RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

تحلیل یک کارشناس خودرو از تاثیر افزایش نرخ ارز روی بازارها

بازار خودرو را چطور می‌شود آرام کرد؟

۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۴/۱۰کد خبر: 308068
ایستانیوز:یک کارشناس خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار، معتقد است: تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در هفته‌های اخیر، رشد نرخ ارز عاملی شده تا رکود معاملات در بازارهایی همچون خودرو شدت پیدا کند؛ اگرچه بازار خودرو به دلیل نرخ‌های غیرمعمول و غیرمنطقی، ماه‌هاست با عدم تمایل خریداران مواجه است، ولی در هفته‌های گذشته رشد نرخ ارز موجب شده که دیگر مشتری تمایلی به خریداری خودرو نداشته باشد.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایشگاه‌داران خودرو در حال حاضر از نبود مشتری در بازار گلایه دارند و معتقدند خرید و فروش تقریبا به نزدیک به صفر رسیده است؛ به طوری که معاملات روزانه به زور به یک مورد می‌رسد.
 
این در شرایطی است که بازار دلالی خودرو در فضای مجازی همچنان داغ است و هر کسی با توجه به شرایط و نرخ دلار، اقدام به تعیین قیمت‌ها برای انواع خودروهای داخلی می‌کند.
 
ارز با بازار چه می‌کند؟
 
فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرآنلاین در این خصوص اظهار داشت: ابتدا اجازه بدید یک توضیحی در مورد نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت کالاها بدهم. نرخ ارز متاثر از تورم بخشی ارز و متناسب با رشد نقدینگی ناشی از هر عاملی مثل کسری بودجه یا تخلفات احتمالی شبکه بانکی و تقاضای تجاری و پس‌اندازی در بازار و عرضه تنظیم می‌شود.
 
وی افزود: نرخ ارز در حال حاضر در ایران، خود عامل تورم به شکل مستقیم نیست و متاثر از سیاست های پولی و بی‌انضباطی شدید دولت و بی‌برنامگی سازمان برنامه و برخی سیاست‌های اشتباه وزارت اقتصاد است که منجر به تورم و کاهش شدید ارزش ریال شده است.
 
این کارشناس بازار خودرو متذکر شد: نرخ ارز در شرایط امروز ایران حتی اگر با افزایش عرضه سرکوب شود، گرانی و تورم سایر کالاها منفی یا صفر نمی‌شود و افزایش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد؛ کما این‌که همین الان در بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و مسکن که تقریبا ارتباطی به نرخ ارز ندارد و خودرو، شاهد افزایش قیمت هستیم.
 
زاوه تاکید کرد: درواقع دلیل اصلی گرانی، سیاست‌های اشتباه پولی و اقتصادی در کشور است و نیز تعلل در توسعه اوراق قرضه و تولید پول پرقدرت، ریشه گرانی ارز، مسکن و خودرو و همه کالاهاست.
 
او تصریح کرد: این انبساط شدید پولی که تقریبا در همه تاریخ ایران بی‌سابقه است، در کنار ماجراجویی در بازارها، وضعیت را به شدت بغرنج کرده است؛ به گونه ای که روند تورمی به مرز هشدار رسیده و کشور در استانه بحران‌های بسیار بزرگی قرار گرفته است.
 
راه مبارزه با افزایش قیمت‌ها چیست؟
 
این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: انکار مشکل به‌خصوص در بازار خودرو و ارائه طرح‌های بی‌مفهومی مثل فرمول قیمت‌گذاری شورا رقابت و یا طرح تنظیم بازار در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مبنی بر الزام به معامله تا سقف 10درصد قیمت کارخانه که از ابتدا مشخص بود اجرایی نیست و تنها تلاشی برای فرار از پاسخگویی و پذیرش مسئولیت است، خود مشکلات را حادتر کرده است.
 
زاوه با بیان این‌که توهم کنترل تورم در مبادی تولیدی نیز اصولا شدنی نیست، افزود: البته عبور و فاصله شدید قدرت خرید با قیمت کالاها سبب کاهش حجم بازارها شده است و رکود کم و بیش به همه بازار ایران گسترش پیدا می‌کند، بازار خودرو هم کم و بیش مشکل شکست بازار یا عدم امکان خرید توسط مشتریان را تجربه می‌کند و وضعیت در نیمه دوم سال به مراتب بدتر و بغرنج‌تر خواهد شد.
 
وی متذکر شد: ولی این رکود مانع از روند افزایشی قیمت نمی‌شود و تنها راه مبارزه با افزایش قیمت، کاهش شدید هزینه‌های دولت، کاهش روند خلق پایه پولی و مدیریت نقدینگی در بانک‌هاست.
 
این کارشناس خودرو تاکید کرد: اصرار عدم تغییر در سیاست‌های پولی و مالی و اقتصادی می‌تواند کشور را در تابستان و نهایتا در نیمه دوم سال با مشکلات بسیار عمیقی مواجه سازد.



برچسب‌ها:بازار خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *