکت های فین تک تشکیل شدند که برخی از آن ها در سطح بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و حتی نوآوری هایی در کشور ما صورت گرفت که در سطح جهانی بی سابقه بود اما واقعیت این است که مسئولان بانک مرکزی، از نیروی جوان، استارت آپ ها و فین تک ها، حمایت لازم را نمی کنند.
 
وی مطرح کرد: بازار بانکی در کشور ما یک بازار سنتی روابطی است که اکثر مدیران بانک ها که مورد تایید قرار می گیرند، با بانکداری نوین آشنایی ندارند. مثلا افرادی برای هیات مدیره بانک ها مورد تایید قرار گرفته اند که قبل از منصوب شدن به سمت جدید یک روز سابقه بانکداری نداشته اند. طبیعی است که در چنین شرایطی نظام بانکی کشور ما از لحاظ کیفی از رشد کافی برخوردار نباشد.
 
سعدوندی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است همه ی بانک ها به سمت دیجیتال شدن قدم بردارند یا خیر؟ عنوان کرد: بانک ها باید به سوی دیجیتال شدن قدم بردارند همچنین باید در ارتباط میان مردم و بانک ها یک انقلاب صورت گیرد که اصلا در این زمینه تلاشی صورت نمی گیرد. چند بانک بزرگ در کشور سرویس ها و اپلیکیشن های متعددی دارند اما هیچ تلاشی برای شناسایی و معرفی آن ها به مردم، نداشته اند یا ابزارهای معرفی شده است که برای کاربر مفید نبوده و کاربر نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.
 
این کارشناس ارشد امور بانکی و مالی بیان کرد: نظام بانکی باید به همه ی اقشار مختلف در جامعه خدمات ارائه دهد که این موضوع در کشور ما به این صورت است که فقط به کسانی که قدرت بالاتری دارند، خدمات ارائه می شود.
 
وی ابراز کرد: در جهان انقلابی به نام فناوری تنظیم گری و نظارت(RegTech) وجود دارد که استارت آپ ها ایجاد می شوند و سطح و کیفیت نظارت را افزایش می دهند اما این استارت آپ ها در کشور ما وجود ندارد.
 
سعدوندی خاطر نشان کرد: در دنیا استارت آپ های بانکی که تحت عنوان فین تک شناخته می شوند، اجازه دسترسی به پلتفرم های بانکی را دارند و تحت عنوان (Open Banking) یا همان بانکداری باز شناخته می شوند که در کشور ما هنوز راه درازی در این زمینه در پیش است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *