RSS
امروز پنج شنبه ، ۳ تیر ۱۴۰۰
آخرین اخبار

پیام تسلیت مدیر عامل بانک رفاه به مناسبت درگذشت خبرنگاران ایسنا و ایرنا

خبر مهم برای متقاضیان کارت اعتباری سهام عدالت

رشد اقتصادی ۴ درصدی ایران در پی احیای برجام

گیلانی ها؛ فاتح دومین دوره قرعه کشی جشنواره بیمه های زندگی

دستورالعمل های آیین نامه شرکت های اعتبارسنجی انتشار یافت

نرم افزاری برای ارزیابی خسارت‌های بیمه درمان تکمیلی

سایت فروش آنلاین بیمه دی راه اندازی شد

رونمایی از اثر"شکوه جاودانه" به عنوان سرود سازمانی جدید بانک پاسارگاد

چالش جدی قطع برق کارخانه ها

امکان افتتاح غیر حضوری حساب های سپرده مدت دار در بانک سینا فراهم شد

گره‌گشایی از کلاف سردرگم بورس در خردادماه

تورم ماهانه خانوارهاافزایش یافت

بورس تهران به عضویت هیات مدیره فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی برگزیده شد

دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق سامانه فرابانک ملت

رفع تحریم‌ها؛ یک دستور کار جدی

عملکرد تلفیقی ۱۲ ماهه "وملل" با تحقق سود ۴۱۱ ریالی

جزییات عملکرد مالی بانک قرض‌الحسنه رسالت

بیمه نامه یونیت لینک تابستان امسال عرضه می شود

حمایت بیمه مرکزی از فعالیت قانونمند استارت آپ ها

تدابیر بانک مرکزی برای تامین ارز کالاهای اساسی

سونامی مطالبات معوق بانکها در راه است

تمرکز بر نیازهای مشتریان، وجه تمایز بانکداری دیجیتال

پوکر بورسی‌ها در نه‌به‌دولت

اعلام نتیجه پنجمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی

فهرست اسامی ۴۱ نماد بورسی که متوقف شدند

تفاوت نوآوری با تحول در صنعت بیمه چیست؟

۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۶/۲۴کد خبر: 310374
ایستانیوز:داده‌ها نشان می‌دهند که سیر تکاملی و تحول سیستم‌ها و فرآیندهای فعلی نیازی ضروری برای دنیای امروز صنعت بیمه است اما از سوی دیگر نوآوری رویکردی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. این آمار معلوم کرد که امروز بیشتر شرکت‌های بیمه هم به نوآوری نیاز دارند هم به تحول!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نوآوری و تحول دو واژه آشنایی که این روزها در صنعت بیمه بسیار شنیده می‌شوند، دو واژه با معانی کاملاً متفاوت از هم که اغلب در میان اهالی بیمه به عنوان واژگانی هم‌معنا و مترادف به‌کار گرفته می‌شوند. هر دو کلمه بازتابی از ایجاد تغییر و مدرن‌سازی هستند و هر دو از پیامدهای مهم و اساسی چرخه مدیریت تغییر در سازمان ولیکن نوآوری رویکردی است که همواره در اطراف ما اتفاق می‌افتد چرا که افراد همیشه راه‌هایی برای بهبود بخشیدن به چیزها در نظر دارند و با ایده‌های خاص مسیر نوآوری را طی می‌کنند.
 
اما تحول با نوآوری فرق دارد. تحول نتیجه و ماحصل حرکت از یک حالت به حالتی دیگر است. با این اوصاف آیا صنعت بیمه به نوآوری نیاز دارد یا تحول؟ آیا بیمه امروز به تحولی اساسی باید فکر کند یا اقدام به فعالیت‌های نوآورانه برای دنیای رقابت زده‌اش کفایت می‌کند؟ معنا و مفهوم اصلی و تفاوت واقعی این دو واژه در چیست؟ شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به تفاوت‌های معنایی نوآوری و تحول و کارکرد هر یک در صنعت بیمه می‌پردازد.
 
رسیدن به این نکته که آیا سازمانی به نوآوری نیاز دارد یا تحول مستلزم داشتن تعریقی دقیق و شفاف از این دو واژه است. در واقع بررسی تفاوت‌های مفهومی بین نوآوری و تحول در بیمه و مثال‌های آن می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا به رویکرد موردنیاز خودشان برسند. بعد از آن است که هر سازمانی می‌تواند به درستی و دقت چرخه حیات مدیریت تغییرش را شناسایی کند، موقعیت خود را در چرخه بسنجد و تصمیم بگیرد که میان تحول یا نوآوری کدام رویکرد برایش مفیدتر و موثرتر خواهد بود.
 
موسسه تحقیقاتی SMA در گزارش اخیر خود به این نکته اشاره داشته است که تحول و نوآوری نه تنها دو واژه کاملاً متمایز از هم هستند که در معنا و مفهوم و کارکرد از ریشه با هم تفاوت‌های اساسی دارند. این تفاوت نه فقط در معنا و مفهوم که حتی در تأثیر بر روند عملیاتی سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه نیز نمایان است.
نوآوری در بیمه چیست؟
 
طبق تعریق موسسه SMA نوآوری به معنای تجدیدنظر، نواندیشی و نوآفرینی کسب‌وکار بیمه است. نوآوری بیشترین نمود خود را در مدل کسب‌وکار، ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات و محصولات تازه و در چگونگی سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوین خواهد داشت. نمونه موفق نوآوری در شرکت بیمه در نهایت به توسعه و بهبود تجربه مشتری ختم می‌شود. در واقع نوآوری در صنعت بیمه راهکاری است برای ارتقای تجربه مشتری و بالا بردن سطح تعامل با او.
 
زمانی مشتریان مجبور بودند برای رسیدگی به امور بیمه نامه و مطالبات نظام بروکراسی پیچیده‌ای را دنبال کنند و بارها و بارها با کارگزاران خود تماس بگیرند اما نوآوری کاری کرد که این تصویر دیگر از حافظه مشتریان دور شد. امروز چت کردن با مشاوران و حتی ربات‌ها، اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های اینترنتی اقدامات نوآورانه‌ای هستند که همگی در جهت ارتقای سطح تجربه مشتری گام برمی دارند.
 
تجربه‌ای متفاوت و البته بسیار بهتر. به طور مشابه نوآوری درعرصه تجزیه و تحلیل داده‌ها باعث می‌شود تا روند عملیات‌های بیمه‌ای، حق بیمه‌ها، رسیدگی به خسارت‌نامه‌ها و مشارکت در بازار رقابت‌زده بهبود پیدا کند. در واقع نوآوری هر غیرممکنی را ممکن می‌کند چرا که مسیر انجام کارها را بازنگری می‌کند، درباره احتمالات پرسشگری‌های دقیقی دارد و می‌تواند احتمالات را به عمل و واقعیت تبدیل کند. این مهم‌ترین کارکرد نوآوری در صنعت بیمه است.
تحول در صنعت بیمه چیست؟
 
تحول سیر تکاملی یا سفر از وضعیت فعلی به وضعیتی متفاوت و بهتر است. موسسه SMA تحول در صنعت بیمه را مدرن‌سازی و بهینه‌سازی تعریف می‌کند. تحول نیز مانند نوآوری حالت و سطحی بهبودیافته و مترقی ایجاد می‌کند اما به نظر بسیاری از کارشناسان سیر تکاملی می‌تواند ماحصل فرآیندی باشد که در پس نوآوری ایجاد شده است.
 
سیر تحول فرآیندی ملموس و ساختاری برای موفقیت آینده است حتی اگر پروژه در نهایت با شکست مواجه شود یا شکل دیگری به خود بگیرد. تحول را می‌توان در جایگزین کردن سیستم‌های اصلی و دوباره چینی آنها مشاهده کرد. روندی که طی آن قابلیت‌های رسیدگی به بیمه نامه‌ها و پرداخت‌ها تغییر می‌کند و به سمت وضعیتی بهتر سوق بر می‌دارد، آن هم از طریق بهبود فرآیندها و فناوری‌ها. تحول سیری تکاملی و تدریجی است که در طول زمان رخ می‌دهد نه یک باره.
 
طبق تحقیقات موسسه SMA تقریباً ۱۳ درصد شرکت‌های بیمه خودشان را در حال نوآوری می‌بینند و ۴۵ درصد روندی را که شروع کرده‌اند در مسیر تحول و تکامل تدریجی می‌بینند. تفاوت قابل توجهی میان این دو وجود دارد. داده‌ها نشان می‌دهند که سیر تکاملی و تحول سیستم‌ها و فرآیندهای فعلی نیازی ضروری برای دنیای امروز صنعت بیمه است اما از سوی دیگر نوآوری رویکردی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. این آمار جواب به سؤال اول مطلب را معلوم کرد. امروز بیشتر شرکت‌های بیمه هم به نوآوری نیاز دارند هم به تحول!
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *