RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

همه چیز زیر سر بانک مرکزی است!

۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۶/۳۱کد خبر: 310554
ایستانیوز:استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، بانک مرکزی را مسبب شرایط به‌وجود آمده در بازار ارز دانست و عنوان کرد: برای این مشکل لازم نیست دنبال مقصر باشیم، چراکه مسبب تمام نوسان‌های بازار ارز خود دولت و بانک مرکزی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، آلبرت بغزیان، در ادامه اظهارداشت: این دولت است که قیمت‌ها را در تابلوهای صرافی‌ها مشخص می‌کند و به همه افراد هم ارز را می‌فروشد.
قبلا فاصله کمی بین نرخ آزاد و صرافی ملی وجود داشت که مردم هم ترجیح می‌دادند ارز را به‌صورت آزاد تهیه کنند، چراکه فاصله این دو نرخ به قدری کم بود که افراد زحمت ثبت با کارت ملی را به خود نمی‌دادند که بعدا مجبور به دادن مالیات هم نباشند.
وی در ادامه گفت: از همان دوران هم نرخ ارز را دولت مدیریت می‌کرده و الان هم همان رویه ادامه دارد؛ مثلا در آن دوران وقتی تابلوی صرافی ملی تغییر می‌کرد طبیعی بود که نرخ در بازار آزاد هم کمی تغییر پیدا کند.
 خب باید خیلی ساده باشیم که فکر کنیم بازار آزاد و چند صرافی در دوبی و هرات بانک مرکزی را دنبال خود می‌کشند.
 این بانک مرکزی بود که یک نرخ حمایتی را برای کالاهای اساسی در نظر‌ گرفت و بخشی را هم به افرادی که متقاضی خرید ارز بودند، می‌فروخت.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع تک‌نرخی کردن ارز توسط دولت یادآور شد: نرخ آزاد ارز با یک فاصله نه‌چندان زیاد از قیمت‌های صرافی ملی مشخص می‌شد.
هیچ وقت به این شکل نبوده که بانک مرکزی منتظر اعلام نرخ ازسوی صرافی‌های بازار آزاد بماند تا قیمت رسمی را براساس آن تعیین کند؛ اگر چنین باشد که یک فاجعه بزرگ است.
بعدا گفته شد دلار را تک‌نرخی کردیم اما کاری که انجام شده، اسمش تک‌نرخی کردن نیست. تک‌نرخی کردن به این معناست که شما به هر فرد به هر میزان که می‌خواهد و با قیمت روز بازار آزاد ارز بفروشید اما شرایطی که امروزه در بازار ارز می‌بینیم، هیچ ارتباطی به تک‌نرخی کردن ارز ندارد.
 
بغزیان در ادامه با تاکید بر سردرگمی دولت و بلاتکلیفی بانک مرکزی در زمینه رژیم ارزی به صمت گفت: به‌نظر می‌رسد دلیل این نوع عملکرد بانک مرکزی هم بلاتکلیفی در رژیم ارزی باشد.
در ظاهر این‌طور به‌نظر می‌رسد که این حوزه مدیریت می‌شود اما شرایطی که داریم حفظ نرخ نیست؛ به همین دلیل هم فعال اقتصادی ما بلاتکلیف است و نمی‌تواند هیچ برنامه‌ریزی بلندمدت یا حتی کوتاه‌مدتی داشته باشد.
این اقتصاددان در پایان با اشاره به ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به تصمیمات دولت اظهار کرد: اگر این شرایط مدیریت نشود پس از مدتی به همان شرایط قبلی بازمی‌گردیم اما این بار شرایط بسیار سخت‌تر از قبل خواهد بود که در نتیجه آن بی‌اعتمادی بسیار بیشتر از قبل خواهد شد؛ از همین رو است که من به‌طور دقیق نمی‌توانم دلیل این اقدامات بانک مرکزی را تشخیص دهم اما طبق آنچه که گفته‌اند قرار است با چنین اقداماتی فاصله بین ارز دولتی، نیمایی و بازار آزاد را کمتر کنند، در حالی که اصلا به تبعات اجرای این طرح دقت نشده است.
همان‌طور که می‌بینیم نتیجه اجرایی کردن این برنامه در بازار، شدت گرفتن تورم است. به بیان دیگر مثلا اگر هم مدتی نرخ دلار روی ۲۶ هزار تومان بماند، پس از مدتی دوباره افزایش می‌یابد و این فاصله بیشتر می‌شود. از نظر من تمام این اقدامات برای مردمی که به لحاظ اقتصادی در جایگاه آسیب‌پذیرتری قرار دارند، بسیار زیانبار خواهد بود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *