RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

گشایش اقتصادی جز با ایجاد خوش‌بینی در آینده حاصل نخواهد شد

۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۵/۱۹کد خبر: 309429
ایستانیوز:کامران ندری، کارشناس بانکی می‌گوید: صحبت از گشایش در اقتصاد، مقوله‌ای است که در بلندمدت و با برنامه‌ریزی حاصل خواهد شد و تنها راهکاری که در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به تحقق این موضوع شود، ایجاد خوش‌بینی در مردم است تا اطمینان از آینده کشور در مسیر بهبود شکل گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وعده گشایش اقتصادی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت مطرح کرد، به رشته‌ای از گمانه‌زنی‌ها دامن زده است. هرچند او جزئیات دقیقی از سازوکارها و برنامه‌هایی که منجر به این گشایش خواهد شد، اعلام نکرده است اما تصویب FATF، آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده در کره، آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها، انتشار اوراق سلف نفت، برنامه دولت برای جاماندگان سهام عدالت، افزایش عرضه اولیه در بازار سهام ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به نظر می‌رسد هیات دولت برای ساماندهی به اقتصاد و جبران کسری بودجه در نظر دارد. بااین‌حال، فعالان اقتصادی تأکیددارند که «گشایش در اقتصاد» مقوله‌ای نیست که ظرف چند روز یا یک هفته به وجود آید. به‌خصوص در شرایطی که مضاعف بر تحریم‌های خارجی، شیوع ویروس کرونا هم اقتصاد را با محدودیت مواجه کرده است.
 
کامران ندری کارشناس بانکی نیز بر این باور است که صحبت از گشایش در اقتصاد، مقوله‌ای است که در بلندمدت و با برنامه‌ریزی حاصل خواهد شد و تنها راهکاری که در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به تحقق این موضوع شود، ایجاد خوش‌بینی در مردم است تا اطمینان از آینده کشور در مسیر بهبود شکل گیرد.
 
ندری در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: تنها اتفاقی که در کوتاه‌مدت اثرگذار خواهد بود ایجاد نوعی خوش‌بینی در آینده اقتصادی کشور است تا مردم مطمئن شوند قرار است مسئولانی با طرز فکر متفاوت، زمام امور را در دست‌گیرند و اقتصاد به سمت مطلوب اغییر جهت دهد. مشابه اتفاقی که در پایان دولت دهم و تغییر دولت شاهد بودیم که این خوشبینی ایجاد شد که قرار است تغییر اساسی در مسیر اداره کشور شکل گیرد و امید به همین بهبود بود که یاعث شد تا قبل از اینکه حتی دولت به آقای روحانی تحویل داده شود، متغیرهای اقتصادی جهت مثبتی را به خود گیرد.
 
ندری خاطرنشان می‌کند: یکی از بزرگترین مشکلات ما در اقتصاد، نگاه مسئولان به مسائل اقتصادی است. به همین جهت است که اگر قرار باشد هر تغییری در اقتصاد به وجود بیاید، در گام اول باید مسئولان با تغییر نگرش خود ثابت کنند که نگاهشان به حوزه اقتصاد و مسائل آن، متفاوت با کسانی است که تا پیش از این بر سرکار بوده‌اند. طبعاً وقتی نگرش متفاوت باشد، برنامه‌ها هم در جهت با همین بینش جدید شکل و ساختاری متناسب با بهبود اقتصادی شکل خواهد گرفت.
 
او ادامه می‌دهد: چالش‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف اعم از نظام مالیاتی، بانکی، بودجه، مالکیت بخش خصوصی، سیاست خارجی و ... مشخص است و راهکارهای قاعده‌مند کردن هر کدام هم معلوم. وقتی خوشبینی و اعتماد به مسئولان شکل گیرد و هم مردم و هم فعالان اقتصادی مطمئن شوند که مسئولان در خط مقدم اصلاحات به نفع مردم حرکت می‌کنند، هر کدام از مشکلات نامبرده به راحتی حل خواهد شد. نباید فراموش کنیم که اساس اقتصاد و جهشی که در این حوزه شکل می‌گیرد باید مبتنی بر واقعیات باشد و هرگونه رفتار هیجانی می‌تواند ریل اقتصاد را از مسیر خارج کند.
 
ندری در ادامه، گمانه زنی‌های موجود را درباره انتشار اوراق ارزی بر پایه فروش نفت غیرمحتمل عنوان می‌کند و می‌گوید: به نظر نمی‌رسد که تأمین کسری بودجه نیاز به این همه روش‌های پیچیده‌‎ای داشته باشد که دولت در پیش گرفته است. با پذیرش واقعیت‌های اقتصادی موجود می‌توان کسری بودجه را به راحتی حل کرد. کسری بودجه فعلی، کسری نیست که بخواهد این همه مشکل برای اقتصاد به وجود بیاورد. مساله این است روشی که دولت برای جبران کسری بودجه در پیش گرفته روش مناسبی نیست.
 
به باور ندری، انتشار اوراق با سررسید کوتاه‌مدت، متناسب با نرخ بازار نه نرخ تحمیلی و دستوری، البته در کنار مجموعه اصلاحاتی که باید لحاظ شود، خواهد توانست کسری بودجه را جبران کند. او در همین زمینه خاطرنشان می‌کند که تعیین قیمت برای این اوراق باید به نحوی باشد که مردم خریداران اصلی اوراق باشند نه بانک‌ها.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *