RSS
امروز سه شنبه ، ۷ بهمن ۱۳۹۹
آخرین اخبار

منطقه ۴ بیمه دانا به باشگاه هزار میلیارد تومانی‌ها پیوست

بیمه تعاون گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ گرفت

اعضای جدید هیأت مدیره بیمه تجارت‌نو معرفی شدند

پیمان میراب آستانه رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد شد

بانک رفاه قدرت خرید بازنشستگان را افزایش می‌دهد

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه ۱۳۹۹

رونمایی از نسخه جدید همراه بانک سینا

اقتصاد ایران بعد از ترامپ کجا میرود؟

اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰

اصلاح شیوه‌نامه عرضه و تقاضای فولاد

فاصله تورمی دهک‌ها در دی‌ماه افزایش یافت

رکود در بازار مسکن سنگین تر می شود

نرخ حق الوکاله بانک توسعه صادرات ایران اعلام شد

لزوم استقلال نهاد سیاست گذار بازار سرمایه

گامی بزرگ به سوی مردمی شدن بازارسرمایه

افزایش تقاضای اخذ مجوز نهادهای مالی

گشایش یک انبار جدید زعفران در بورس کالا

مطابق قانون جدید چک به افراد دارای چک برگشتی خدمات بانکی ارائه نمی‌شود

پرداخت بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سوی بانک رفاه

استفاده حداکثری بانک ملی از ظرفیت تامین مالی برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی

امضاء تفاهم نامه میان بانک کارآفرین و دانشگاه فردوسی

احکام مشخص و رافع چالش‌ها و موانع جهش تولید

سمت و سوی قیمت سکه، طلا و دلار تا شب عید

۴۸۷۳ایده در پویش ایده تا عمل با موسسه اعتباری ملل

در مقابله با فرار مالیاتی جدی هستیم

رئیس شورای رقابت:

ورود خودرو به بورس به نتیجه نرسید

۱۱:۳ - ۱۳۹۹/۶/۱۲کد خبر: 310036
ایستانیوز:رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی‌تواند مشکل بازار آن را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رضا شیوا در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو  محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند  قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
عرضه در بورس منتفی است مگر استدلال قانع کننده بیاورند
 
وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند.
 
شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
 
برای ثبت نام با رباط وارد سیستم می شدند
 
شیوا در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمت‌گذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از این‌رو از روش قرعه‌کشی استفاده کردیم.
 
رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعه‌کشی انتقاداتی مطرح می‌کنند ولی باید بدانند در این روش دلال‌بازی به حداقل می‌رسد. قبلا برخی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام می‌کنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعه‌کشی در حال کاهش هستند.
نمی دانم مشکل قرعه کشی کجاست!
 
وی یادآور شد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش  شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.
 
 بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمت ها، بار دیگر شورای رقابت که مدت ها به نوعی از تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد. همچنین برای کاهش تنش بازار پیش فروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعه کشی صورت می گیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است.
 
به گزارش ایسنا ،از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *