RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

رونق تجارت و بانکداری الکترونیکی در پساکرونا

۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۴/۲۴کد خبر: 308668
ایستانیوز: عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: با وجود تضعیف برخی مشاغل از زمان شیوع کرونا، اما حوزه هایی همچون تجارت و بانکداری الکترونیکی در این برهه و پساکرونا رونق دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، محمد جعفری  افزود: در ایران قبل از کرونا تاحدودی مشاغل نیمه مدرن و نیمه سنتی داشتیم که بخشی از این فعالیت ها دیگر نخواهد بود  و فعالیت های جدید نیز به شکل سنتی شکل نمی گیرد که بدون شک با علم و فناوری روز پیش می روند.
 
وی ادامه داد: فعالیت هایی همانند تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک را نمی توان جزیره ای انجام داد و وابستگی آنها به بیرون از مرزها به شدت زیاد است و افراد می توانند در خانه خود یک کار اقتصادی انجام دهند، البته بانکداری الکترونیک نیزرونق می گیرد.
 
وی تصریح کرد: هرچند واکسن کرونا هم کشف شود اما بهر حال رویارویی با پدیده هایی مثل این ویروس در آینده دور از انتظار نخواهد بود  و بنابراین مصائب دیگری خواهیم داشت که نیازی به ارتباطات قبلی نیست به فضای غیرحضور نیاز داریم که باید  برای آمادگی در این خصوص تجارت الکترونیک را تقویت کرده و گسترش دهیم.
 
این استاد اقتصاد گفت: در ایران برای یک کار باید به چندین اداره مراجعه کنیم که این امر از قبل در کشورهای توسعه یافته نبود و شهروندان در خانه خود بسیاری از این کارها را انجام داده و از این فضای غیرحضوری استفاده کردند.
 
جعفری افزود: بخشی از فساد کشور به دلیل مراودات حضوری در ادارات است ، وقتی در خانه می توان خدمات گرفت ضرورت ندارد به ادارات مراجعه کرد که اگر اینچنین می شد،  فساد اداری  نیز از بین می رفت.
 
این استاد دانشگاه در خصوص تاثیر و تغییرات شیوع کرونا گفت: همه گیری کرونا تغییرات بسیاری در جهان، کشور ولرستان داشت و برخی مشاغل بطور جدی آسیب دیدند که از جمله می توان به کسب و کارهایی که درآمد آنها حاصل از بازار است اشاره کرد.
 
جعفری ادامه داد: آمار رسمی در خصوص کارگران بیکار شده  لرستان به دلیل کرونا بیش از ۹ هزار نفر است و در دانشگاه لرستان به عنوان یک نهاد دولتی، ۵۰ نفر از اسفندماه پارسال بیکار شده و تاکنون حقوقی دریافت نکرده اند.
 
وی تصریح کرد:هرچه اقتصاد به بخش خصوصی وابسته تر باشد آسیب ، جدی تر است و در کشورهای توسعه یافته که سیستم پرداخت حقوقی به ازای واحد کار صورت گرفته می باشد آسیب جدی بوده اما در سیستم پرداخت کارمزدی تعداد بیکاران افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: ۴۰ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند و بر اساس اطلاعات داده شده حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور بیکار شده اند که با احتساب بازنشستگان، دانش آموزان و دانشجویان می توان گفت بیش از ۵۰ درصد جمعیت آمریکا بیکاری ناشی از کرونا دارند.
 
این استاد اقتصاد گفت: در کشور ما نیز استان هایی که بخش خصوصی فعال تری دارند آسیب بیشتری از شیوع کرونا داشته اند چرا که کارمندان به هر شکل ممکن حقوق خود را دریافت می کنند  اما با توجه به اینکه کرونا تغییرات بسیاری در اقتصاد بخش خصوصی ایجاد کرده این کسب و کارها در کوتاه مدت امکان بازگشت به روند قبل را ندارند و برخی نیز شاید هرگز نتوانند  به محیط اشتغال برگردند.
 
جعفری بیان کرد: بر اساس قانون کالای جایگزین، کشش تقاضا در کوتاه مدت کمتر از کشش تقاضای همان کالا در بلندمدت است چون در بلندمدت جایگزین پیدا می شود.
 
وی گفت: در حال حاضر نیز برای برخی از روش های قبلی جایگزین هایی پیدا کرده ایم به عنوان مثال شاید در شرایط عادی آموزش مجازی تا ۱۰ سال دیگر به این شکل انجام نمی شد اما با شیوع کرونا اجرایی شده و بعید است دیگر از سیستم آموزشی حذف شود به نحوی که شاید در آینده برخی از دروس فقط به صورت مجازی تدریس شوند.
 
وی اضافه کرد: در مثال دیگر ، کارگزاران اقتصادی برای انجام امور با هواپیما سفر کرده اند  اما اکنون جایگزین سفرهای هوایی و پیمایش مسیرهای طولانی را یافته اند پس شرکت های هواپیمایی و مسافربری دیگر روال های گذشته را نخواهند داشت.
 
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه در عین اینکه برخی مشاغل از کرونا آسیب دید اما مشاغلی هم ایجاد شد ، اظهار داشت: کرونا را باید یک تهدید جهانی بدانیم اما باید از آن فرصت ایجاد کنیم، همانند چین که در ابتدا زیان داد اما در کوتاه مدت با صادرات ماسک و تجهیزات بهداشتی پزشکی سود کرد که البته هرچه بخش خصوصی قویتر باشد فرصت بهتری از این تهدید ایجاد خواهد شد.
 
جعفری در خصوص بحران زایی کووید ۱۹ گفت: کرونا به طور قطع بحران زا می باشد و نمود آن در رکود، بیکاری و تعطیلی بسیاری از مشاغل آشکار شده است.
 
وی توضیح داد: روند اقتصادی همانند یک جریان آب بوده و همانطور که آب مسیر خود را پیدا می کند بازار هم همین است، سیستم عرضه و تقاضا مثل رودخانه است  که دولت نباید در این جریان دخالت کند بلکه بایستی فقط سیاستگذاری نماید تا بازار راه خودش را بیابد و به یک تعادل در شرایط جدید برسد.
 
وی با بیان اینکه دخالت دولت ها در اقتصاد باعث  ازبین رفتن تعادل اقتصاد می شود بیان کرد:  الان کشورهایی که با کرونا مواجه هستند چه کرده اند؟ قرنطینه بسیار فراگیر و کلی ایجاد کرده و شرکت های بیمه هم واقعا حمایت کردند و با غلبه بر کرونا فعالیت ها با نگرش جدید و نگاه همزیستی با این ویروس را آغاز کردند که دولت ما هم می تواند این اقدام را انجام دهد.
 
جعفری ادامه داد: البته بخش خصوصی ما قوی نیست و بخش دولتی قدرت بیشتری در اقتصاد ما دارد  و باید به ظرفیت های آن  و هموار کردن زیرساخت های برای این بخش توجه نماید.
 
وی گفت: شرایط  اقتصاد دنیا در شیوع کرونا همانند یک پیست مسابقه است چراکه به دلیل آغاز فعالیت های جدید، فاصله برخی کشورها از قدرت های توسعه یافته کمتر شده و از طرفی بخش خصوصی ایران که در کشورهای همجوار عملکرد خوبی دارد  و دولت نیز بنگاه دار و فعال اقتصادی خوبی نیست بنابراین اگر دولت سیاست گذاری درستی برای بخش خصوصی داشته باشد این حوزه تقویت خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان در خصوص تغییرات اقتصادی متاثر از کرونا افزود: در دنیای توسعه یافته شرایط فرق دارد خیلی از کمپانی های بزرگ شیوه ها را تغیییر خواهند داد چون سیستم اقتصادی قوی و منعطفی دارند بنابراین مسیر درست را به سرعت پیدا می کنند اما به شیوه های فعالیتی جدید پیدا می کنند.
 
جعفری تصریح کرد: این شرکت ها  سریع و در کوتاه مدت به روند گذشته برمی گردند اما روند پایدار توسعه خود با شیوه های جدید  در پیش می گیرند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *