RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

لزوم هدایت نقدینگی به ابزارهای مالی

معاملات آتی سکه، بازار طلا را متعادل می‌کند

۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۴/۲۰کد خبر: 308459
ایستانیوز:یک کارشناس بازارهای مالی با اشاره به لزوم بازگشایی معاملات آتی سکه گفت: زمانیکه برای ۱۰ سال معاملات آتی سکه در بورس کالا انجام می شد و بخشی از نقدینگی سرمایه گذاران این حوزه هر روز به جای ورود به بازار فیزیکی سکه در بازار آتی معامله می شد، شاهد یک روند منطقی و براساس مولفه های اقتصادی بودیم، اما از شهریور سال ۹۷ که معاملات آتی سکه متوقف شد، در واقع راه را برای حضور همه سرمایه گذاران این حوزه به بازار سنتی و فیزیکی باز کردیم که نتیجه آن، جهش وقت و بی وقت بهای طلاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شایان کرمی در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: باید در بررسی بازارهای مالی و عملکرد بازار سرمایه به این موضوع توجه شود که معاملات هر کالایی در بازار سرمایه به افزایش قیمت آن کالا منجر نمی‌شود. برای روشن‌تر شدن این موضوع باید به این پرسش پاسخ داد که آیا ارز، در بازار سرمایه معامله می‌شود و افزایش نرخ ها در این بازار، ناشی از معاملات بورس است؟
کرمی افزود: نرخ دلار از حدود ۱۵ هزار تومان در ابتدای سال جاری در حال حاضر به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ارز در بازار سرمایه معامله نمی‌شود. بنابراین، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان معاملات بورسی را دلیل افزایش قیمت دانست.
وی درباره دلایل رشد قیمت سکه توضیح داد: قیمت سکه در بازار ایران چه بازار نقد و چه بازار سرمایه به دو دلیل بوده که یکی افزایش شدید نرخ ارز و دیگری رشد بهای اونس جهانی طلاست. هم‌اکنون هر اونس طلا در کانال ۱۷۰۰ دلار و در مرز ۱۸۰۰ دلار معامله می‌شود و این افزایش قیمت، قطعاً در بازار داخلی اثرگذار است. مهم‌تر از آن، افزایش نرخ ارز (تضعیف قیمت ریال و تقویت دلار) و تأثیر مستقیم آن بر قیمت سکه و طلاست که در بازار فیزیکی و سرمایه، موجب رشد قیمت‌ها شده است.
کرمی در پاسخ به منتقدانی که تلاطم بازار سکه را ناشی از معاملات سکه در بورس می‌دانند، گفت: نمی‌توان از واقعیت‌ها فرار کرد، در کشوری زندگی می‌کنیم که با تورم بالایی مواجه هستیم. قیمت ارز در حال افزایش و ریال در حال تضعیف است و همه دارایی‌ها از جمله مسکن و خودرو افزایش داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل شکل‌گیری حباب در بازارهای مختلف از جمله سکه اظهار کرد: دلیل ایجاد حباب مشخص است؛ نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شده است و به طور طبیعی بخشی از این نقدینگی هم تبدیل به طلا می شود.‌ در این میان هرچه هم فضای امنیتی برقرار باشد و دست‌یابی به کالایی سخت‌تر شود، آن کالا ارزشمندتر شده و دارای حباب می‌شود.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد نه‌تنها معاملات سکه در بورس، تهدیدی برای بازار سکه نیست بلکه اتفاقاً بازار بورس یک فرصت محسوب می‌شود. اگر قیمت گواهی سکه در بازار سرمایه، در مواردی بیش از قیمت سکه بازار فیزیکی بوده، بیشتر به دلیل مزایای معاملات سکه در بازار سرمایه است. نقد شوندگی بالاتر و امنیت بالای سرمایه‌گذاری در سکه از طریق معامله گواهی سپرده سکه، دو دلیل مهم برای جذابیت بیشتر معاملات سکه بورسی و قیمت بالاتر این بازار نسبت به بازار فیزیکی به شمار می رود.
 کرمی در مورد تعیین سقف قیمت برای معاملات بازار سکه در بورس کالا، گفت: راهکارهایی وجود دارد که بتوان در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت سکه در بازار سرمایه را سرکوب کرد؛ مثل محدودیت‌های اخیر بازار سرمایه در مورد معاملات گواهی سکه؛ ولی ایجاد محدودیت راهکار مناسبی نیست بلکه برای کنترل هیجان این بازار و جلوگیری از نوسانات شدید، باید ظرفیت خزانه سکه را افزایش داد تا رفته رفته به تعادل بازار کمک کرد.
او با اشاره به ‌ضرورت از سرگیری و توسعه معاملات آتی سکه و نیز ورود شمش طلا و طلای آب‌شده به معاملات این بازار، عنوان کرد: بازار آتی سکه در سال ۹۷ متوقف شد و قیمت سکه در آن زمان، کمتر از ۵ میلیون تومان بود. درحالی‌که سکه در حال حاضر به حوالی ۱۰ میلیون تومان رسیده است.
این کارشناس بازارهای مالی در پایان تأکید کرد: با نگاهی واقع بینانه و بررسی دقیق روند بازار طلا در چند سال اخیر این موضوع نمایان می شود که بازار آتی سکه، دلیل افزایش قیمت سکه در بازار فیزیکی نبوده و دلایل افزایش قیمت سکه، همان افزایش نرخ ارز و طلای جهانی بوده است. البته اثر هیجانات بازار همیشه وجود دارد و مختص به بازار سکه طلا نیست. نکته اینجا است که دولت طی سال های قبل، باهدف فروکش کردن هیجان بازار ، اقدام به پیش‌فروش سکه با قیمت نازلی کرد که البته ایده مؤثری نبود و این سیاست نتیجه نداد در شرایطی که اگر همان زمان از پتانسیل‌های بازار سرمایه و بازار آتی استفاده می‌شد، هم هیجان کمتری در این بازار شاهد بودیم و هم دولت، متضرر نمی‌شد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *