RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

نیان‌گذار مطالعات فقر در ایران

اکبر کمیجانی اقتصاددان
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۵/۱۴کد خبر: 309334
ایستانیوز:از آنجا که گرایش تخصصی دکتر پژویان اقتصاد خرد و اقتصاد بخش عمومی بود، در این چارچوب چندین طرح پژوهشی را در حوزه‌های سیاست‌گذاری مالی، اصلاح قانون مالیات‌ها، شناسایی ابعاد و برآورد خط فقر، از جمله به روش محاسبه میزان کالری مورد نیاز هر فرد، اجرا یا هدایت کرد و گزارش‌های پژوهشی ارزشمندی را در اختیار سیاست‌گذاران قرار داد.
در چند ماه گذشته، تعدادی از بهترین استادان دانشکده‌های اقتصاد از جمع همکاران رفته‌اند و جامعه علمی کشور از ادامه خدمات ایشان محروم شده است. برای تمامی این عزیزان طلب آمرزش و شادی روح و برای بازماندگان، همکاران و دوستانشان، آرزوی صبر و سلامتی دارم.
 
مرحوم دکتر جمشید پژویان، انسانی فرهیخته و اقتصاددانی مجرب و صاحب‌نظر بود. اولین آشنایی من با ایشان به اواسط دهه ۱۳۶۰ باز می‌گردد. آن زمان که در کشاکش جنگ تحمیلی و محدودیت‌ها و خطرات ناشی از آن، دانشکده‌های اقتصاد با حضور استادان و دانشجویان، مانند سایر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، با امید به ساختن آینده‌ای بهتر، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند. جلسه دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس بود. مرحوم آقای دکتر پژویان و بنده به ترتیب سمت استاد راهنما و داوری را در آن رساله داشتیم.
 
این آشنایی و همکاری در سال‌های بعد، با تدریس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و هدایت رساله‌های متعدد در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد تداوم یافت. در اواخر دهه ۱۳۶۰ با همراهی ایشان و چند نفر دیگر از استادان برجسته، گروه اقتصاد در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد که وظیفه مدیریت و هدایت امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان آن دانشگاه را بر عهده داشت و این کار مشترک در گروه، زمینه همکاری بیشتر با آن مرحوم را فراهم کرد. همچنین در این سال‌ها که مصادف با آغاز به‌کار اولین دولت سازندگی پس از جنگ تحمیلی و اجرای اولین برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی کشور بود، در زمان وزارت مرحوم دکتر نوربخش و معاونت امور اقتصادی استاد ارجمند جناب آقای دکتر پرویز داوودی در وزارت امور اقتصادی و دارایی، شورای پژوهشی تشکیل شد و با همکاری مرحوم دکتر پژویان و تعدادی دیگر از استادان محترم اقتصاد، به‌عنوان مشاوران اقتصادی معاونت امور اقتصادی و دارایی، حدود ۴۰ طرح پژوهشی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی تعریف و با بودجه‌ای که برای آن تامین شد، به تدریج طی چند سال بعد به اجرا درآمد. از آنجا که گرایش تخصصی ایشان اقتصاد خرد و اقتصاد بخش عمومی بود، در این چارچوب چندین طرح پژوهشی را در حوزه‌های سیاست‌گذاری مالی، اصلاح قانون مالیات‌ها، شناسایی ابعاد و برآورد خط فقر، از جمله به روش محاسبه میزان کالری مورد نیاز هر فرد، اجرا یا هدایت کرد و گزارش‌های پژوهشی ارزشمندی را در اختیار سیاست‌گذاران قرار داد.
 
نتایج این پژوهش‌ها منجر به همایشی شد که در سال ۱۳۷۲ در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و مرحوم دکتر پژویان از جمله سخنرانان برجسته این همایش بود. ایشان در سال‌های بعد هم به مطالعه و پژوهش در گرایش تخصصی خود ادامه داد و ضمن تالیف و ترجمه چندین کتاب و چاپ مقالات علمی و پژوهشی متعدد در مجلات معتبر علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور، پایان‌نامه‌های متعدد دانشجویان را در حوزه سیاست‌گذاری بخش عمومی و جنبه‌های گوناگون خط فقر، هدایت کرد و آثار ماندگار و قابل استفاده‌ای برای جامعه دانش‌آموختگان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بر جا نهاد. با تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۷، مرحوم دکتر پژویان به‌عنوان اولین رئیس شورای رقابت منصوب شد و اندوخته‌های ارزشمند علمی و پژوهشی خود را در خدمت نظام اجرایی و اقتصاد کشور قرار داد. در نزدیک به ۳۳ سال آشنایی و همکاری با مرحوم دکتر پژویان، ایشان را فردی منضبط، پایبند به اصول علمی، اخلاقی و استوار در بیان نظرات خود و مصر بر آنها یافتم. بسیار خون‌گرم، خوش برخورد و اجتماعی بود و همکاری و هم صحبتی با ایشان لذت‌بخش بود. کلاس‌های تدریس ایشان، جذاب و پربار بود. در زمینه تخصصی خود بهنگام بود.
 
دکتر پژویان خدمات شایانی را در تربیت دانشجویان و دانش‌آموختگان امروز اقتصاد کشور داشته است. اینجانب خاطرات کاری خوبی با مرحوم دکتر پژویان دارم. از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم آمرزش و شادی روح و برای بازماندگان، دوستان و همکاران ارجمند، طلب صبر و سلامتی دارم. در پایان از زحمات آقای دکتر بیژن صفوی که با تشکیل شبکه‌ای اجتماعی از دوستان و همکاران مرحوم دکتر جمشید پژویان، یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داشته‌اند، سپاس فراوان دارم./ دنیای اقتصاد 
 
 



برچسب‌ها:خط فقر
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *