ایستانیوز:ورود کالای بیکیفیت به کشور و نبود فضای رقابت برای کالاهای ساخت داخل موجب شده است کالاهای باکیفیت داخلی مورد استقبال مردم مواجه نشوند. درصورتیکه بیمه مسئولیت کالا مورد استفاده قرار گیرد، شاهد افزایش خرید کالای داخلی بهعنوان یکی از ملزومات جهش تولید خواهیم بود.
یکی از مشکلات اقتصاد کشور که موجب بیاعتنایی مردم به خرید کالاهای باکیفیت داخلی شده، ورود انبوه کالاهای باکیفیت پایین چه بهصورت قاچاق و چه بهصورت رسمی به کشور است. کالاهایی عمدتاً چینی که به علت کیفیت پایینی که دارند قیمت بسیار پایینتری نسبت به نمونه داخلی دارند. در شرایط کنونی کشور که مردم به دنبال کالاهایی باقیمت پایینتر هستند طبیعی است به دنبال اینچنین کالاهایی بروند. کالاهایی همچون لوازم خانگی، قطعات خودرو و لوازم صوتی و تصویری و الکترونیکی که نهتنها بدون هیچ ضمانتی در صورت خرابی هیچگونه خدماتی به مصرفکننده ارائه نمیدهند بلکه درصورتیکه به سبب استفاده از کالا خسارتهای جانبی نیز برای مصرفکننده ایجاد شود هیچگونه خسارتی توسط تولیدکننده به خسارتدیده پرداخت نمیشود.
*مسئولیت شرکتهای تولیدی در قبال خسارتهای جانبی محصولات تولیدی
شرکتهای تولیدی همواره نسبت به تولیدات خود مسئول هستند. این مسئولیت هم خود محصول تولیدی و هم خسارتهایی را که به علت استفاده از محصول به مصرفکننده وارد میشود را شامل میشود. تولیدکنندهای را در نظر بگیرید که درزمینه تولید تایر خودرو فعالیت میکند. این لاستیکها به علت جایگاه مهمی که در صنعت خودرو و حملونقل دارند بایستی دارای کیفیت بالایی باشند. این تایر درصورتیکه کیفیت مورد نظر را نداشته باشند میتوانند جان بسیاری را به خطر انداخته و خسارت مالی و جانی به مصرفکننده وارد کند. ازآنجاییکه علت این خسارت به وجود آمده تایر بهکار رفته بوده لذا شرکت سازنده بایستی هزینههای به وجود آمده را جبران کند. به همین خاطر است که بسیاری از شرکتها قسمت قابلتوجهی از منابع خود را برای جبران چنین خسارتهای ناخواستهای نگهداشته و وارد تولید نمیکنند. علاوه بر این شرکت همواره نگران این خسارتهای احتمالی خواهد بود و نمیتواند با خیالی آسوده به تولید خود بپردازد.
*جهش تولید با رونق گرفتن بیمه مسئولیت(تولیدکنندگان)کالا
جامعه امروزی با حجم عظیمی از کالاهای متنوع روبهرو است. هر یک از این کالاها محصول یک فرآیند است؛ فرآیندی که در آن عوامل مختلف تولید به کار گرفته میشود. مسئولیت تولیدکننده یکی از وجوه مشترک قوانین مسئولیت مدنی در بسیاری از کشورها است. بیمه مسئولیت کالا خسارتهایی را که ناشی از اشتباه در تولید ، نامرغوبی کالا، وجود مواد خارجی، نصب برچسب اشتباه و جابجایی بستهبندی تحویلی است جبران میکند. در صورت رونق گرفتن استفاده از بیمه مسئولیت کالا مزایای آن به سطوح مختلف جامعه از مردم و تولیدکنندگان گرفته تا مسئولین سرریز خواهد شد که در ادامه بهصورت مختصر به آن میپردازیم.
یکی از مشکلات مصرفکنندگان کالاهای داخلی عدم اعتماد کافی به این کالاهاست. طبیعی است مصرفکنندگان به علت عدم شهرت کالاهای داخلی به سراغ کالاهایی با برند معروفتر بروند. درصورتیکه تولیدکننده بتواند بیمه مسئولیت کالا را برای محصول خود تهیه کند، این اعتماد را در خریدار نسبت به کیفیت کالا ایجاد میکند و خریدار با خاطرآسوده تری کالای داخلی را خریداری میکند، هرچند قیمت آن نسبت به کالای بیکیفیت و بدون بیمه مسئولیت خارجی بیشتر باشد. تولیدکننده هم با آزاد کردن آن قسمت از سرمایه خود که برای جبران خسارتهای احتمالی در نظر گرفته بود، میتواند تولید خود را توسعه دهد. همچنین در صورت آنکه کالای تولیدشده هم دچار خرابی شود و یا موجب خسارتهای جانبی شود بیمه این خسارتها را جبران کرده و تولیدکننده با خیالی آسوده میتواند به امر تولید خود بپردازد.
بدیهی است با افزایش اعتماد مردم به کالای داخل و از سوی دیگر افزایش تولیدات داخلی، میزان بیکاری بخصوص در میان جوانان کاهش مییابد و رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت. مسئولین کشور نیز میتوانند با برنامهریزی مردم را به استفاده کردن از کالاهای با بیمه مسئولیت ترغیب کنند و هم با برنامههای سلبی از خرید کالاهای بدون بیمه مسئولیت برحزر دارند. درنتیجه نهتنها واردات کالاهای بیکیفیت به کشور کاهش خواهد داشت بلکه قاچاق بهعنوان یک معضل اقتصاد کشور بهصورت چشمگیری کم خواهد شد.